Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Místo nové silnice přes Hlučínsko se možná postaví jen obchvaty obcí

  • 5
Města a obce na Hlučínsku se chtějí zbavit kolon automobilů na silnici I/56. Dosud marný boj o zlepšení situace zřejmě vyústí v kompromis: nová silnice sice nebude, ale obchvaty měst ano. Definitivně se rozhodne na podzim.

Přejít silnici v Hlučíně, Kravařích nebo v Dolním Benešově připomíná někdy hodně hazardní kousek. Složité to mají také řidiči osobních vozů: pokud se dostanou za nákladní auto, příliš možností k předjetí nemají.

Silnice I/56 mezi Ostravou a Opavou, která vede přes města a obce Hlučínska, bývá přeplněná a snaha starostů o stavbu nové silnice míjející zastavěné oblasti vycházela dosud vniveč. Přitom podle poslední studie projede Hlučínem v dopravní špičce až dvacet tisíc vozů.

„Už deset let čekáme a pořád někoho žádáme. Stále jsme byli na chvostu a nedařilo se,“ povzdychl si starosta Bolatic a současně předseda Sdružení obcí Hlučínska Herbert Pavera (TOP 09).

Minulé vedení krajského úřadu slíbilo Hlučínsku studii proveditelnosti, závazek převzala i nová krajská koalice. A podle náměstka hejtmana Jakuba Unucky (ODS) už se na studii pracuje. „Vybraná firma má termín do září, pak bude jasněji,“ poznamenal.

Obce se už smířily s tím, že nová silnice I/56 nebude čtyřproudá, ale pouze dvouproudá. „I tato levnější varianta je pro nás přijatelná, to už říkáme několik let,“ potvrdil Pavera. Nově však kraj řeší možnost, že by se postavily jen obchvaty měst.

„Studie proveditelnosti opravdu řeší, jak dopravu svést z měst a obcí, a firma má za úkol navrhnout, jakým způsobem pak obchvaty napojit na stávající silnici. Je to nejlevnější a nejefektivnější,“ přiblížil krajský náměstek Unucka.

V Hlučíně zavedli úsekové měření rychlosti

Změnu vysvětlil otevřením části nové souběžné silnice I/11 objíždějící Velkou Polom s Hrabyní a snahou dokončit na okraji Ostravy Prodlouženou Rudnou. „Proto v tuto chvíli není akutním problémem se dostat rychle z Ostravy do Opavy a zpět, ale odvést dopravu z postižených měst,“ řekl Unucka.

Silnice I/56

Silnice spojuje Ostravu s Opavou a je souběžná s jižnější silnicí I/11. Při své délce necelých třicet kilometrů protíná několik měst a obcí, a to Ludgeřovice, Hlučín, Kozmice, Dolní Benešov, Kravaře a Velké Hoštice.

Podle dopravní studie projede Hlučínem v ranní a odpolední dopravní špičce dvacet tisíc vozidel. Silnicí projíždí i velké množství kamionů. Obce se snaží prosadit výstavbu nové silnice vedoucí mimo obydlená území, zatím však marně. Novou možností se stala výstavba obchvatů s napojením na stávající silnici.

Pavera ale s návrhem příliš spokojený není: „Tak to se mi moc nelíbí. Mít jen obchvaty s napojením na současnou silnici mi přijde jako nesmyslné řešení.“

Starosta Hlučína Pavel Paschek (nez.) doufá alespoň v dílčí úpravy silnice, které by městu ulevily. Proto radnice zavedla na průtahu městem úsekové měření rychlosti a nechala instalovat na křižovatce u autobusového nádraží semafory.

„Chtěli bychom pro začátek alespoň částečný obchvat Hlučína, a to propojku od benzinky Shell kolem sídliště OKD směrem na Darkovičky. Tím bychom odvedli dopravu například z Hati, Šilheřovic, Píště a dalších obcí mimo město,“ popsal hlučínský starosta s tím, že poté by obchvat pokračoval směrem na Kozmice.

Kdy se obce dočkají odklonění kolon automobilů, není jasné. Pavera se obává, že rok 2025 není reálný. „Budeme rádi, když to bude v roce 2030,“ poznamenal.

Podle Dalimila Friče z Centra bezpečné jízdy Libros je obchvatová varianta možná. „Silnice I/56 je krásná. Má jen jednu chybu, a tou je mnoho automobilů,“ zhodnotil. Podle něj zůstává velkým problémem silnice mnoho kamionů.