Obchvat má ulevit Frýdku-Místku, kterým denně projede 40 tisíc automobilů. Ilustrační foto

Obchvat má ulevit Frýdku-Místku, kterým denně projede 40 tisíc automobilů. Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Ministerstvo posvětilo obchvat Frýdku-Místku, aktivisté proti stavbě dál brojí

  • 30
Ministerstvo dopravy uvolní část peněz na stavbu obchvatu Frýdku-Místku. Přípravné práce na stavbě, kterou místní netrpělivě očekávají, by tak mohly začít už příští rok. Proti obchvatu však dál bojují ekologičtí aktivisté.

Cesta k nápravě současné situace, kdy dvojměstí na břehu Ostravice dusí dennodenně průjezd více než 40 000 automobilů, vedla přes rozhodnutí Krajského úřadu Ostrava. Ten na začátku listopadu posvětil při stavbě obchvatu využití plánu jižní varianty, která počítá s trasou přes Místek, Kunčičky u Bašky, Staré Město, Panské Nové Dvory a Dobrou.

Proti této trase obchvatu však protestovali ekologičtí aktivisté z ekologické hnutí Beskydčan, kterým se nelíbilo, že by silnice vedla přes chráněné území okolo říčky Morávky, které je zařazeno mezi zóny Natura 2000.

proč město obchvat potřebuje?

Více než šedesátitisícový Frýdek-Místek v současnosti doslova trpí nešťastným řešením průtahu městem ze 70. let, kvůli němuž čtyřproudová silnice roztíná město prakticky vedví. Kolony automobilů tak projíždějí v těsném sousedství obytných domů.

Rozhodnutí krajského úřadu, které následovalo po předchozím soudním výroku, jenž dal za pravdu hnutí Beskydčan, je definitivní, není proti němu odvolání.

"Nějaké možnosti ještě máme, pravděpodobně je budeme chtít využít, ale ještě přemýšlíme, jaký postup budeme dál volit," nevzdává se snah o zastavení stavby obchvatu Leo Košťál z hnutí Beskydčan.

Vše ale nasvědčuje tomu, že se přípravy stavby obchvatu v příštím roce skutečně rozběhnou.

"Díky tomu, že se ujasnily problematické body při přípravě stavby obchvatu, mohlo ministerstvo uvolnit několik desítek milionů korun na zahájení přípravných prací," popsal rozhodnutí ministerstva dopravy jeho mluvčí Jakub Ptačinský.

"Neznamená to ale, že se hned příští rok začne stavět, půjde hlavně o přípravné práce, jako jsou přeložky inženýrských sítí a podobně. Navíc by se do té doby měly dokončit výkupy potřebných pozemků," dodal mluvčí.

Vyvlastňování pozemků bude pokračovat

Spory o to, která trasa výstavby obchvatu by měla být nakonec zvolena, byly příčinou, že se potřebné pozemky nevykupovaly tak rychle, jak by bylo potřeba, chyběly páky na ty vlastníky, kteří se svých pozemků nechtěli zbavit.

"To rozhodnutí znamená, že Ředitelství silnic a dálnic může opět pokračovat ve vyvlastňování pozemků v trase obchvatu. Po dokončení vyvlastňování by mělo ministerstvo dopravy vydat stavební povolení, na jehož základě bude moci být zahájena tolik očekávaná výstavba obchvatu města," popsal další kroky v přípravě obchvatu náměstek primátora Michal Pobucký.

O obchvatu Frýdku-Místku se nahlas hovoří od poloviny 90. let, kdy se průtah městem postavený o 20 let dříve ukázal jako zcela nevhodný. Lidi žijící ve městě sužoval prudký nárůst automobilové dopravy, ve špičkách se zde tvoří dlouhé kolony.

Při přípravách obchvatu se uvažovalo o dvou variantách, severní a jižní. Severní směr měl protínat Sviadnov, Lískovec a další obce a dnes je kvůli jejich odporu prakticky neproveditelný. Jižní varianta dostala zelenou minulý týden.