Ostrava plánuje novou tramvajovou trať, obyvatelé protestují

  16:55aktualizováno  16:55
Potlesk při projevech odpůrců stavby tramvajové trati. Pískot a výkřiky „lžete“ či „hanba“, když mluvili její zastánci. Tak bouřlivá atmosféra provázela debatu vedení Ostravy a dopravního podniku s obyvateli Poruby a Pustkovce.
Tramvaje v centru Ostravy.

Tramvaje v centru Ostravy. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

„Necpěte nám tramvaj, kterou nikdo nechce,“ volali lidé, kteří v úterý večer v porubském domově Slunečnice diskutovali s politiky a dopravními odborníky o plánech na stavbu nové tramvajové trati. Přišlo jich kolem dvou set, většina byla proti stavbě.

Primátor Ostravy Tomáš Macura, jeho náměstek pro dopravu Lukáš Semerák, ředitel DPO Daniel Morys i jeho náměstek Martin Chovanec vysvětlovali, proč chce město stavět novou trať právě v Porubě a částečně i v Pustkovci. Ujišťovali také, že město ještě o ničem nerozhodlo.

„Zatím jsme nechali zpracovat dokumentaci pro území řízení, která bude hotová na podzim. Pak bude jasné, jestli je možné trať postavit. Potom se můžeme bavit o tom, zda stavět, kde a jak,“ nastínil Macura.

Uvedl, že hlavním důvodem pro výstavbu tramvaje je snaha o ekologizaci veřejné dopravy. „Kolejová elektrická doprava je nejekologičtější. Dalšími výhodami jsou plynulost a rychlost dopravy. Tramvaj umožní místním lidem dojet do centra města bez přestupování.“

Neničte naši zelenou oázu, prosili odpůrci nové tramvajové trati

Na argumenty o ekologii ale lidé reagovali posměšně až podrážděně. „Co je to za nesmysl, ekologizovat dopravu zrovna v nejčistší části města a přitom tu kvůli trati likvidovat zeleň a kácet stromy? Neničte naši zelenou oázu,“ prosili.

„Trať měla smysl před padesáti lety, kdy obyvatelé Poruby jezdili do dolů, hutí a dalších firem. Dnes je situace úplně jiná. Už teď tu jezdí poloprázdné autobusy. Koho potom budou vozit velkokapacitní tramvaje – vzduch?“ ptali se.

„V žádném případě nechceme, aby nám tramvaje jezdily pod okny!“ trvali lidé na svém.

A přestože dopravní odborníci vysvětlovali, že jediná ostravská lokalita, kde vzhledem k hromadné zástavbě a počtu obyvatel chybí tramvajová trať, je právě 7. a 8. obvod Poruby včetně části Pustkovce, místní odpůrci stavby se je snažili přesvědčit, aby trať postavili například v Michálkovicích nebo Radvanicích a Bartovicích, kde je nejvíc znečištěné ovzduší. „Nejsou tam sídliště, jen rodinné domky, takže málo lidí, “ vysvětlovali odborníci.

Má Ostrava uspořádat referendum o tom, zda lidé souhlasí se stavbou nové tramvajové trati v Porubě a Pustkovci?

celkem hlasů: 1062

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 12:00 24. dubna 2017. Anketa je uzavřena.

Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel Poruby a Pustkovce 551
Ano, ať se Ostrava zeptá všech obyvatel města 235
Ne, referendum je zbytečné 223
Ano, ať se Ostrava zeptá jen obyvatel dotčených ulic 53

Odpůrci tratě netajili, že zástupce města i dopravního podniku podezřívají z toho, že stavbu prosazují stejně hlavně proto, aby se „přiživili“ na oné miliardě, kterou má město šanci získat z dotací. Jejich argumenty moc nebrali, případně se je snažili přebít svými. A hledali i jiné možnosti využití dotace.

„Pracujete i s alternativou B? Miliarda či dvě jsou pěkné peníze a ostravská hromadná doprava je dost mizerná. Zajímá mě, jak peníze použijete, když stavba tratě v Porubě nevyjde,“ ptal se mladší muž.

„Taková alternativa není,“ přerušil ho primátor Macura.

„Copak nemáte jiné projekty? Kdyby se ty peníze měly utratit rozumně, opravil bych za ně koleje tak, aby mohly jezdit tramvaje po svinovských mostech osmdesátikilometrovou rychlostí a cesta do centra nám netrvala půl hodiny,“ dodal muž a sklidil za to aplaus.

Ke konci se rozhořela slovní přestřelka kvůli referendu

Primátor ale mladého muže moc nepotěšil. „Jestli se ptáte, co se stane s onou miliardou, pokud nepostavíme tramvajovou trať do Poruby, tak odpověď je jednoduchá. Ta miliarda z Ostravy zmizí. Ty peníze se totiž nedají použít na žádný jiný projekt. Jsou vyčleněné v rámci takzvané integrované teritoriální investice pro celou Českou republiku na výstavbu nových tramvajových tratí. My jsme teď první v pořadí, ale za námi jsou další města. Takže když trať nepostavíme, peníze půjdou do Olomouce, Liberce nebo jinam,“ vysvětloval Macura.

Ke konci téměř tříhodinové debaty se rozhořela slovní přestřelka kvůli vyhlášení referenda. Někteří debatující to navrhovali a dopravní náměstek jim chtěl vyhovět. „Takže se shodneme v tom, že se na názor lidí zeptáme v referendu?“ ptal se fóra Semerák. Řada lidí v sále ale začala křičet, že nesouhlasí.

Z diskuse vyplynulo, že chtějí, ať rozhodnou zastupitelé obou obvodů. V Pustkovci už totiž stavbu odmítli a lidé věří, že názor nezmění.

Starosta Poruby Petr Mihálik ale na setkání řekl, že zastupitelé tohoto obvodu se jako správní hospodáři rozhodnou teprve na podzim, až budou mít potřebné informace.

Nejčtenější

Havíři vyfotili v Beskydech medvěda. Stál od nás patnáct metrů, říkají

Medvěd v oblasti beskydské hory Smrk na Frýdecko-Místecku. (15. listopadu 2018)

Medvěda, který se pohybuje v oblasti beskydské hory Smrk, vyfotili dva muži. „Na ten zážitek nikdy nezapomeneme,“...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Obec na Frýdecko-Místecku upozorňuje na medvěda. Šelmu zachytila fotopast

Lidé natočili medvěda ve skiareálu na Trojáku

Upozornění na medvěda vyvěsila dnes na své webové stránky obec Ostravice. Šelmu zachytila fotopast v noci na dnešek v...

Svět podle Pastrňáka. Co dělá z kluka z Havířova hokejovou superstar?

David Pastrňák (88) z Bostonu útočí na branku Buffala kolem Rasmuse Dahlina.

I jeho blízcí dál žasnou, co všechno si David Pastrňák dovolí mezi machry v NHL. Nádherné akce, hattricky. Čeští...

Prodloužená Rudná začíná i končí v poli, dostaví ji snad v roce 2020

Prodloužená Rudná končí a dalších zhruba čtyři sta metrů už vede jen zpevněná...

Už tři roky je otevřená nová silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která zklidnila dopravu v Hrabyni či Velké Polomi....

Další z rubriky

Kotlíkové dotace chystají novinku, chudí dostanou peníze předem

V Olomouci čekali na kotlíkové dotace stovky zájemců

S novou kotlíkovou výzvou přijde i nová možnost, jak nový kotel zaplatit. Stát v Moravskoslezském kraji zahájí pilotní...

Biskupství hledá kočího do hukvaldské obory, bude vozit i turisty

Pohled na hrad Hukvaldy

Neobvyklou pracovní pozici nabízí Biskupství ostravsko-opavské. Chce na plný úvazek zaměstnat kočího. Kromě jiného by...

Mozek je líný. Musí se neustále trénovat, tvrdí trenérka paměti

Do kurzů Dagmar Maroszové chodí studenti, dospělí i senioři. Při lekcích...

Stres, netrpělivost a roztržitost – i kvůli tomu dnes lidé často zapomínají. Dagmar Maroszová z Třince je naopak učí,...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Svářeč plastů / instalatér, České Budějovice, 23-33 000 Kč

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 23 000 - 33 000 Kč

Najdete na iDNES.cz