Stavba nového mostu přes Olši v Karviné.

Stavba nového mostu přes Olši v Karviné. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Motoristé musejí mít strpení, stavba mostu u Karviné se protahuje

  • 9
Tisíce motoristů se musí smířit s déletrvající objížďkou hlavního tahu mezi Karvinou a Ostravou. Stavba nového mostu přes Olši nebude hotova v termínu, protáhne se o pět dnů. Zatímco mnoho lidí tvrdí, že na vině je hlavně letní pomalost stavebníků, ti se odvolávají na nepříznivé počasí.

"Uvítala bych, kdyby nás někdo informoval o stavbě páteřního mostu přes Olši. Měl být hotový ke konci října. Od května je hlavní tah z Karviné do Ostravy zcela uzavřený, jezdíme po objížďkách, cesty jsou ucpané," stěžuje si pětapadesátiletá Barbora z Karviné.

Mostní pilíř poškodila velká voda loni v květnu. Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo, že most přes Olši zbourá a postaví nový, s jinou konstrukcí, která velké vodě odolá.

Otevření posunuto na první listopadový víkend

Řidiči na otevření mostu netrpělivě čekají, stavbaři ale nyní posunuli termín na první listopadový víkend. Důvod? Špatné meteorologické podmínky a delší technologické postupy. "Počasí nám nepřálo, zdrželo nás to," vysvětluje stavbyvedoucí Martin Mahler.

Most přes Olši

Mostní pilíř poškodila velká voda loni v květnu. Ředitelství silnic a dálnic se nakonec rozhodlo, že most přes Olši zbourá a postaví nový, s jinou konstrukcí, která velké vodě odolá. Most je na hlavní silniční trase mezi Ostravou, Karvinou, Českým Těšínem, Slovenskem a Polskem. Za nový most stát zaplatil 170 mil. korun.

"Dokončení stavebních prací by mohlo být 31. října reálné, nicméně technologické postupy by nebyly dodrženy, což u tak významné stavby nelze po dodavateli stavebních prací požadovat," uvádí mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

Stavbyvedoucí: Chlapi dělali od rána do večera

Martin Mahler ještě podotýká, že most by se mohl otevřít o pár dní dříve, jenomže to nejde, protože dopravce by nestihl přehodit jízdní řády autobusů.

Lidé z Karviné ale míní, že v létě se stavbaři poflakovali, proto nyní nestíhají. "Nevypadalo to, že by se u mostu příliš pracovalo. V létě tam byl spíše klid, teď to trochu ožilo," říká dvaadvacetiletý cyklista z Karviné.

Stavbyvedoucího takové řeči rozčilují. "Ať si zkusí dva dny v kuse v sedmdesáti stupních betonovat desku. Rozumí tomu jako koza petrželi. Chlapi dělali od rána do večera, byl jsem tam a stojím za nimi," reaguje Mahler. Dodává, že dříve se takový most stavěl dva a půl roku.

Stavba nového mostu přes Olši v Karviné.
Stavba nového mostu přes Olši v Karviné.

Město to bere na vědomí, jenomže ani ono není z posunutého termínu příliš nadšené. "Bylo dost času a po celou dobu bylo příznivé počasí - trvalé deště, které by práce zdržely, vlastně nebyly," píše mluvčí Karviné Šárka Swiderová.

Stavbu zdržel i smrtelný úraz

Investor stavby Ředitelství silnic a dálnic ale upozorňuje, že zpoždění není zase až tak veliké. "Je to pět dnů a osm hodin, což při tak rozsáhlé stavbě provedené prakticky za šest měsíců není dle našeho názoru moc," dodává Nina Ledvinová.

Stavbu zřejmě zdržel i smrtelný úraz jednoho z dělníků (více čtěte zde) a špatně postavená lávka pro pěší. Stavební firma ji postavila v rozporu s projektem a na pokyn stavebního úřadu v Karviné ji musela předělávat.

Most přes Olši se pro automobilovou a veřejnou dopravu otevře přesně o půlnoci z 5. na 6. listopadu, a to ve všech čtyřech pruzích. Lávka pro pěší souběžná s mostem přes Olši bude fungovat, dokud stavbaři nedodělají chodníky podél vozovky.