Dopravní terminál Hranečník.

Dopravní terminál Hranečník. | foto: Archiv DPO

Na terminál na okraji Ostravy si lidé zvykají těžce, stav se ale uklidňuje

  • 13
Na nový dopravní terminál Hranečník ve Slezské Ostravě si lidé z Karvinska zvykají těžce. Stěžují si na komplikace, které jim přináší povinné přestupování. Mnozí raději volí přímou trasu přes Vítkovice, mají ale jiné potíže.

Lidé, kteří pracovně či soukromě míří na terminál Hranečník ve Slezské Ostravě, se dnes konečně dočkali také otevření budovy, v níž je zázemí pro strážníky, řidiče hromadné dopravy i cestující.

„Celá budova bude zprovozněna najednou v pondělí 14. března v pět hodin ráno,“ uvedla minulý týden v pátek mluvčí města Andrea Vojkovská. „Čekárna pro cestující, kterou monitorují kamery napojené na dispečink městské policie, je otevřená nepřetržitě. Toalety jsou veřejnosti přístupné denně od 5 do 23 hodin, a to bezplatně.“ V prostorách, kde měla být původně prodejna občerstvení, je služebna strážníků. „Změnil jsem plány kvůli zajištění bezpečnosti cestujících,“ sdělil nový radní pro dopravu Lukáš Semerák.

V prvních dnech panoval zmatek

Terminál Hranečník je v plném provozu od 28. února. Veřejná doprava v Ostravě je díky tomu o něco šetrnější k životnímu prostředí. Pro řadu lidí dojíždějících z Karvinska je však komplikovanější a někdy i dražší. Svědčí o tom desítky stížností cestujících a vynucené změny.

Až do soboty 27. února mohly totiž autobusové spoje z Karviné, Orlové či Havířova mířící přes Slezskou Ostravu dojet do centra krajského města. Teď končí na Hranečníku a lidé musí přestoupit na tramvaj či trolejbus.

V prvních dnech panoval na terminálu zmatek, lidé si hledali nová spojení do cíle cesty v Ostravě a mnozí dali raději přednost přímé cestě z Havířova přes Vítkovice na zastávku ÚAN v Moravské Ostravě. Vyhnuli se tak sice přestupu na Hranečníku, ale autobusy na této trase byly přeplněné tak, že si cestující stěžovali. A dočkali se dočasných posilových spojů.

Nejhorší situace? Linka 443

„Situace se mění každý den. My ji společně se zástupci dopravců i kraje neustále vyhodnocujeme a reagujeme na připomínky cestujících,“ poznamenal jednatel společnosti Koordinátor ODIS Aleš Stejskal s tím, že nejhorší byla na začátku situace právě na lince číslo 443 spojující Havířov se zastávkou ÚAN. Dopravce proto od 7. března přidal na linku čtyři dočasné posilové spoje a chystá další změny.

„Od minulého pondělí jezdí na lince 443 navíc jeden autobus ráno z Havířova a tři odpoledne z Ostravy. Na páteční koordinační schůzce s dopravcem i krajem jsme se dohodli, že dočasné posilové spoje budou jezdit do konce března a od 4. dubna bude na lince platit nový jízdní řád. Naším cílem je rozložit odjezdy autobusů tak, aby v nich pokud možno všichni cestující seděli,“ řekl Stejskal.

Doplnil, že pro lidi z Karvinska, kteří jezdí na jednotlivé jízdenky, může být cestování s přestupem na Hranečníku dražší, než bývala přímá cesta do centra Ostravy.

„Stále více lidí si ale pořizuje kartu ODISku, se kterou je pravidelné cestování levnější a časově je cesta přes Slezskou Ostravu i Vítkovice srovnatelná. Navíc většina lidí stejně potřebuje ze zastávky ÚAN cestovat dál a přestupuje na tramvaj. Těm se pak vyplatí jet přes Hranečník. Přestup je tam komfortnější: zastávky jsou blízko sebe a teď přibylo i zázemí s čekárnou a toaletami,“ uvedl Stejskal.

Další novinkou, která platí od 7. března, je zavedení nového posilového spoje na lince 735 s odjezdem v 7:39 z Havířova, železniční stanice směrem na ÚAN. Jde o prodloužený spoj čísla 7 linky 752 z Třince, který už bude jezdit trvale. ̈

Jiné změny Koordinátor ODIS nechystá. Zatím. Stále totiž přicházejí další připomínky, například žádosti o přímé spojení Havířova s Ostravou-Jih. „Vše vyhodnocujeme a v případě potřeby budeme reagovat. Zatím se ale zdá, že lidé si na nový terminál zvykají a situace se uklidňuje,“ dodal Stejskal.