Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

MHD bude jezdit zdarma při smogu v Ostravě dál, počet aut mírně klesl

  7:47aktualizováno  7:47
Jakmile bude příště v Ostravě vyhlášena smogová regulace, cestující pojedou městskou hromadnou dopravu opět bezplatně. Rozhodli o tom ostravští radní a jako jeden z argumentů uvádějí výsledky sčítání automobilů a cestujících v době MHD zdarma, které prokázaly mírný pokles počtu automobilů v ulicích.

Bezplatné jízdy tramvají v době smogové regulace. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Mnozí Ostravané si přejí, aby město zrušilo bezplatnou hromadnou dopravu při smogu. Radní ale nechtějí ani slyšet o tom, že by zbytečně utráceli. "Bezplatnou dopravu chceme udržet, je to jedno z mnoha opatření pro zlepšení ovzduší," říká primátor Ostravy Petr Kajnar (ČSSD).

V ruce už má první argument. Sice malý a sporný, ale přece. Ukázalo se totiž, že když Ostravu zahalí smog, městem projede o 3 až 3,4 procenta méně aut než obvykle.

"Například v sobotu projíždí čtyřmi nejrušnějšími křižovatkami asi 85 tisíc aut za den, ale při smogu jich bylo o 2 880, tedy o 3,4 procenta méně. V pondělí stejnými místy projíždí průměrně 147 tisíc aut, ale při vyhlášení smogové regulace a bezplatné dopravy jich bylo ve stejném čase o 4 tisíce, tedy o téměř 3 procenta méně," říká náměstek ostravského primátora pro dopravu Aleš Boháč.

Za MHD zdarma Ostrava zaplatila zhruba dvacet milionů

Uvedená čísla vyplynula z měření, které si nechal vypracovat magistrát. Chtěl zjistit, jaký efekt má zavedení bezplatné hromadné dopravy, na kterou už Ostrava od poloviny prosince vydala ze svého rozpočtu částku kolem dvaceti milionů korun. Za to se stala terčem kritiky, která nejspíš ještě vzroste.

Bezplatná MHD v Ostravě v době smogové situace.

Bezplatná MHD v Ostravě v době smogové situace.

Radní totiž přiznávají, že ze získaných čísel nelze zjistit, jak se na poklesu aut podílí nabídka bezplatné hromadné dopravy. Navíc sčítání a porovnávání počtu cestujících v městské dopravě při smogu a za normální situace ukázalo, že když je ve městě nedýchatelný vzduch, klesá i počet lidí, kteří mohou jet autobusy, trolejbusy či tramvajemi zdarma, a to o 3 až 6 procent.

"Lidé zřejmě dodržují radu, aby v době smogu omezili pobyt venku. To je správné,"míní Boháč.

Kritiků opatření je hodně

Ostrava je od středy krok od vyhlášení smogové regulace. O bezplatné přepravě, do níž město dalo už přes 20 milionů, se proto v ulicích, ale i mezi politiky, hodně mluví.

Auto jsem vyměnil za tramvaj, když byla zdarma. Kdo by toho nevyužil?" Petr Pacek z Ostravy netají, že ho těší rozhodnutí zastupitelů zavést ve městě za smogu MHD zdarma. Připomněl ale i druhou stránku věci: město do bezplatné "smogové" MHD už dalo přes 20 milionů korun.

Ostrava už několik dní opět trpí zahalená ve smogu.

Centrum Ostravy v době smogu.

Ty třeba zastupitel Petr Kausta z hnutí Ostravak označuje za neefektivně vynaložené. Kausta proto vyzval svých 39 kolegů v zastupitelstvu, kteří hlasovali pro zavedení "smogové" MHD zdarma, aby sumu vydanou na bezplatný provoz tramvají zaplatili ze svého.

Peníze spíše na ozdravné pobyty dětí

Podle Evy Schwarzové z hnutí Ostravak by byl přínos milionů vydaných na bezplatnou MHD větší, kdyby šly třeba na čištění ulic či do fondu na ozdravné pobyty dětí.

MHD zdarma hodně probírají i Ostravané. Někteří si myslí, že ji využívají hlavně bezdomovci, kteří se chodí do tramvají zdarma ohřát.

Bloger Ladislav Větvička zase glosoval cestu tramvají číslo 5, na jejíž trase se střídají místa, kde se za smogu jede zdarma a kde ne (podle Dopravního podniku bezplatná "smogová" přeprava platí jen po zastávku Poruba koupaliště, pak už se platí - pozn. red.). Revizory přitom s nadsázkou označil za "krvežíznivé bestyje".

Radní si myslí, že se opozice jen zviditelňuje

Radní města ale vnímají kritiku, která silně zní hlavně od hnutí Ostravak, jen za snahu o zviditelnění opozice. Návrhem, ať bezplatnou přepravu v MHD dotují ze svého ti zastupitelé, kteří hlasovali pro její zavedení, se nemíní zabývat.

"Je to pouhý populismus, protože kritici nepředkládají žádné alternativy," říká náměstek primátora Aleš Boháč. Podotkl, že radní dostávají od kritiků rady, aby více čistili ulice, bojovali s polskými znečišťovateli nebo víc využívali zákona o ovzduší.

"Vítám každou radu, pokud je k něčemu. Ale ulice už čistíme víc, než musíme, k boji s Polskem nemáme pravomoc a onen zákon o ovzduší zatím neplatí...."

Boháč uznává, že MHD zdarma za smogu na území Ostravy není samospásným řešením. "Chceme v tom ale vytrvat a žádat kraj, aby pomohl. Kdyby byla bezplatná doprava v celém kraji, efekt by byl mnohem větší."





Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V Havířově se svrab podařilo vymýtit, pátrání po infekci však pokračuje

Přestože inkubační doba zatím neskončila, vše nasvědčuje tomu, že domov pro seniory GrandPark v Havířově už zlikvidoval nákazu svrabem u svých klientů i...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Na problémy ve školách nasadí Bruntál také domácí doučování. Pomůže dotace

Předškolní centrum, doučování přímo v rodinách i vrstevnické programy, kdy si starší děti vezmou na starost mladšího žáka. Bruntál chce do tří let vyřešit...  celý článek

Řídící jednotka stojanu Huawei technologie LTE/UMTS
Moravskoslezský kraj chce spojit budovy i obce vlastní datovou sítí

Krajský úřad Moravskoslezského kraje plánuje vytvořit vlastní páteřní datovou síť. Rychlým internetem by chtěl pokrýt například nemocnice, šanci dostanou i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.