Plaťte subdodavatelům, vyzývá kraj stavební firmy. Opravy silnic si pohlídá

  7:40aktualizováno  7:40
Mezi stavebními firmami panuje napětí. Vítězové veřejných zakázek často neproplácejí svým subdodavatelům faktury. Vedení Moravskoslezského kraje chce nyní do těchto problematických vztahů zasáhnout.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

„Mezi podmínky výběrových řízení chceme zařadit i závazek zhotovitele včas proplácet práci subdodavatelům,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka. „Než stavbu od zhotovitele převezmeme, ověříme si, zda všichni subdodavatelé dostali zaplaceno,“ dodal.

Podmínka ale nebude znamenat úplnou povinnost vítězů výběrových řízení subdodavatelům za všech okolností platit, výjimkou může být například nekvalitně odvedená práce.

„Chceme tak předejít situaci, ke které už několikrát v minulosti došlo, kdy zhotovitel nezaplatil firmám, které pro něj pracovaly, a ty pak zkrachovaly. Sám vím minimálně o třech, které se do obdobných problémů dostaly,“ vysvětlil důvody pro změnu ve výběrových řízeních Unucka.

Do budoucna plánuje kraj i další úpravy výběrových řízení na opravy silnic.

Mezi faktory rozhodující o přidělení zakázky konkrétnímu zájemci se má dostat i vliv stavebních prací na životní prostředí.

Cena oprav silnic se pomalu zvyšuje

„Do dvou zakázek pilotně zařadíme ‚ekologické‘ kritérium. Uchazeč bude muset například doložit, jakými auty a kudy poveze materiál. Aby kámen a obalovanou směs nevezl přes celý kraj, zbytečně nezatěžoval vzduch emisemi a neničil už opravené silnice,“ vysvětlil náměstek hejtmana.

Jak konkrétně bude nová podoba výběrových řízení vypadat, ale zatím není jasné.

„V současnosti se rozhodujeme, jakou váhu budou jednotlivé požadavky ve výběrovém řízení mít,“ upřesnil ředitel Správy silnic Moravskoslezského kraje Tomáš Böhm. „Rozhodujeme se mezi poměrem 80-10-10 a 60-20-20.“

Zatímco loňský rok byl pro kraj z hlediska zakázek na opravy silnic ve znamení rekordních úspor, protože ceny ve výběrových řízeních klesaly i o desítky procent pod odhadovanou cenu v projektu, letošní trend je jiný a ceny oprav povrchů silnic pomalu stoupají.

Firmy se snaží vydělat i přes mimořádně nízké ceny

„Svou roli v tom hraje více vlivů, jedním z nich jsou i blížící se podzimní komunální volby, kdy politici ve městech dávají peníze na opravy tamních silnic. Stavební firmy tak mají práce relativně dost a nebojují proto tolik cenou,“ naznačil jeden z možných důvodů Jakub Unucka.

Drastické oklešťování nákladů na opravy ze strany firem v minulosti se ale mohlo projevit na kvalitě odvedených prací při opravách silnic druhých a třetích tříd. Právě o ty se totiž kraj stará, dálnice a silnice první třídy má v gesci Ředitelství silnic a dálnic.

Že se firmy snažily vydělat i na zakázkách, při nichž nabízely i mimořádně nízké ceny, je logické. Stejně tak bylo předvídatelné, že jedna z možných cest vedla i směrem obcházení nasmlouvaných prací.

Měření asfaltu je drahé. Ale bude pokračovat

Tomu chtěl kraj předcházet kontrolou pomocí přesného zaměřování množství položeného asfaltu.

Problém spočívá ve faktu, že za takovou kontrolu sedmi kilometrů silnic kraj zaplatil 2,4 milionu korun, což znamená navýšení nákladů na opravy silnic.

I u tohoto způsobu kontroly chce kraj letos zůstat. Stejně jako loni počítá s kontrolou sedmi kilometrů. „Stavebníci nebudou vědět, který úsek budeme kontrolovat, takže nebude nutné hlídat veškeré opravy, to by vše moc prodražilo,“ vysvětlil náměstek hejtmana.

Celkem má letos kraj na opravy silnic vyhrazeno zhruba 250 milionů korun, násobek této částky ještě může získat z vládního balíčku, o kterém ale ještě nebylo rozhodnuto.

„Za 250 milionů korun plánujeme opravit zhruba 60 až 70 kilometrů silnic,“ řek Tomáš Böhm. „V kraji je přibližně 200 mostů z 1 200 ve špatném stavu, žádný však není v havarijním,“ dodal.



Nejčtenější

Nejraději znovu a lépe. Socha Špinarové čelí kritice odborníků i veřejnosti

Socha Věry Špinarové byla odhalena v Husově sadu v centru Ostravy. (17. 10....

K soše zpěvačky Věry Špinarové míří jeden kritický komentář za druhým. Velké části veřejnosti i odborníkům se nelíbí...

Tušil jsem, že bude velmi kontroverzní, říká autor sochy Špinarové

David Moješčík ve svém ateliéru v Janovicích při pracích na soše Věry Špinarové.

Vtípky, petice, výzvy k předělání. Ostravská socha Věry Špinarové od veřejnosti zatím sklízí zejména kritické ohlasy....



Do střechy vozu s pražskou značkou někdo v Ostravě zasekl krumpáč

Podnikateli z Ostravy někdo zasekl do střechy luxusního vozu krumpáč.

Nepříjemné překvapení čekalo v neděli odpoledne na podnikatele Michala Kubíčka z Ostravy. Do střechy jeho luxusního...

Zůstane huť bez proudu? Ústup Mittalu z Ostravy připomíná taktiku spálené země

Pohled na závod ArcelorMittal v Ostravě-Kunčicích.

Pozvolné odpoutávání společnosti ArcelorMittal od ostravské hutě připomíná ty nejdrsnější pohádky bratří Grimmů, kde se...

Školačky pomáhaly kolabujícímu seniorovi. Dospělí je při tom míjeli

Statečné dívky ocenil starosta Ostravy-Jihu Martin Bednář.

Tři dívky ze Základní školy Kosmonautů 13 v Ostravě-Zábřehu pomohly seniorovi, který zkolaboval na ulici a sesunul se k...

Další z rubriky

Vypouští tetřevy, ale lidé je ruší ve dne v noci. Z lesů je tělocvična

Ač se tetřevi daří odchovat, ve volné přírodě jich moc nepřežije. Kromě...

Osmnáct tetřevů hlušců odchovaných v tetřevně v Krásné na Frýdecko-Místecku letos vypustí pracovníci Lesů České...

Horská služba v Jeseníkách slaví 70 let, prvními členy byli lesníci

Ilustrační snímek

Nemůžeme se sice pyšnit ledovci a ani v těch nejvyšších partiích vám nehrozí akutní horská nemoc z nedostatku kyslíku....

Znásilnili mě, štkala žena. Když se vyspala ze čtyř promile, odvolala to

Alkohol (ilustrační foto)

Vypadalo to na mimořádně závažný případ vícenásobného znásilnění v Havířově. Jenže když se údajná oběť vyspala ze silné...

Najdete na iDNES.cz