Snižující se počet studentů, dobrá ekonomická situace a tradiční předvánoční špička přispěly k tomu, že mnoho firem řeší nedostatek brigádníků. Jejich cena na trhu práce tak stoupá a mohou si i více vydělat, protože firmy je začínají přeplácet.
„Demografický vývoj společně s rostoucím hospodářstvím a Vánocemi - to je špatná kombinace,“ potvrzuje Radovan Burkovič, prezident Asociace pracovních agentur APA. „Brigádníků je málo, špatně se hledají. Dokonce už nejsou ani hostesky, což pravidelně bývaly nejlepší brigády, o které byl mezi dívkami velký zájem,“ říká Burkovič.
Během dvou let se podle něj odměny brigádníků vyšplhaly z 60 až 70 korun za hodinu na 100 korun.
Čekají se rekordní nákupy na internetu
Největší problémy pak očekávají před Vánocemi firmy, které obchodují na internetu. „Trh e-komerce roste a letošní svátky pro něj budou rekordní. Asociace pro elektronickou komerci očekává, že obrat dosáhne 115 miliard korun,“ vysvětluje Pavel Gregor ze společnosti Promoteri.eu, která se zajišťováním brigádníků zabývá.
O brigádníky podle Gregora však před vánočními svátky nemají zájem pouze zásilkové služby. „Zvýšený zájem je nejen v oblasti logistiky, ale také v rychloobrátkovém spotřebním zboží nebo v potravinářské výrobě. Zde požadavky na vhodné uchazeče rostou přímo úměrně s blížícím se termínem Vánoc,“ podotkl Gregor.
Často marné hledání brigádníků pro předvánoční špičku potvrzuje i David Stibor, jednatel společnosti Booklogistic, která v Ostravě-Porubě provozuje velkoobchodní sklad knih. „Vánoce jsou pro nás specifickým obdobím, kdy namísto zhruba padesáti lidí potřebujeme i dvě stovky denně, hledají se však hodně těžce,“ vysvětluje. „Studenti cítí, že se o ně přetahujeme s jinými firmami, takže jdou logicky tam, kde je zajímavější nabídka. Na to jsme třeba reagovali speciálními vánočními bonusy, kdy si brigádníci u nás mohou vydělat až 130 korun na hodinu,“ uvedl Stibor.
I přes vánoční bonusy k obvyklým platům však firma své požadavky na počet brigádníků zatím nenaplnila a v současnosti je zhruba na dvou třetinách ideálního stavu.
Problémy s hledáním brigádníků před Vánocemi ale nemají pouze zasilatelské firmy, ale s nedostatkem se potýkají už i ty výrobní. Také ony proto musely navýšit odměny. „Problém sehnat brigádníky není jen před Vánocemi, ale po celý rok,“ vysvětluje Leon Ligocki, jednatel společnost Maleda provozující síť kaváren a vyrábějící lahůdky.
„Nejde ale pouze o peníze a brigádníky, ještě složitější je najít zaměstnance na hlavní pracovní poměr. Když uchazeči o práci slyší slova výroba a třísměnný provoz, jejich zájem padá. Snížili jsme naše nároky na minimum a zatím vše zvládáme, sehnat zaměstnance je rok od roku těžší,“ podotkl Ligocki.