Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Návrh na MHD zdarma pro děti v Ostravě rozdělil politiky i čtenáře

  11:25aktualizováno  11:25
Návrh na zavedení bezplatné městské hromadné dopravy v Ostravě pro děti do 15 let rozděluje obyvatele města. Zatímco část politiků i rodičů si přeje, aby školáci jezdili zadarmo, jak to nedávno navrhli komunisté, jiní změny odmítají.

Ilustrační snímek | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Někteří lidé připouštějí možnost větších slev, k čemuž se zatím kloní i většina koaličních zastupitelů krajského města, ale nesouhlasí s tím, aby starší školáci nemuseli platit ani korunu. Vyplývá to z výsledků ankety a diskuse na iDNES.cz (psali jsme zde) i z dopisů, které čtenáři poslali redakci MF DNES.

Do hlasování v internetové anketě se zapojilo 291 čtenářů. Téměř polovina z nich si myslí, že by děti měly mít možnost cestovat po Ostravě zdarma až do věku 15 let, jako je tomu v Praze. Pro tuto variantu hlasovalo 127 lidí.

Téměř stejně silná skupina ale dává přednost tomu, aby školáci měli ještě levnější dopravu než dnes, ale z výchovných důvodů by ji neměli mít zdarma. Tato varianta získala 103 hlasy.

Podstatně méně zastánců měly dvě poslední varianty anketní otázky, ale i ty měly desítky příznivců. Názor, že jízdné pro školáky by mělo zůstat beze změn, preferovalo 33 čtenářů. A dalších 28 si myslí, že zdarma by měli ostravskou městskou hromadnou dopravou cestovat školáci jen do 10 let jako v Brně.

„Co je zdarma, tím se plýtvá“

Stejně jako politici mají i čtenáři z každého tábora pro svůj názor různé argumenty. „Určitě by to mnoha lidem pomohlo. Než nějaké pochybné investiční akce typu Hranečník, tak tohle dává smysl,“ podpořil bezplatnou dopravu v diskusi na webu jako první Pavel Svoboda.

Obratem ale reagovali odpůrci. „Cokoliv je zdarma, nemá dobrý efekt... Lidi si toho vážit nebudou,“ oponoval třeba Robert Čep. Michal Kadeřávek okomentoval návrh na bezplatné cestování školáků jediným slovem: Populismus.

Alan Řepka se rozepsal víc. „A to nevím, proč by děcka měla mít MHD zdarma. Stačí to do těch šesti let či do kolika to je teď. Víc ne. Navíc, jak je zmíněno, co až se Ostravě a rozpočtu přestane dařit? Pak nějaká strana sklidí kritiku, že to zrušila, a nebo se budeme zbytečně zadlužovat.“

Podobně to vnímá i Jan Valouch: „Nic není zdarma, jen to zase z daní zaplatí ti, co MHD mnohdy ani nevyužívají. Jenže pohled ‚neplatím přímo, je to tedy zdarma‘ bohužel valné části národa nevyvrátíte,“ napsal na web a dodal: „Není mi jasné, jak puberťáky, kteří si zvyknou, že se naskočí a jedou, později naučíte, aby ze dne na den začali platit.“

Rozdílné názory také v dopisech

Protichůdné názory vyplynuly i z dopisů, které čtenáři poslali redakci. Například Radim Divák je pro, aby školní děti nemusely platit jízdné.

„Město má umožnit přepravu školáků zdarma. Jsem šedesátý ročník a v sedmi letech jsem jezdil místňákem do kurzu hudební výchovy zdarma. Také o rok později do výuky plavání. Teprve v roce 1971 jsem při jízdě MHD platil 60 haléřů,“ napsal.

Shodný názor má rovněž Jana Žolnerčíková. „Jako matka dvou školních dětí ve věku 8 a 14 let, kdy obě do škol denně dojíždí MHD, jsem rozhodně pro zavedení bezplatné dopravy pro děti do 15 let. Jízdné zdarma by naší rodině rozhodně pomohlo,“ uvedla.

Napsali ale i lidé, kteří s bezplatným cestováním školáků nesouhlasí. Nejstručněji svůj postoj shrnul Aleš Stejskal ze společnosti Koordinátor ODIS, která řeší hromadnou dopravu v Ostravě i okolí. „Co je zadarmo, tím se plýtvá. Zlevnit ano. Především normálním občanům, aby omezili auta,“ sdělil.

„Myslím si, že jízdenky pro děti školou povinné by neměly být zdarma. Ať mají slevu, ale nějaký obnos by jízdenka měla stát,“ míní také Anna Klosová. „Už dnes při jízdě tramvají Mariánskými Horami uvnitř hlučí a pobíhají děti, které jedou jen jednu zastávku. Nedovedu si představit úroveň jízdy při bezplatném cestování dětí,“ dodala.

Obšírněji se proti jakýmkoli změnám vyjádřila Pavlína K.: „Na stávajícím systému není potřebné nic měnit. Děti do 6 let ať dále cestuji zdarma a ty starší za snížené jízdné. Určitě nesouhlasím, aby ty starší jezdily zdarma! Pokud mají radní peníze nazbyt, tak ať je investují do skutečné obnovy vozového parku, například konečně do nákupu vozů s klimatizací nebo rekonstrukce stávajících vozů, aby se v nich jezdilo pohodlně, a hlavně do jejich čistoty. Je smutné, že ani nové tramvaje, které se v Ostravě zařadily do provozu, nemají klimatizaci, a tak stále jezdíme se zacpaným nosem nebo hlavou v okénku. Mohou ty peníze použít také na platy řidičů.“

K opozici se možná přidají lidovci

Návrh na zavedení bezplatné MHD pro děti do 15 let vznesl na červnovém jednání zastupitelstva Vít Macháček (KSČM).

„Chceme podpořit rodiny v tom, aby všechny děti měly příležitost zdarma dojet do školy i do kroužků, za sportem či jinými volnočasovými aktivitami. Nemyslím si, že se zavedení bezplatného cestování školáků negativně projeví ve zvýšeném vandalismu nebo že by toho někdo mohl nějak zneužívat. Navíc jde o celoevropský trend. Zdarma jezdí školáci v řadě evropských metropolí včetně Prahy,“ argumentuje Macháček.

„Tento návrh podporuje celý náš klub,“ dodal jeho stranický kolega, zastupitel města Martin Juroška s tím, že komunisté by v Ostravě výhledově rádi zavedli bezplatnou hromadnou dopravu pro všechny jako ve Frýdku-Místku.

Návrh týkající se školáků podporuje i sociální demokracie, tedy druhá opoziční strana v zastupitelstvu. „Předpokládám, že při hlasování by to podpořil celý náš klub. V programu původní koalice, která vznikla po komunálních volbách, jsme totiž plánovali prosadit bezplatnou dopravu pro děti a studenty až do 26 let,“ říká bývalý radní pro dopravu za ČSSD Ivo Hařovský.

Ostravští radní se návrhem začnou zabývat na přelomu srpna a září v souvislosti s přípravou rozpočtu. Zatím se zdá, že k opozici se přidá jen jedna ze čtyř koaličních stran, a to KDU-ČSL.

„Měli jsme v programu zavedení bezplatné dopravy pro dvě skupiny obyvatel: seniory starší 65 let, což už se podařilo, a děti. Takže bychom náš program rádi naplnili. Vidím v tom pomoc rodinám,“ říká lidovecký náměstek primátora Zbyněk Pražák.

Radní pro dopravu Lukáš Semerák (Ostravak) dává ale přednost slevám před bezplatnou dopravou. Shodně už se pro MF DNES vyjádřil i primátor Tomáš Macura (ANO) a další radní z těchto dvou hnutí. A stejně to vnímají i zastupitelé města za koaliční ODS.

„V klubu zastupitelů jsme o tom ještě nejednali. Můj názor je, že slevy ano, ale bezplatně ne,“ říká František Kolařík. „Vidím to stejně,“ dodal šéf klubu ODS Martin Štěpánek.




Nejčtenější

VIDEO: Skladníci obklíčili ujíždějící zloděje vysokozdvižnými vozíky

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Zaměstnanci ostravské prodejny stavebnin společnými silami zadrželi trojici zlodějů, která se pokusila vykrást...

O zásahu skladníků proti zlodějům píší světová média. Z videa je virál

Skladníci v akci. Zloděje obklíčili vozíky

Video, které zachycuje zásah ostravských skladníků proti trojici zlodějů, se stalo hitem nejen tuzemských médií. U...



Ostravskem otřáslo zemětřesení o síle 3,5. S lidmi se zhouply postele

Denní záznam seismografu ve stanici OKC na Ostravsku

Před čtvrtou hodinou ranní probudilo lidi z Ostravska řinčení sklenic či houpání postelí. Podle seismologů oblastí...

Soud zprostil obžaloby obviněné za pád mostu před vlak ve Studénce

Pracovníci firmy ODS - Dopravní stavby Ostrava Jiří Vlach, Michal Foniok a Petr...

Soud zprostil obžaloby všech deset lidí viněných z pádu mostu, do kterého v roce 2008 narazil rychlík ve Studénce na...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....



Další z rubriky

Skelet změní vlastníka. Musí ho dokončit v září roku 2019

Skelet změní vlastníka. Společnost SIC Michal Burian musí stavbu dokončit do...

Ostravští zastupitelé se rozhodli, že umožní, aby nedokončený skelet v centru města změnil vlastníka. Nový zájemce už...

Centrum v Mošnově má rozhýbat logistická společnost DB Schenker

Nová odletová hala ostravského letiště v Mošnově.

DB Schenker, dceřiná společnost Deutsche Bahn, je první firmou, která oznámila vstup do mošnovského víceúčelového...

Útočník v tramvaji napadl dva cestující, muži rozbil o hlavu lahev

Agresor napadl cestujícího, rozbil o něj lahev

Ženu a muže napadl neznámý agresor v tramvaji v Ostravě. Cestujícího nejprve udeřil hlavou, pak pěstí a nakonec mu o...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz