Moravskoslezský kraj marně usiluje o vlaky, na dotaci zatím nedosáhne

  19:55aktualizováno  19:55
Moravskoslezskému kraji hrozí, že po železnicích kolejích, a to i opravených, budou ještě dlouho jezdit staré soupravy. Důvodem jsou změny pravidel pro čerpání dotace na nákup nových vlaků.

Mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm stále jezdí dieslové lokomotivy řady 754, slangově nazývané brejlovec. Vyráběly se na konci 70. let. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Železniční trati splňující požadavky na rychlou a pohodlnou dopravu. Jenže místo moderních vlakových souprav cestující vezou supící motoráky staré i více než třicet let.

I tak ponuře může vypadat budoucnost železniční dopravy v regionu. Krajskému úřadu se totiž vzdaluje možnost, jak na nákup potřebných vlaků získat evropské dotace. A viní z toho ministerstvo dopravy. „Podmínky využití Operačního programu Doprava jsou stále nejasné, navíc se oproti původně avizovaným 17 miliardám korun program snížil na sedm miliard korun,“ vysvětluje náměstek hejtmana Jakub Unucka (ODS).

Kraj podle něj potřebuje především pět nových souprav na v blízké budoucnosti elektrifikovanou trať Ostrava – Frýdek-Místek – Frenštát pod Radhoštěm.

Sousední státy mají asi jiné podmínky

Dále pak jeden moderní motorový vlak na trať mezi Vrbnem pod Pradědem a Miloticemi nad Opavou, pět elektrických jednotek na trasu spojující Opavu, Ostravu a Český Těšín, pět nových souprav na úsek Studénka – Kopřivnice – Veřovice, stejný počet motorových jednotek na železnici vedoucí z Opavy do Hlučína a další motoráky by měly jezdit mezi Krnovem a Jeseníkem. Hodnota nových vlaků se odhaduje na tři miliardy korun.

Jenže ministerstvo sdělilo, že peníze na soupravy mají šanci získat pouze kraje, kde dopravci na provozování vlaků vzešli z výběrového řízení, nikoliv přímým zadáním. To se týká jen čtyř krajů, Moravskoslezský kraj mezi nimi není. „Nejprve ministerstvo akceptovalo skutečnost, že kraj podal přihlášku s tím, že nebude soutěž, potom to změní. To je prostě neřešitelné,“ stěžuje si krajský náměstek.

Upozornil, že na Slovensku, v Polsku a v Maďarsku už čerpají peníze, ačkoliv dopravce vybrali přímo.

Exhejtman už dříve varoval

Ani možnost, že by nové vlaky nakoupil dopravce a kraj mu investici splácel, není možný. „České dráhy to tímto způsobem nemohou uskutečnit,“ dodal náměstek.

V pátek se uskutečnilo bouřlivé jednání na Asociaci krajů, z něhož vzešlo, že tento týden společně s náměstkem ministra dopravy pojedou do Bruselu i zástupci regionů a zjistí, co Evropská unie požaduje.

Ministerstvo vinu necítí. Jak uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení, jediná změna spočívala právě v nutnosti výběru dopravce v nabídkovém řízení. „To jsme provedli proto, abychom splnili nově vyjádřené podmínky Evropské komise,“ vysvětlil. Odmítl také, že ministerstvo snížilo celkový objem dotace.

Loni na podzim upozorňoval na hrozbu nedostupnosti nových vlaků i tehdejší hejtman Miroslav Novák (ČSSD). „A stejně jako v případě Prodloužené Rudné (protahující se stavba nové silnice mezi Ostravou a Opavou – pozn. red.) jsem bohužel měl pravdu,“ posteskl si.

Čas jen do konce června

Novák vzpomněl, jak mu ministr dopravy Daniel Ťok (ANO) kritiku vyčetl. „Dokonce poučoval, že jsem volil tón, který si vyprošuje. Tak já si vyprošuji, aby v našem kraji měli cestující nové soupravy.“

Předseda Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka považuje nákup nových vlaků za nutnost. „Vagony se částečně modernizují, ale třeba na trati mezi Ostravou a Frenštátem jezdí lokomotivy z poloviny 70. let,“ poukázal.

Náměstek Unucka považuje za hraniční termín pro rozhodnutí konec letošního června. „To kvůli časové nutnosti vyčerpání případné dotace. Málokdo si uvědomuje, že výběrové řízení a výroba nových vlaků zabere několik let.“

Autor:


Nejčtenější

Nejraději znovu a lépe. Socha Špinarové čelí kritice odborníků i veřejnosti

Socha Věry Špinarové byla odhalena v Husově sadu v centru Ostravy. (17. 10....

K soše zpěvačky Věry Špinarové míří jeden kritický komentář za druhým. Velké části veřejnosti i odborníkům se nelíbí...

Tušil jsem, že bude velmi kontroverzní, říká autor sochy Špinarové

David Moješčík ve svém ateliéru v Janovicích při pracích na soše Věry Špinarové.

Vtípky, petice, výzvy k předělání. Ostravská socha Věry Špinarové od veřejnosti zatím sklízí zejména kritické ohlasy....



Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Do střechy vozu s pražskou značkou někdo v Ostravě zasekl krumpáč

Podnikateli z Ostravy někdo zasekl do střechy luxusního vozu krumpáč.

Nepříjemné překvapení čekalo v neděli odpoledne na podnikatele Michala Kubíčka z Ostravy. Do střechy jeho luxusního...

Sparta je novým lídrem, Vary střílely v Pardubicích, slaví i Plzeň

Hokejisté pražské Sparty porazili brněnskou Kometu.

Hokejová Tipsport extraliga má nového lídra. Je jím pražská Sparta, která na vlastním ledě před 15 tisíci fanoušky...

Další z rubriky

Ostravské stopy: Ostrava byla temná, teď je to lepší, říká lídr Čechomoru

Karel Holas ze skupiny Čechomor.

Rozlévaná struska, zážitky ve Stodolní ulici i start turné Proměny 2018 v Gongu. Ostravské příběhy jednoho z lídrů...

Znásilnili mě, štkala žena. Když se vyspala ze čtyř promile, odvolala to

Alkohol (ilustrační foto)

Vypadalo to na mimořádně závažný případ vícenásobného znásilnění v Havířově. Jenže když se údajná oběť vyspala ze silné...

Vyhrocenou situaci v ostravské nemocnici řeší i ministr. Zatím nerozhodl

Areál Fakultní nemocnice s poliklinikou v Ostravě-Porubě.

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch řeší v Ostravě velké „povstání“ proti řediteli tamní fakultní nemocnice Evženu...

Najdete na iDNES.cz