Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava plánuje novou tramvajovou trať, obyvatelé protestují

  16:55aktualizováno  16:55
Potlesk při projevech odpůrců stavby tramvajové trati. Pískot a výkřiky „lžete“ či „hanba“, když mluvili její zastánci. Tak bouřlivá atmosféra provázela debatu vedení Ostravy a dopravního podniku s obyvateli Poruby a Pustkovce.
Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

„Necpěte nám tramvaj, kterou nikdo nechce,“ volali lidé, kteří v úterý večer v porubském domově Slunečnice diskutovali s politiky a dopravními odborníky o plánech na stavbu nové tramvajové trati. Přišlo jich kolem dvou set, většina byla proti stavbě.

Primátor Ostravy Tomáš Macura, jeho náměstek pro dopravu Lukáš Semerák, ředitel DPO Daniel Morys i jeho náměstek Martin Chovanec vysvětlovali, proč chce město stavět novou trať právě v Porubě a částečně i v Pustkovci. Ujišťovali také, že město ještě o ničem nerozhodlo.

„Zatím jsme nechali zpracovat dokumentaci pro území řízení, která bude hotová na podzim. Pak bude jasné, jestli je možné trať postavit. Potom se můžeme bavit o tom, zda stavět, kde a jak,“ nastínil Macura.

Uvedl, že hlavním důvodem pro výstavbu tramvaje je snaha o ekologizaci veřejné dopravy. „Kolejová elektrická doprava je nejekologičtější. Dalšími výhodami jsou plynulost a rychlost dopravy. Tramvaj umožní místním lidem dojet do centra města bez přestupování.“

Neničte naši zelenou oázu, prosili odpůrci nové tramvajové trati

Na argumenty o ekologii ale lidé reagovali posměšně až podrážděně. „Co je to za nesmysl, ekologizovat dopravu zrovna v nejčistší části města a přitom tu kvůli trati likvidovat zeleň a kácet stromy? Neničte naši zelenou oázu,“ prosili.

„Trať měla smysl před padesáti lety, kdy obyvatelé Poruby jezdili do dolů, hutí a dalších firem. Dnes je situace úplně jiná. Už teď tu jezdí poloprázdné autobusy. Koho potom budou vozit velkokapacitní tramvaje – vzduch?“ ptali se.

„V žádném případě nechceme, aby nám tramvaje jezdily pod okny!“ trvali lidé na svém.

A přestože dopravní odborníci vysvětlovali, že jediná ostravská lokalita, kde vzhledem k hromadné zástavbě a počtu obyvatel chybí tramvajová trať, je právě 7. a 8. obvod Poruby včetně části Pustkovce, místní odpůrci stavby se je snažili přesvědčit, aby trať postavili například v Michálkovicích nebo Radvanicích a Bartovicích, kde je nejvíc znečištěné ovzduší. „Nejsou tam sídliště, jen rodinné domky, takže málo lidí, “ vysvětlovali odborníci.

Má Ostrava uspořádat referendum o tom, zda lidé souhlasí se stavbou nové tramvajové trati v Porubě a Pustkovci?

celkem hlasů: 1062

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 24. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel Poruby a Pustkovce 551
Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel města 235
Ne, referendum je zbytečné 223
Ano, ať se Ostrava zeptá jen obyvatel dotčených ulic 53

Odpůrci tratě netajili, že zástupce města i dopravního podniku podezřívají z toho, že stavbu prosazují stejně hlavně proto, aby se „přiživili“ na oné miliardě, kterou má město šanci získat z dotací. Jejich argumenty moc nebrali, případně se je snažili přebít svými. A hledali i jiné možnosti využití dotace.

„Pracujete i s alternativou B? Miliarda či dvě jsou pěkné peníze a ostravská hromadná doprava je dost mizerná. Zajímá mě, jak peníze použijete, když stavba tratě v Porubě nevyjde,“ ptal se mladší muž.

„Taková alternativa není,“ přerušil ho primátor Macura.

„Copak nemáte jiné projekty? Kdyby se ty peníze měly utratit rozumně, opravil bych za ně koleje tak, aby mohly jezdit tramvaje po svinovských mostech osmdesátikilometrovou rychlostí a cesta do centra nám netrvala půl hodiny,“ dodal muž a sklidil za to aplaus.

Ke konci se rozhořela slovní přestřelka kvůli referendu

Primátor ale mladého muže moc nepotěšil. „Jestli se ptáte, co se stane s onou miliardou, pokud nepostavíme tramvajovou trať do Poruby, tak odpověď je jednoduchá. Ta miliarda z Ostravy zmizí. Ty peníze se totiž nedají použít na žádný jiný projekt. Jsou vyčleněné v rámci takzvané integrované teritoriální investice pro celou Českou republiku na výstavbu nových tramvajových tratí. My jsme teď první v pořadí, ale za námi jsou další města. Takže když trať nepostavíme, peníze půjdou do Olomouce, Liberce nebo jinam,“ vysvětloval Macura.

Ke konci téměř tříhodinové debaty se rozhořela slovní přestřelka kvůli vyhlášení referenda. Někteří debatující to navrhovali a dopravní náměstek jim chtěl vyhovět. „Takže se shodneme v tom, že se na názor lidí zeptáme v referendu?“ ptal se fóra Semerák. Řada lidí v sále ale začala křičet, že nesouhlasí.

Z diskuse vyplynulo, že chtějí, ať rozhodnou zastupitelé obou obvodů. V Pustkovci už totiž stavbu odmítli a lidé věří, že názor nezmění.

Starosta Poruby Petr Mihálik ale na setkání řekl, že zastupitelé tohoto obvodu se jako správní hospodáři rozhodnou teprve na podzim, až budou mít potřebné informace.



Nejčtenější

Obec marně vyzývá seniora k odklizení desítek vraků. Je to sbírka, tvrdí

Toto není zarostlé vrakoviště, ale sbírka veteránů chráněná kopřivami, tvrdí...

Desítky autovraků obrostlých trávou hyzdí okraj frekventované silnice přes Dobrou na Frýdecko-Místecku. Patří místnímu...

Starostka objevila v penzionu bezmocné seniory. Zařízení prověřuje policie

Penzion Wendy senior ve Vratimově.

Bezvládné lidi na postelích i ženu s otevřenou ranou na noze našla při návštěvě nového penzionu Wendy senior ve...



A kde jsou ti diváci? Zlatá tretra řešila, proč se tribuny nenaplnily

Český dálkař Radek Juška si doletěl pro šesté místo.

Tahle Zlatá tretra je jiná než předchozí ročníky, uvědomoval si takřka každý při pohledu na tribuny během středečního...

V Mostech u Jablunkova kroupy zničily úrodu, o pár metrů dál bylo sucho

Rodině z Mostů u Jablunkova poničily kroupy úrodu.

Lidé v Mostech u Jablunkova letos sklízet nebudou. Úrodu jim zničilo silné krupobití, které oblast zasáhlo o víkendu....

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Další z rubriky

Poláci si v pěstírně konopí sami vyráběli proud, měli i rušičku signálu

Pohled do pěstírny konopí na Krnovsku, kterou založili tři muži polské...

Policejní zásahová jednotka ukončila provoz špičkově vybavené pěstírny konopí na Krnovsku, kterou vedli tři Poláci. Ti...

Kolony a hněv. Uzavírka silnice I/11 na Opavsku souží okolní obce

Ilustrační snímek

Uzavírka silnice I/11 v Komárově ukázala, jak je tato komunikace mezi Opavou a Ostravou důležitá. Radnice na trase...

Na šachtě byl týden. Od smrti na Dukle jej zachránila nezkušenost

Vladimír Vlček nastoupil na Duklu jen týden před tragickou událostí z roku 1961.

Vladimír Vlček nastoupil na Důl Dukla jen pár dní před tragédií, při níž zemřelo 108 horníků. Za svůj život vděčí...

PŘÍBĚH: Jak se žije s protikvasinkovou dietou
PŘÍBĚH: Jak se žije s protikvasinkovou dietou

Bez čokolády, bez kávy, bez ovoce. Dominičiny zdravotní obtíže ustoupily až poté, co nasadila protikvasinkovou dietu. Jak se jí teď žije bez sladkostí?

Najdete na iDNES.cz