Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Ostravě je 108 řidičů MHD na nemocenské. S tramvajemi nemá kdo jezdit

  8:45aktualizováno  8:45
Výjimečnou situaci řeší Dopravní podnik Ostrava. Kvůli nedostatku řidičů musí od středy omezovat tramvajové linky číslo 6, 9 a 10. Každý den nevypravuje desítky spojů. Vedení doufá, že situace se zlepší co nejdřív.
Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Stovky lidí v Ostravě čekají od středy marně na každý druhý spoj tramvajových linek 9 a 10, ale i na některé spoje na lince 6.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) je dočasně nemůže vypravovat z vozovny. Nemá je totiž kdo řídit. „Kromě řidičů jezdí i všichni lidé z kanceláří, kteří mají oprávnění. Další už nemáme kde brát,“ netají David Mlčák, dopravní náměstek DPO.

Podniku od středy chybí na zmíněných linkách desítky spojů denně. „Ve středu chybělo osm řidičů, takže nevyjelo 92 spojů. Ve čtvrtek jsme nevypravili třináct tramvají, tedy 142 spojů, což je 5,87 % z celkového počtu tramvajových spojů,“ uvedla mluvčí podniku Karolína Rycková.

Odmítají sloužit přesčasy

Dodala, že omezili jen doplňkové linky na páteřních trasách, po nichž jezdí i jiné tramvaje, a že v pátek už pojedou všechny spoje linky 6. Jízdní řády jsou na webu DPO.

Problémy s nedostatkem zaměstnanců má dopravní podnik už léta. Tak výjimečnou situaci jako teď ale řešil, jen když řidiči v roce 2011 stávkovali, a v malé míře také při loňské chřipkové epidemii.

Teď sice ostravští řidiči na rozdíl od jiných dopravců nestávkují, ale hodně jich onemocnělo a mnozí odmítají sloužit přesčasy. Podle vedení se situace lepší, v pátek nevyjede už „jen“ 2,56 % tramvajových spojů, ale omezování může trvat týdny.

„Protože chybí řidiči, chce po nás podnik hodně přesčasů. Někteří to vítají, protože si mohou přivydělat, ale mnozí jsou unavení, což se projevuje i na jejich zdravotním stavu. Ale jsou i naštvaní, protože doufali, že se jim už začátkem roku zvýší mzdy a všichni budou mít placené svátky,“ říká řidička Libuše Tořová, která je současně předsedkyní Odborů zaměstnanců DPO.

Podnik chce zvýšit mzdy o zhruba dva a půl tisíce

Předseda větší odborové organizace DOSIA Ivo Protivínský to vnímá stejně. Říká ale, že nový ředitel DPO Daniel Morys, který nastoupil do funkce na podzim, se situaci od začátku snaží řešit a nyní vše směřuje k dohodě, která potěší nejen řidiče, ale i kvalifikované dělníky.

„Po dnešní schůzce doufám, že po Velikonocích uzavřeme mzdový dodatek, nebo novou kolektivní smlouvu, díky které se dosavadní průměrná mzda řidičů 24 688 korun přiblíží i s příplatky až k 29 tisícům. A nezapomeneme ani na navýšení mzdy pro svářeče, zámečníky a další kvalifikované dělníky, kteří nám kvůli nízkým platům také odcházejí,“ uvedl ve čtvrtek Protivínský.

Daniel Morys potvrdil, že podnik chce mezi zaměstnance rozdělit desítky milionů korun ročně navíc.

„Pokud se po Velikonocích definitivně dohodneme s odbory, od 1. května zvýšíme mzdový základ řidičů přibližně o 2,5 tisíce korun. Přesné částky musíme teprve spočítat, ale navýšení mzdy rozhodně nebude kosmetické. Kromě toho zvažujeme zavedení nového bonusu ve výši kolem 500 měsíčně za docházku. Tím vším chceme zaměstnance motivovat k loajalitě a vyšší ochotě pracovat,“ líčí Morys.

Náborový příspěvek: 15 tisíc

Bonus, který dostanou jen lidé bez absence (s výjimkou plánované dovolené), zvažuje vedení hlavně proto, že v dopravním podniku, který má už dlouho podstav lidí, je výjimečně vysoká nemocnost.

„Podle tabulek máme mít 1 018 řidičů, ale ve stavu jich je pouze 970, takže 48 nám jich dlouhodobě chybí a nemůžeme je nabrat. Navíc se nám v poslední době výrazně zvedla nemocnost. Momentálně je na nemocenské 108 řidičů, což je 11 procent. Průměr v jiných podnicích je přitom do pěti procent,“ vysvětluje ředitel Morys hlavní důvod omezování tramvajové dopravy.

Nové řidiče podle něj zatím nepřilákalo ani to, že podnik od března nabízí náborový příspěvek 15 tisíc korun.

„Neuspěli jsme s náborem ani mezi propuštěnými horníky. Jsou zvyklí na mnohem vyšší mzdy,“ líčí Morys, podle kterého musí být adepti na řidiče starší 21 let, musí vlastnit řidičský průkaz skupiny B, ale hlavně musí být zdraví.

„Nejnáročnější na zdravotní stav je řízení tramvaje. Řidič musí mít výborný zrak, sluch a také psychiku. Právě proto není nábor nováčků vůbec snadný. Více než polovina zájemců neprojde úvodními psychotesty,“ dodala Libuše Tořová.



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Obec marně vyzývá seniora k odklizení desítek vraků. Je to sbírka, tvrdí

Toto není zarostlé vrakoviště, ale sbírka veteránů chráněná kopřivami, tvrdí...

Desítky autovraků obrostlých trávou hyzdí okraj frekventované silnice přes Dobrou na Frýdecko-Místecku. Patří místnímu...



Starostka objevila v penzionu bezmocné seniory. Zařízení prověřuje policie

Penzion Wendy senior ve Vratimově.

Bezvládné lidi na postelích i ženu s otevřenou ranou na noze našla při návštěvě nového penzionu Wendy senior ve...

A kde jsou ti diváci? Zlatá tretra řešila, proč se tribuny nenaplnily

Český dálkař Radek Juška si doletěl pro šesté místo.

Tahle Zlatá tretra je jiná než předchozí ročníky, uvědomoval si takřka každý při pohledu na tribuny během středečního...

Na šachtě byl týden. Od smrti na Dukle jej zachránila nezkušenost

Vladimír Vlček nastoupil na Duklu jen týden před tragickou událostí z roku 1961.

Vladimír Vlček nastoupil na Důl Dukla jen pár dní před tragédií, při níž zemřelo 108 horníků. Za svůj život vděčí...

Další z rubriky

VIDEO: Na veletrhu Raildays v Ostravě je k vidění i Masarykův vůz

Mezinárodní veletrh drážní techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a...

Nepříliš častou možnost spatřit v­ Ostravě na vlastní oči salonní vůz prezidenta Masaryka mají v­ těchto dnech...

Propagátor cyklistiky dostal čtyři roky za zneužívání nezletilých dívek

Rostislav Šafrata dostal čtyři roky vězení za zneužívání nezletilých dívek.

Čtyři roky vězení dostal u soudu v Karviné bohumínský propagátor cyklistiky Rostislav Šafrata za zneužívání nezletilých...

Ostravská ČSSD shání tisíc podpisů pro Paroubka. Kandidovat by pak mohl

Jiří Paroubek

Jako chytrá horákyně se zachovala centrála ČSSD vůči své ostravské organizaci, která trvá na tom, že buď za ni bude v...

Najdete na iDNES.cz