Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Muzeum opravilo prototyp motoru Tatry 77, nyní zdobí výstavu v Německu

  16:33aktualizováno  16:33
Prototyp motoru legendárnímu automobilu Tatra 77, prvního aerodynamického vozu na světě, zdobí výstavu o tatrováckém konstruktérovi Hansi Ledwinkovi v německém Dortmundu. Než však motor mohl příznivce automobilové historie potěšit, musel projít náročnou renovací.

Renovovaný prototyp motoru Tatry 77 má obnovenou premiéru na výstavě v Německu. | foto: Regionální muzeum Kopřivnice

Prototyp motoru, tedy vzorový nebo-li pokusný výrobek, vznikl při sestavování Tatry 77 v roce 1933. "Takové prototypy byly jen tři, poté už se motory začaly vyrábět sériově. Prototyp se také účastnil zkušební jízdy Tatry 77 přes Alpy," uvedl kurátor výstavy Radim Zátopek z Technického muzea v Kopřivnici.

Motor dlouho ležel v depozitáři muzea přes čtyřicet let nepovšimnut. "Nutně potřeboval renovaci, což sice bylo náročné, ale nakonec se vše podařilo. Motor má v Německu premiéru, pak ho vystavíme i v kopřivnickém muzeu," uvedl Zátopek.

Muzeum se ta zároveň snaží o propagaci nejslavnějšího konstruktéra historie firmy Hanse Ledwinky (1878 - 1967), tvůrce tatrovácké koncepce vzduchem chlazeného motoru a centrální nosné roury a zároveň člena automobilové Evropské síně slávy. "Jak zjišťujeme, Ledwinka je znám více v zahraničí, zvláště pak v Německu a Rakousku. U nás ho mnoho lidí nezná, protože v minulosti byl bohužel zamlčován," uvedl Zátopek.

Hans Ledwinka v pokročilejším věku

Hans Ledwinka.

Ledwinka byl už u výroby prvního automobilu ve střední Evropě Präsidenta, pak se na dlouhá desetiletí stal hlavním konstruktérem velmi úspěšné firmy. Například se podílel i na zkonstruování aerodynamického vlaku Slovenská strela.

Za druhé světové války se stal ředitelem automobilky Tatra a po roce 1945 byl za údajnou spolupráci s nacisty šest let vězněn.

Ale například ještě když vývojáři už znárodněné Tatry chystali vůz Tatraplan a měli problémy s konstrukčními prvky, přijeli s vozem k věznici v Novém Jičíně, aby jim Ledwinka poradil. Poté se konstruktér odstěhoval do Německa a od roku 1953 až do smrti žil v Mnichově.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Průmyslová zóna. Ilustrační foto
U mošnovského letiště chce mít překladiště mezinárodní logistická firma

Obří logistické centrum s železničním překladištěm, kde najdou práci stovky lidí, má v blízké budoucnosti vyrůst v průmyslové zóně Mošnov na Novojičínsku. Míří...  celý článek

Ilustrační foto
Žena se za padesát tisíc korun provdala za cizince, hrozí jí rok vězení

Padesát tisíc na ruku za sňatek a příslib dalších peněz. To podle policistů přimělo čtyřiatřicetiletou ženu z Ostravska, aby se provdala za o deset let...  celý článek

Zábavní parky - TNI Group. Takhle nějak to mohlo v Bílovci vypadat.
V Bílovci chtějí mít klid. Zastupitelé zamítli plán na velký zábavní park

Obří hala se zábavními atrakcemi pro rodiny s dětmi za 400 milionů korun v Bílovci na Novojičínsku nebude. Rozhodli o tom zastupitelé, kteří odmítli podpořit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.