Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Prapor, jízdní řád i modely. Muzeum připomíná zrod Ferdinandovy dráhy

  12:55aktualizováno  12:55
Předtím nebylo nic. Jen drožky a kočáry. Až zprovozněním Severní dráhy císaře Ferdinanda začala v Moravskoslezském kraji doba vlaková. A právě 170 let od otevření úseku mezi Lipníkem nad Bečvou a Bohumínem připomíná nová výstava v Železničním muzeu moravskoslezském, které sídlí ve výpravní budově Ostrava-střed.

Průvodce Jiří Král ukazuje jeden z exponátů Železničního muzea moravskoslezského v Ostravě. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Podle ředitele muzea Vojtěcha Hermanna byly dva důvody výstavby trati – jednak nutnost dopravy uhlí z rychle se rozvíjející Ostravy, a také spojení Vídně se solnými doly na jihu Polska.

Fotogalerie

„Stavět se začalo v roce 1843 a po čtyřech letech, 1. května, se začalo jezdit. Výstavba byla náročná, řešilo se mnoho problémů,“ uvedl Hermann.

Původně se s hlavní tratí spíše počítalo ve směru na Frýdek-Místek a Těšín, ale pak zvítězila Ostrava. Ne všichni byli s výstavbou železnice srozuměni. Majitelé pozemků a polností se obávali toho, že jim jiskra parního vlaku zapálí majetek, formani pak ve vlacích právem spatřovali těžkou konkurenci.

Expozice nabízí mnoho historických lákadel. „Některé ještě nebyly nikdy vystaveny a návštěvníci se dozvědí skutečnosti, o nichž se ještě nepsalo,“ láká Hermann.

Upozornil například na jízdní řád z roku 1866, kde jsou uvedeny všechny stanice ještě v němčině, například Zauchtel-Suchdol nad Odrou. Unikátem jsou klobouky z železničářských uniforem ze 40. a 90. let 19. století nebo akcie Severní dráhy z roku 1862.

Výstava potrvá až do dubna

Nechybějí ani dokumenty z přípravy stavby nebo model vlakové soupravy, která jezdila v době vzniku železnice, v měřítku 1:10.

„Unikátem je i prapor hornictva Severní dráhy v Hrušově z roku 1883,“ zmínil ředitel muzea. Průvodce Jiří Král zase upozornil na výpravku ze 30. let, která není jako obvykle zelená, ale modrá.

Výstava k Ferdinandově dráze potrvá do dubna příštího roku, poté muzeum připomene 130. výročí dráhy mezi Valašským Meziříčím a Českým Těšínem.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby.
Prodloužená Rudná v Ostravě stále čeká na dokončení EIA

Jisté bezčasí nastalo v přípravě dokumentů pro dokončení zbývajících stovek metrů silnice Prodloužená Rudná. Stavba, která má odklonit dopravu z obydlených zón...  celý článek

Sesutou část opěrné zdi zadržela svodidla, která jsou v těch místech značně...
U zánovní silnice spadla část opěrné zdi, kameny zastavila svodidla

Jen málo chybělo k zasypání části frekventované silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou velkými kameny. Podél vozovky otevřené v říjnu 2015 se na úrovni obce...  celý článek

Ostravská demonstrace finančníka Pavla Krúpy (v popředí) proti Zdeňku Bakalovi...
Ostravský protest proti Bakalovi se moc nepovedl, přišlo asi dvacet lidí

Sázka na rozhněvané nájemníky bytů OKD slovenskému finančníkovi nevyšla. Pavol Krúpa, majitel investiční společnosti Arca Capital, svolal na středeční...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.