Havířovské nádraží půjde nadobro k zemi. Ale až po debatách právníků

  20:13aktualizováno  20:13
Pro jedny cenná nadčasová stavba, pro druhé nic víc než omšelost vhodná ke zbourání. Teď spory Havířovských rozťala odstupující ministryně kultury. Zdejší nádraží neustanovila památkou, jak žádali architekti i lidé v petici, a umožnila jeho přestavbu.

Prohlásit to nádraží památkou, zmařila bych investici města a Českých drah. Takhle - zjednodušeně podáno - zdůvodnila ministryně Alena Hanáková, proč budově postavené v bruselském stylu zamítla památkovou ochranu.

Havířovské nádraží

  • Vzniklo v rozmezí let 1964 - 1969 podle návrhu architekta Josefa Hrejsemnou. Budova s proskleným průčelím navazuje na bruselský styl, který inovuje prvky tehdy nastupujícího brutalismu. Součástí jsou i umělecká díla jako mozaika či venkovní plastika.

  • Dnes je nádraží zpustlé, ministryně kultury teď rozhodla, že se nestane kulturní památkou, jak žádali někteří odborníci a také část veřejnosti.

  • České dráhy a město chtějí značnou část nádraží zbourat, postavit novou menší nádražní budovu a opravit i prostor před ní.

"Byla to jedna z možností, které mohly nastat, takže mě toto rozhodnutí moc nepřekvapilo," reagoval na verdikt architekt Adam Guzdek ze sdružení Důl architektury, které bojovalo za zachování architektonicky cenné nádražní haly a za její ustanovení památkou.

Když loni v květnu ministerstvo řeklo, že nádraží památkou nebude, byl to právě Důl architektury, který požádal o nové projednání věci.

"Je velká škoda, že si zastupitelé města si neváží toho, co v Havířově mají. Cenných staveb tu není mnoho a nádražní hala si přes svou zchátralost z posledních let zachovává své hodnoty," míní Adam Guzdek.

Zatímco kritici bourání z rozhodnutí ministryně nejásají, zástupci havířovského magistrátu a také Českých drah verdikt přijali kladně.

"Rozhodnutí ministerstva vítáme. I v průběhu dosavadního přezkumného řízení jsme pokračovali ve všech přípravných pracích," řekla Kateřina Šubová, mluvčí Českých drah, které mají na starosti přestavbu nádražní haly. Zástupci drah předpokládají, že nejpozději na podzim vyberou zhotovitele stavby, pak podepíšou smlouvu o přidělení dotace a na začátku roku začnou bourat a stavět.

Přibližně stejný termín zmiňuje i Eva Wojnarová, mluvčí Havířova, v jehož režii má být obnoven prostor před nádražím. Vzniknout tam mají třeba nová parkovací místa či třeba stání pro autobusy.

"Předpokládáme, že stavba by mohla začít zjara příštího roku," říká Eva Wojnarová s tím, že teď zástupci města plánují vybrat zhotovitele stavby a znovu rozjíždějí i proces nutný pro získání stavebního povolení. Celá přestavba nádraží i prostoru před ním by měla stát zhruba 160 milionů korun, značnou část peněz přitom přislíbila uhradit EU.

Kdysi, dnes a v budoucnu

Situace ale není tak hladká, jak by se mohlo zdát. Dřív než začne demolice a stavba nové nádražní haly, musí vlastník zdejších budov, České dráhy, vyřešit jednu komplikaci. A to ne malou.

Nemovitosti, nebo jejich část, totiž z nařízení vlády mají přejít do vlastnictví státu, tedy Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Zatím ale není jasné kdy. "V tuto chvíli v této věci probíhají právní jednání. Je nutné vyjasnit si, jaký bude postup v případě převodu majetku," nastiňuje situaci Kateřina Šubová.

Jak uvádí mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák, materiál, v němž se uvažuje o možném převodu vybraných nemovitostí z Českých drah na SŽDC, teprve vzniká a kdy konkrétně by mohl být předložen vládě, teď není možné říct.

"Primárně by mělo jít o převod nástupišť a k příchodů k nim. Vedle toho se uvažuje i o převodu vybraných výpravních budov a budov s technickým zázemím. Mezi nimi může být i havířovské nádraží. Pokud by se tak stalo, předpokládá se veškeré finanční a právní vypořádání (mezi Českými drahami a SŽDC, pozn. red.)," zmiňuje Martin Novák.

Nejčtenější

Havíři vyfotili v Beskydech medvěda. Stál od nás patnáct metrů, říkají

Medvěd v oblasti beskydské hory Smrk na Frýdecko-Místecku. (15. listopadu 2018)

Medvěda, který se pohybuje v oblasti beskydské hory Smrk, vyfotili dva muži. „Na ten zážitek nikdy nezapomeneme,“...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Obec na Frýdecko-Místecku upozorňuje na medvěda. Šelmu zachytila fotopast

Lidé natočili medvěda ve skiareálu na Trojáku

Upozornění na medvěda vyvěsila dnes na své webové stránky obec Ostravice. Šelmu zachytila fotopast v noci na dnešek v...

Svět podle Pastrňáka. Co dělá z kluka z Havířova hokejovou superstar?

David Pastrňák (88) z Bostonu útočí na branku Buffala kolem Rasmuse Dahlina.

I jeho blízcí dál žasnou, co všechno si David Pastrňák dovolí mezi machry v NHL. Nádherné akce, hattricky. Čeští...

Prodloužená Rudná začíná i končí v poli, dostaví ji snad v roce 2020

Prodloužená Rudná končí a dalších zhruba čtyři sta metrů už vede jen zpevněná...

Už tři roky je otevřená nová silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která zklidnila dopravu v Hrabyni či Velké Polomi....

Další z rubriky

Muž na masérku v ostravském bytě vytáhl nůž. Ta z okna křičela o pomoc

Muž na ženu při masáži vytáhl nůž

Policisté pátrají po neznámém agresorovi, který s nožem v ruce vyhrožoval ženě nabízející masérské služby v Ostravě....

Biskupství hledá kočího do hukvaldské obory, bude vozit i turisty

Pohled na hrad Hukvaldy

Neobvyklou pracovní pozici nabízí Biskupství ostravsko-opavské. Chce na plný úvazek zaměstnat kočího. Kromě jiného by...

Mozek je líný. Musí se neustále trénovat, tvrdí trenérka paměti

Do kurzů Dagmar Maroszové chodí studenti, dospělí i senioři. Při lekcích...

Stres, netrpělivost a roztržitost – i kvůli tomu dnes lidé často zapomínají. Dagmar Maroszová z Třince je naopak učí,...

Najdete na iDNES.cz