Místo nové silnice přes Hlučínsko se možná postaví jen obchvaty obcí

  17:55aktualizováno  17:55
Města a obce na Hlučínsku se chtějí zbavit kolon automobilů na silnici I/56. Dosud marný boj o zlepšení situace zřejmě vyústí v kompromis: nová silnice sice nebude, ale obchvaty měst ano. Definitivně se rozhodne na podzim.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Přejít silnici v Hlučíně, Kravařích nebo v Dolním Benešově připomíná někdy hodně hazardní kousek. Složité to mají také řidiči osobních vozů: pokud se dostanou za nákladní auto, příliš možností k předjetí nemají.

Silnice I/56 mezi Ostravou a Opavou, která vede přes města a obce Hlučínska, bývá přeplněná a snaha starostů o stavbu nové silnice míjející zastavěné oblasti vycházela dosud vniveč. Přitom podle poslední studie projede Hlučínem v dopravní špičce až dvacet tisíc vozů.

„Už deset let čekáme a pořád někoho žádáme. Stále jsme byli na chvostu a nedařilo se,“ povzdychl si starosta Bolatic a současně předseda Sdružení obcí Hlučínska Herbert Pavera (TOP 09).

Minulé vedení krajského úřadu slíbilo Hlučínsku studii proveditelnosti, závazek převzala i nová krajská koalice. A podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) už se na studii pracuje. „Vybraná firma má termín do září, pak bude jasněji,“ poznamenal.

Obce se už smířily s tím, že nová silnice I/56 nebude čtyřproudá, ale pouze dvouproudá. „I tato levnější varianta je pro nás přijatelná, to už říkáme několik let,“ potvrdil Pavera. Nově však kraj řeší možnost, že by se postavily jen obchvaty měst.

„Studie proveditelnosti opravdu řeší, jak dopravu svést z měst a obcí, a firma má za úkol navrhnout, jakým způsobem pak obchvaty napojit na stávající silnici. Je to nejlevnější a nejefektivnější,“ přiblížil krajský náměstek Unucka.

V Hlučíně zavedli úsekové měření rychlosti

Změnu vysvětlil otevřením části nové souběžné silnice I/11 objíždějící Velkou Polom s Hrabyní a snahou dokončit na okraji Ostravy Prodlouženou Rudnou. „Proto v tuto chvíli není akutním problémem se dostat rychle z Ostravy do Opavy a zpět, ale odvést dopravu z postižených měst,“ řekl Unucka.

Silnice I/56

Silnice spojuje Ostravu s Opavou a je souběžná s jižnější silnicí I/11. Při své délce necelých třicet kilometrů protíná několik měst a obcí, a to Ludgeřovice, Hlučín, Kozmice, Dolní Benešov, Kravaře a Velké Hoštice.

Podle dopravní studie projede Hlučínem v ranní a odpolední dopravní špičce dvacet tisíc vozidel. Silnicí projíždí i velké množství kamionů. Obce se snaží prosadit výstavbu nové silnice vedoucí mimo obydlená území, zatím však marně. Novou možností se stala výstavba obchvatů s napojením na stávající silnici.

Pavera ale s návrhem příliš spokojený není: „Tak to se mi moc nelíbí. Mít jen obchvaty s napojením na současnou silnici mi přijde jako nesmyslné řešení.“

Starosta Hlučína Pavel Paschek (nez.) doufá alespoň v dílčí úpravy silnice, které by městu ulevily. Proto radnice zavedla na průtahu městem úsekové měření rychlosti a nechala instalovat na křižovatce u autobusového nádraží semafory.

„Chtěli bychom pro začátek alespoň částečný obchvat Hlučína, a to propojku od benzinky Shell kolem sídliště OKD směrem na Darkovičky. Tím bychom odvedli dopravu například z Hati, Šilheřovic, Píště a dalších obcí mimo město,“ popsal hlučínský starosta s tím, že poté by obchvat pokračoval směrem na Kozmice.

Kdy se obce dočkají odklonění kolon automobilů, není jasné. Pavera se obává, že rok 2025 není reálný. „Budeme rádi, když to bude v roce 2030,“ poznamenal.

Podle Dalimila Friče z Centra bezpečné jízdy Libros je obchvatová varianta možná. „Silnice I/56 je krásná. Má jen jednu chybu, a tou je mnoho automobilů,“ zhodnotil. Podle něj zůstává velkým problémem silnice mnoho kamionů.

Autor:

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Na okraji Třince se v noci srazil kamion s dodávkou, zemřeli čtyři lidé

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

V Třinci-Neborech na Frýdecko-Místecku se v noci stala tragická dopravní nehoda. Při střetu kamionu s dodávkou tam...

Ženu paralyzovaly bludy. Zřejmě jako první Češka bojuje s následky malárie

Komáři trápí hlavně v oblastech s vydatnými srážkami a v oblastech záplav.

Nedbala doporučení lékařů a při návštěvě Ugandy neužívala antimalarika. Po návratu domů onemocněla 49letá žena z...

Karviná - Sparta 1:3, hosté po pauze vydřeli obrat proti deseti

Fotbalisté Sparty slaví třetí branku v utkání proti Karviné. Z pokutového kopu...

Fotbalisté Sparty poprvé od poloviny září zvítězili v nejvyšší soutěži na hřišti soupeře. Proti Karviné, která hrála...

Opava - Ostrava 2:1, slezské derby pro domácí, hosté jen snížili

Slezské derby mezi fotbalisty Baníku Ostrava (v bílém) a Opavy probíhalo v...

První slezské derby v nejvyšší soutěži po třinácti letech vyhráli fotbalisté Opavy. Vítězství 2:1 nad Ostravou, které...

Další z rubriky

Nejvíc dlužníků má Moravskoslezský kraj, v exekuci je každý desátý

Ilustrační snímek

Nejvíc dlužníků z České republiky žije v Moravskoslezském kraji. V exekuci je tam každý desátý obyvatel. Půjčují si...

Slabé výsledky Tatry Kopřivnice vedly k propouštění manažerů

Šéf Tatry Petr Karásek

Necelé dva roky vydržel ve funkci generálního ředitele kopřivnické Tatry Radek Strouhal. Obdobně v minulých dnech...

Ochranáři se přou s Lesy ČR o těžké stroje a noční těžbu v Beskydech

Těžký lesní stroj harvestor v akci.

Ochráncům přírody vadí obří stroje, které v lesích těží dřevo. Podle nich jsou i v místech, kde by být neměly. Navíc...

Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?
Dětská fantazie vs. realita dospělých: Máme děti ve fantazírování brzdit, nebo podporovat?

Bujná fantazie k dětem neodmyslitelně patří. Její používání znamená, že vývoj probíhá v pořádku. Kromě toho je důležitá pro rozvoj slovní zásoby a pro celkovou kreativitu. Jak tyto kvality u svých potomků podporovat? A je potřeba je někdy i usměrňovat?

Najdete na iDNES.cz