Obchvat města zbrzdí skládla. Ilustrační snímek

Obchvat města zbrzdí skládla. Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Na obchvat si Frýdek-Místek bude muset počkat déle. Kvůli skládce

  • 3
Několik desetiletí trvající čekání obyvatel Frýdku-Místku na stavbu obchvatu města se může ještě protáhnout. Rok 2015, kdy by na stavbu obchvatu mohly být peníze, totiž nemusí být okamžikem, kdy se začne stavět. Na vině je dávný ekologický problém.

Tím problémem je Skatulův hliník, což je skládka, kam v minulém století vyvážely tehdejší Válcovny plechu odpad z výroby, často obsahující i škodlivé látky.

A protože bývalá skládka leží na plánované trase obchvatu, musí se nejdříve vyčistit, teprve pak se může stavět silnice.

"Teoreticky by se mohlo začít stavět v roce 2014, ale reálněji vidím jako termín zahájení stavby obchvatu na jaro roku 2015,“ přiblížil své představy frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.

"Podařilo se vyřešit způsob financování stavby, konečně můžeme sáhnout i na evropské peníze. Proto v současnosti usilujeme o vydání stavebního povolení na stavbu,“ dodal primátor.

Co je Skatulův hliník

Jde o skládku vzniklou ve vytěženém prostoru po těžbě cihlářské hlíny. Vedle komunálního odpadu se zde ukládal i průmyslový odpad z tehdejších Válcoven plechu jako neutralizační kaly s povrchovou úpravou kovů, dehty nebo kontaminovaný stavební odpad.

Frýdecko-místecký zastupitel Pavel Holý si však datem zahájení výstavby tak jistý není.

"Vypadá to optimisticky, ale ve skutečnosti tomu tak není. Kvůli nutnosti ekologicky vyčistit Skatulův hliník se obávám, abychom nakonec nehovořili o roku 2017,“ řekl na pondělním zasedání zastupitelstva.

O tom, kdy bude Skatulův hliník skutečně vyčištěn, bude muset rozhodnout vláda.

"Projekt sanace lokality Skatulův hliník, která leží v trase budoucího obchvatu města, byl zpracován v roce 2006 jako součást superzakázky na odstranění ekologických škod,“ vysvětluje mluvčí ministerstva financí Ondřej Jakob.

"Ta ale byla posléze zrušena a v současnosti se vypracovává projekt na vlastní sanaci Skatulova hliníku,“ dodal Ondřej Jakob s tím, že z přípravných prací je jasné, že nejprve musí být odtěžena kontaminovaná zemina a teprve pak mohou nastoupit silničáři se svými stroji.

Ekologické vyčištění Skatulova hliníku by mělo stát okolo 750 milionů korun. "To je předpokládaná cena, skutečnou ukáže až výběrové řízení na firmu, která sanaci provede,“ řekl Ondřej Jakob s tím, že konečnou podobu zakázky bude muset kvůli jejímu rozsahu posvětit vláda.

I kdyby se podařilo zahájit čištění Skatulova hliníku v co nejbližší době, ovlivní zahájení stavby obchvatu v tomto úseku. Doba sanace je totiž odhadnuta na 21 měsíců a u obdobných zakázek se často stává, že se jejich doba ještě protáhne.

Ředitelství silnic a dálnic, které stavbu připravuje, by mohlo začít stavět na jiných úsecích, aby byl obchvat kompletní, ale bude muset počkat, až se ekologický problém skutečně odstraní.