(ilustrační foto)

(ilustrační foto) | foto: David Port, MF DNES

Moravskoslezský kraj ztrácí lidi. Lákat je chce na levnější byty i dopravu

  • 89
Práci, levnější bydlení a dotovanou dopravu nabídne projekt Zaměstnanecká mobilita, který připravuje Moravskoslezský kraj s firmami a městy. Cílem je udržet v regionu mladé lidi, ale i přilákat nové odjinud.

Jen loni ztratil Moravskoslezský kraj 3 432 lidí. Za posledních deset let jich ubylo přes 37 tisíc, což je nejvíce ze všech regionů v zemi.

Nejhůř je na tom karvinský okres, který loni přišel o 2 148 lidí. Konkrétně v Orlové poprvé klesl počet obyvatel pod hranici 30 tisíc.

Co zastaví odliv lidí z kraje?

Jaké jsou podle vašeho mínění hlavní důvody neustálého poklesu obyvatel kraje a zejména odlivu lidí z Karvinska? Co by tomu pomohlo zabránit, nebo jak by se naopak mohlo podařit přilákat nové lidi z jiných regionů?

Myslíte, že pomůže chystaný projekt Zaměstnanecké mobility, který nabídne novým zaměstnancům dotované bydlení i veřejnou dopravu?

Své názory či návrhy řešení pište na: ivana.leskova@mfdnes.cz.

S tím mají stále větší problém zaměstnavatelé. V kraji nyní nabízejí přes jedenáct tisíc volných pracovních míst. Většinu marně.

„Situace začíná ohrožovat restrukturalizaci a rozvoj regionu,“ říká Pavel Bartoš, prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, které nedávno pořádalo na dané téma konferenci.

„Je nutné zlepšit image kraje, abychom dokázali přilákat zájemce o práci i z jiných regionů,“ uvedla tam zástupkyně personálního ředitele ArcelorMittal Ostrava Veronika Muroňová.

Právě na lidi odjinud, ale i na místní absolventy škol, cílí nový projekt nazvaný Zaměstnanecká mobilita. Novinku rozjíždí kraj spolu s městy a firmou Residomo (do konce ledna RPG Byty), která vlastní 43 tisíc bývalých hornických bytů.

„Dílčí opatření nezabírají, akce je nutné koordinovat. Zájemcům o zaměstnání v některé z našich 137 partnerských firem chceme nabízet komplexní balíček výhod: práci, dostupné bydlení a dotovanou dopravu,“ líčí jednatel Residomo Martin Ráž, který s nápadem přišel.

Do přípravy projektu už se zapojil kraj a přidat se chtějí i města z Karvinska. Důvod? Na Ostravsku, kde jsou nyní téměř čtyři tisíce volných pracovních pozic, chybí dostupné byty. Residomo už tam žádné dlouhodobě neobsazené nájemní byty nemá, ale naopak na Karvinsku má volných bytů stovky. A další vlastní například město Havířov.

Kraj zaplatí ODISky, Havířov nabídne byty

„Města na Karvinsku se vylidňují. My jim můžeme pomoci získat nové obyvatele. Pokud zájemci z jiných regionů, nebo i z tohoto kraje, najdou práci na Ostravsku a budou ochotní dojíždět, nabídneme jim byty v Orlové, Havířově či Karviné se slevou nájemného. Ta bude první rok 50 %, další rok 30 % a dál podle dohody. Součástí balíčku bude i výhodná doprava,“ líčí Ráž.

„Spolupráce naší firmy s vlastníkem bytů funguje už delší dobu,“ potvrdila mluvčí ArcelorMittal Ostrava Barbora Černá Dvořáková. „Když přibude dotovaná doprava pro nové zaměstnance, může to pomoci při jejich náboru,“ dodala. Lidem zapojeným do projektu měl na cestování veřejnou dopravou za prací z Karvinska na Ostravsko přispívat kraj, firmy a města. Spolu měly hradit 90 % ceny speciální karty ODIS, z toho kraj 50 %.

Projekt se ale radním kraje zalíbil natolik, že se rozhodli pro větší podporu, aby urychlili jeho start. „Prvních 300 speciálních ODISek, které umožní lidem cestovat mimo Karvinsko veřejnou dopravou zdarma, zaplatí kraj ze svého,“ slibuje náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka s tím, že výhodné karty jsou určené novým příchozím do Karviné, Havířova a Orlové.

„Novým obyvatelům každého ze tří měst zaplatíme až sto ODISek. Podpoříme tak lidi, kteří se na Karvinsko přistěhují z jiných okresů či krajů, ale i místní absolventy středních a vysokých škol, kteří se do roka po ukončení studia nastěhují do nájemního bytu v některém ze tří měst,“ líčí Unucka. Ten navíc chce, aby si mohli vybírat z větší nabídky bytů. „Projekt naplno spustíme v září. Do té doby oslovím vedení měst a vyzvu je, ať zájemcům o přistěhování nabídnou obecní byty za levnější ceny, případně jiné výhody,“ dodal náměstek hejtmana.

Politici z Karvinska nejsou proti. „Do projektu bychom mohli nabídnout několik desítek bytů v lokalitě Šumbark. Počítáme i se slevou na nájemném. O nové obyvatele máme velký zájem a toto je jedna z možností, jak je přilákat do našeho města,“ říká například primátorka Havířova Jana Feberová.

„Projekt může pomoci lidem, firmám i městům“

Další dvě města ale obecní byty nabízet nemohou. „Chceme k nám přitáhnout nové lidi a tento projekt se jeví jako jedna z možností, jak skloubit veřejnou správu a soukromý sektor,“ říká starosta Orlové Tomáš Kuča. „Myšlenku rádi podpoříme, ale obecních bytů máme jen pár,“ dodal. Nemá je ani Karviná.

Pro města by přitom příliv nových lidí znamenal i peníze navíc, například z rozpočtového určení daní. Nejen proto se projekt společného balíčku výhod zamlouvá i Petru Holicovi, regionálnímu manažerovi Svazu průmyslu a dopravy.

„Je to první vlaštovka, která může pomoci lidem, firmám i městům. Je dobré soustředit se na menší konkrétní projekty. Když se podaří, přinesou prospěch všem,“ říká Holica.

Povinností měst je podle něj zajistit lidem bezpečnost, dobré služby i možnosti sportovního a kulturního vyžití. „V našem kraji se nežije špatně. Radnice z Karvinska by měly připravit takové propagační materiály, aby si podle nich mohli noví příchozí vybrat lokalitu, ve které se chtějí usadit,“ konstatoval Holica.