Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Deset let od tragické srážky tramvají v Ostravě. Dnes už by se nestala

  17:53aktualizováno  17:53
Přesně deset let dnes v 17 hodin 53 minut uplynulo od okamžiku, kdy se na jednokolejce v Ostravě mezi zastávkami Vřesina a Poruba Koupaliště srazily tramvaje linky číslo 5. Zemřeli tehdy tři lidé včetně šestiletého chlapce. Dalších asi čtyřicet lidí bylo zraněno.

Pátek 11. dubna 2008 - dvě tramvajové soupravy se u Ostravy na jednokolejné trati srazily. Bilance byla tragická - tři mrtví, desítky zraněných. (11. dubna 2008) | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Sotva na jednokolejce v protisměru uviděl tramvaj, okamžitě si uvědomil, že na zastávce Vřesina zapomněl počkat, až projede souprava jedoucí od Ostravy.

Fotogalerie

Ačkoliv řidič Petr Hroch začal okamžitě intenzivně brzdit, což udělal i šofér druhé tramvaje, čelní srážce souprav už zabránit nedokázali.

„Vřesinskou výhybnu znám, ale prostě u mě došlo k nějakému zkratu. Ještě před Vřesinou jsem jel s vědomím, že se musím křížit s protijedoucí tramvají. Nevím, co se stalo, že jsem na to během chvíle zapomněl,“ líčil Hroch, co se stalo v osudný pátek 11. dubna 2008. Při střetu tramvají tedy zahynul šestiletý chlapec a starší manželé.

Soud ho za neomluvitelnou chybu poslal na čtyři roky do vězení, po polovině trestu byl podmínečně propuštěn.

Za srážku tramvají poslal soud řidiče do vězení (22. 1. 2009)

Velkou kritiku si tehdy vysloužil i Dopravní podnik Ostrava (DPO). Zvláště poté, co novináři zjistili, že na stejné jednokolejce se už dříve stala jedna vážná nehoda a tramvaje několikrát vyjely na trať neoprávněně, přičemž buď stihly zastavit, nebo zacouvat do stanice.

Nepozorné řidiče občas okřikli místní cestující, kteří věděli, že právě jejich spoj musí počkat na protijedoucí tramvaj. Křížení totiž nebylo nutné u každé jízdy.

Všechna odpovědnost ležela jen na řidičích, přitom i v době koňské dráhy nemohl vůz vyjet do té doby, než protijedoucí šofér nepředal dřevěný kolík.

Pokud tramvaj vyjede na červenou, vypne se proud

Trať vedoucí z Ostravy-Poruby přes několik obcí až do Zátiší, místní části Budišovic na Opavsku, dostala až po nehodě elektronické jištění.

Zjednodušeně řečeno, kdyby nyní vjela na jednokolejku tramvaj v době, kdy nemá, automaticky by se vypnulo napájení trakční elektřinou. Všechny tramvaje by okamžitě zastavily. Jak v České televizi řekl Petr Maikranz z Drážní inspekce, i po instalaci nového zařízení vyjely tramvaje několikrát proti sobě. Ale systém okamžitě zareagoval.  

„Tímto zařízením je v podstatě eliminována možnost jízdy protisměrných tramvajových souprav v jednokolejných úsecích této trati,“ potvrdila mluvčí DPO Karolína Rycková s tím, že od tragické nehody se bezpečnostní jištění podstatně zlepšilo nejen na této příměstské lince.

Po čelní srážce tramvají v Ostravě zemřeli tři lidé

Srážku tramvají dodnes připomínají květiny na sloupu, nechybí ani plyšová hračka. Mnoho zraněných pocházelo z nejbližší obce Vřesina.

„Pochopitelně si na to pamatuji, lidé v obci touto tragédií tehdy hodně žili, bylo to velmi nepříjemné. A určitě jsme na tuto událost nezapomněli, občas ji někdo připomene,“ řekla starostka Vřesiny Jitka Kozelková.

Uvedla, že žádný pietní akt obec nyní nechystá. „Ale do obecních novin jsme dali připomínku desátého výročí neštěstí, aby občané vzpomenuli ty, co tehdy nehodu nepřežili nebo byli zraněni,“ uvedla Kozelková.

Čelní srážka tramvají v Ostravě (14. 4. 2008)

Místo čelní srážky dvou tramvají mezi Ostravou-Porubou a obcí Vřesina.

Místo čelní srážky dvou tramvají mezi Ostravou-Porubou a obcí Vřesina.

Mapy poskytuje Freytag&Berndt, aplikaci PhoneMaps stáhnete zdarma pro iOS i Android.

Autor:


Nejčtenější

Když postavila dílnu, nechtěl tam ani pes. Dnes má tisíce zákazníků

„Venkovský styl je vlastně takové moje vidění světa. Žiji tak, proto to ze mě...

Vyučila se pánskou krejčovou a vydělávala si tím, že šila trička z kvalitního českého materiálu. Pak začalo v Česku...

Řidička uvázla v podjezdu zatopeném při lijáku, auto vytáhli hasiči

Řidička ve středu uvázla v autě v zatopeném podjezdu.

Kvůli silnému dešti se odpoledne dostala do nepříjemné situace řidička ve Frýdlantu nad Ostravicí. S autem totiž vjela...



Muži vyrývají příběhy lidí do desek. Dřevěná fotoalba jsou hitem

Dominik Čermák (vlevo) a Jan Ševčík jsou úspěšnými výrobci a prodejci dřevěných...

Na začátku byznysu dvou mladých mužů byla spořivost jednoho z nich. Jan Ševčík šel do obchodu a chtěl si pořídit...

V Moravskoslezském kraji stouply hladiny toků, padaly i stromy a větve

Řidička ve středu uvázla v autě v zatopeném podjezdu.

Desítky případů museli ve středu a v noci na čtvrtek řešit profesionální a dobrovolní hasiči v Moravskoslezském kraji...

Aktivita šmejdů zase roste. Vydávají se za poradce a chtějí plnou moc

Tato žena si koupila na jedné předváděcí akci v Ostravě vysavač. Když ho...

Čím dál více problémů zaznamenávají města i spotřebitelské organizace s podomními prodejci. Ti se soustředí na starší...

Další z rubriky

Colours v pláštěnkách. S deštěm se musíme smířit, říká Holušová

Návštěvníci Colours of Ostrava si deštěm nenechali zkazit náladu.

Pod zataženou oblohou a v dešti odstartoval ve středu největší hudební festival v Česku Colours of Ostrava. Kromě...

Lidé neznají chování zvířat a zásobují zoo v Ostravě dotazy

V národním parku Podyjí po letech zahnízdily hned dva páry čápů černých.

Utekli vám pávi. Není to zvíře nějaké nemocné, že se tak smutně tváří? Proč tak kňučí? Určitě má hlad. Návštěvníci zoo...

Romští vysokoškoláci bojují za lepší vzdělanost v komunitě. Založili hnutí

Ilustrační snímek

Vyhledávat talentované romské děti a podporovat je ve studiu, pomáhat absolventům středních a vysokých škol při...

Najdete na iDNES.cz