Cestující v letadlech Českých aerolinií budou vábeni k návštěvě Moravskoslezského kraje.

Cestující v letadlech Českých aerolinií budou vábeni k návštěvě Moravskoslezského kraje. | foto: Archiv Českých aerolinií

Korejci, přileťte. Moravskoslezský kraj pošle ČSA pět milionů na kampaň

  • 2
Bez výběrového řízení, po jednacím řízení bez uveřejnění. Moravskoslezský krajský úřad pošle Českým aeroliniím pět milionů korun. Oficiálně by měla reklamní kampaň přilákat na severovýchod země turisty, podle vyjádření vedení kraje má být zaměřena na manažery firem.

Reklamní šoty na palubách mezistátních linek Českých aerolinií, e-maily zákazníkům, banner na internetových stránkách a rozdávání letáků. To vše po dobu dvou a tří měsíců za 4,9 milionu korun.

Tak vypadá chystaná reklamní kampaň, kterou pro Moravskoslezský kraj povedou České aerolinie.

"Jde o propagaci turistických a investičních možností kraje," vysvětluje náměstek hejtmana Daniel Havlík. "Cílovou skupinou jsou především investoři a turisté ze států Evropské unie, zemí bývalého Sovětského svazu a zejména z Jižní Koreje," dodal náměstek.

Možná jde o kompenzaci za navýšení letů

Pozadí bez výběrového řízení přidělené zakázky může být i poněkud jiné. "Může jít o jistou kompenzaci za navýšení počtu letů mezi Prahou a Ostravou, které provozují právě ČSA," řekl MF DNES zdroj pohybující se v letecké branži. Kvůli svému pracovnímu zařazení si nepřál být jmenován.

Pokud by tomu tak bylo, mohlo by jít o nepovolenou podporu veřejnému subjektu. Řešením bylo právě přidělení zakázky na reklamu. Za pět milionů dokáže kraj prostřednictvím ČSA oslovit maximálně půl milionu lidí, České aerolinie totiž loni přepravily celkově 2,7 milionu pasažérů, dvouměsíční audiovizuální a tříměsíční letáková kampaň tak může oslovit pouze poměrnou část z těchto cestujících.

Například za reklamní bannery umístěné na stránky ČSA kraj zaplatí - při předpokládaném počtu 2,4 milionu návštěvníků - během tří měsíců 1,2 milionu korun.

Za podobné bannery se obvykle na českých serverech platí při garanci 800 tisíc návštěvníků zhruba půl milionu korun za týden.

Jednoznačné plus: linka mezi Prahou a Soulem

Za umístění propagačních letáků úřad zaplatí 2,4 milionu korun, počítá přitom, že by se tyto letáky měly mezi březnem až květnem dostat do rukou zhruba 880 tisíc lidí. Což je číslo, kterého ČSA v jarních měsících při průměrném počtu přepravených pasažérů dosáhnou jen hodně těžko.

"Marketingové materiály rozdávané na palubách letadel společnosti ČSA budou k dispozici zejména na mezistátních, ale také vnitrostátních linkách," vysvětluje Daniel Havlík s tím, že letáky dodá krajský úřad.

"Jelikož jsou těmi, které chceme oslovit, hlavně manažeři a investoři, ale i turisté ze států Evropské unie, zemí bývalého Sovětského svazu a zejména z Jižní Koreje, vybrali jsme ČSA, které umí podle analýzy, kterou jsme si nechali zpracovat, oslovit právě tuto cílovou skupinu," vysvětluje Daniel Havlík důvod, proč krajský úřad nesáhl ke klasickému výběrovému řízení.

Pro výběr hovořila i pravidelná letecká linka mezi Prahou a jihokorejským Soulem, kterou ČSA provozují. "Propagační film o Moravskoslezském kraji uvidí prakticky všichni naši pasažéři na mezinárodních linkách, bude promítán na obrazovkách, které se aktivují krátce po startu," vysvětluje mluvčí ČSA Daniel Šabík.

"Obdobně to bude i s letáky, které budou vkládány spolu s naším časopisem do kapes sedaček, kde si je může každý cestující najít," dodal mluvčí ČSA s tím, že firma osloví také své pravidelné zákazníky s bonusovými programy a rozešle jim propagační materiály o Moravskoslezském kraji v elektronické podobě do jejich e-mailových schránek.