Most na silnici mezi Ostravou a Opavou jen tak dokončen nebude.

Most na silnici mezi Ostravou a Opavou jen tak dokončen nebude. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Nejvíce staveb se zastaví na Moravě a ve Slezsku. Skandál, míní místní politici

  • 0
Skandální, absurdní, nepřijatelné. Tak reagují představitelé Moravskoslezského kraje a vedení dotčených obcí a měst na seznam zastavených staveb ministra dopravy Víta Bárty.

Břetislav Koláček z Krnova už dávno cestu do práce přes Ostravu do Bohumína vyměnil za jinou. Cestování z Opavy do Ostravy je totiž pro řidiče hotovým utrpením.

"Ta cesta je špatná. Nejhorší je to mezi Hrabyní a Velkou Polomí, kde jsou často kolony kvůli nehodám," říká a nad rozhodnutím ministra dopravy kroutí hlavou. "Cesta mezi dvěma velkými městy, jako jsou Opava a Ostrava, by měla mít určitou úroveň. A to za současného stavu rozhodně nemá."

Bártův seznam zastavených staveb v kraji

Zastavené stavby: I/11 Mokré Lazce, hranice okresů Opava a Ostrava. Obchvat I/67 Skřečoň - Bohumín. Přivaděč D47 I/56 Ostrava - prodloužená Místecká. Přivaděč D47 I/9 Sosnová - mimoúrovňové křížení. Rozložené financování: D47 Bohumín - státní hranice. Zpomalení stavby: I/11 Ostrava - Prodloužená Rudná Zastavení příprav: R48 Frýdek-Místek, obchvat.

Seznam zastavených staveb, který ministr dopravy Vít Bárta včera představil, šokoval nejen Břetislava Koláčka. Rozhodnutí zastavit tři už zahájené stavby silnic a zároveň přípravy dvou projektů pobouřilo i představitele kraje i měst a obcí. (Více o škrtech ministra dopravy si přečtěte zde).

"Rozhodnutí ministerstva dopravy ve věci zastavení staveb v našem kraji, ale i jinde v České republice, považujeme za skandální, neboť se jedná o dlouhodobě připravované investice, které jsou prioritou kraje," poukazuje náměstek hejtmana kraje Miroslav Novák.

Za vůbec nejtragičtější považuje zastavení dálničního přivaděče v Bohumíně-Skřečoni. "Město Bohumín je kvůli této stavbě již déle než rok ve stavu velmi kolabující dopravy," říká.

Jeden ministr slibuje, druhý škrtá, říká starosta Bohumína

To potvrzuje starosta Bohumína Petr Vícha, který ještě v úterý ministrovi poslal dopis, aby situaci v Bohumíně přehodnotil. "Stavba dálnice nás obtěžuje dopravou, hlukem, prachem a rozděluje město. Jezdí se objížďkami, nemáme most přes železnici a veškerá doprava, včetně té kamionové, jezdí objížďkou přes centrum města," přibližuje Petr Vícha.

Řidiči, kteří se těšili, že budou konečně jezdit mezi Ostravou a Opavou po nové silnici, si ještě několik let počkají.

To, že jeden den přijede do kraje ministr životního prostředí Pavel Drobil a slibuje miliardy na zlepšení ovzduší včetně obchvatů měst a na druhý den přijede ministr dopravy a hrozí zastavením rozestavěných obchvatů, považuje za paradoxní.

"Chápeme, že stát potřebuje ušetřit, ale nelze zastavit stavby v nejprašnějším kraji a před jejich dokončením," míní. Jak dodává, podle informací, které má, bude zakonzervování stavby stát skoro stejně jako dokončení dálničních úseků.

Stejně tak nepřijatelné je Bártovo rozhodnutí i pro Frýdek-Místek. "Doufáme, že se vládu nakonec podaří přesvědčit, aby se finance na obchvat města našly. Pokud se to nepovede, budeme nejspíš nuceni přikročit k dalším, razantnějším krokům, které na nezbytnost obchvatu poukážou," říká náměstek primátora Petr Cvik.