Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo zeminy stavební suť. Nový přestupní uzel Hulváky jen tak nebude

  8:55aktualizováno  8:55
Terminál Hulváky má být jedním z nových přestupních uzlů v Ostravě. Vlastně měl být hotový už dávno. Jenže není. A nikdo neví, kdy přesně bude. Dělníci totiž opustili rozestavěné dílo předčasně. A není jasné, kdy se na oplocené staveniště před Duhovým domem zase vrátí.

Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách. | foto: msstavby.cz

Ačkoli nezvykle teplé počasí letošní zimy přeje venkovním pracím, velké oplocené staveniště dopravního terminálu Hulváky v Ostravě - Mariánských Horách zeje prázdnotou. Už dlouho.

„Moc mě to mrzí. O to víc, že jsme chtěli, aby příjezdová cesta byla hotová dřív, než se otevře komunitní centrum pro postižené Duhový dům. Ten funguje už skoro dva roky a cesta je stále v nedohlednu,“ popisuje starostka Mariánských Hor a Hulvák Liana Janáčková (Nezávislí).

V čem je problém, netuší. „Minulé vedení města nás nepozvalo ani na zahájení a ukončení stavby Duhového domu, ani na zahájení stavby terminálu. Jen někdy před čtyřmi lety jsme byli přizváni k projektu přestupního uzlu. Ptala jsem se, kdo se bude starat o veřejné záchody, které byly součástí terminálu. Pochopila jsem, že to spadne na nás. Od té doby se mnou ale nikdo nejednal,“ dodala starostka.

Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách.

Pohled na rozestavěný dopravní terminál v Ostravě-Hulvákách.

Stavební ruch se na zelené louce před Duhovým domem rozjel loni na jaře. Firma Strabag začala v květnu budovat základy pro silnice a zastávky autobusů a trolejbusů. Podle původních termínů měla být stavba dotovaná evropskými miliony hotová v listopadu. Ale dělníci opustili místo předčasně: už v srpnu. Stačili vykopat jámy a postavit sloupy trolejového vedení.

Kdy se vrátí? „To zatím nevíme,“ krčí rameny primátor města Tomáš Macura (ANO) i jeho radní pro dopravu Ivo Hařovský (ČSSD).

Stavbu odstartovalo i přerušilo minulé vedení krajského města, které je investorem celého projektu.

Kdo za problém může? Radní si myslí, že projektant

Na tom současném je, aby vyřešilo problém. Jaký? Jde o vícepráce za spoustu peněz a hledání odpovědí na otázky: kdo za to může a kdo to zaplatí?

Dopravní terminál už totiž zcela jistě nebude stát předpokládaných sedmdesát milionů korun, ale o několik milionů víc. Přišla na to stavební firma Strabag. Když hloubila jámy, dočkala se nemilého překvapení. „Po odkrytí vrchních vrstev půdy jsme na stavbě místo běžné zeminy narazili na navážky z demolic. Suť je třeba odvézt a podloží zpevnit. Předali jsme už loni městu návrhy na řešení a dosud čekáme na jeho vyjádření,“ říká mluvčí firmy Edita Novotná.

Noví radní města se tím měli zabývat v prosinci, aby se stavební dělníci mohli co nejrychleji vrátit. Zatím se tak ale nestalo. 

„Čekali jsme na znalecký posudek. Ten máme. Ale protože názory se různí, čekáme na jeho další doplnění. Teprve až bude vše hotové, může rada zhodnotit situaci a navrhnout řešení zastupitelům,“ vysvětluje náměstek primátora Ivo Hařovský.

Radní doufají, že poslední posudek jim odpoví také na otázku: kdo za to může? Domnívají se totiž, že chybu udělal projektant, který by také měl nést následky a nečekané náklady zaplatit. Ten má ale podle radních odlišný názor. MF DNES se zatím nepodařilo zjistit, o koho jde.

Zastupitelé budou hlasovat nejspíše až v březnu

„Jsme ve sporu v tom, co jsou a co nejsou předvídatelné vícepráce. Jde o zásadní věc. Já osobně vyčítám současnou situaci projektantovi. Podle mě se dopustil chyby. Kdyby udělal pořádné sondy, věděl by, s čím musí počítat. A nebyly by zapotřebí nadstandardní vícepráce,“ zlobí se primátor Macura.

Dodal ale, že nechce situaci komentovat podrobněji, dokud nemá v rukou všechny potřebné podklady a informace. Zastupitelé budou o případném návrhu řešení hlasovat nejspíše až v březnu. Stavba se tak může protáhnout až o rok proti původnímu termínu. A to může zkomplikovat výplatu evropských peněz.




Nejčtenější

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...

Za organizaci homosexuální prostituce mladistvých padlo šest obvinění

Obchodníci s lidmi

Kriminalisté obvinili šest mužů, kteří podle nich na několika místech v ČR, zejména v Praze a na Ostravsku,...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Vražda dívky bude za pár týdnů promlčena, policie hledá i anonymní svědky

Místo, kde našel náhodný kolemjdoucí uškrcenou dvacetiletou dívku. Tu zabil...

Poslední tři týdny mají policisté na to, aby vypátrali, kdo před dvaceti lety usmrtil dvacetiletou dívku, která se byla...

Firmy staví v Ostravě dvě velká nákupní centra. Jedno spojí s hypermarketem

Společnost Reflecta Development zahajuje v Ostravě-Plesné výstavbu komplexního...

Jen jediné klasické obchodní centrum se příští rok dokončí v Česku, a to v Ostravě-Plesné. Je to dlouho plánovaný a...



Další z rubriky

Za mlácení žen v barech dostala modelka z Karvinska přes pět let vězení

(Ilustrační snímek)

Krajský soud v Ostravě poslal na 5,5 roku do vězení třiadvacetiletou Sarah Chlebkovou, která loni na diskotéce v Orlové...

Nejvyšší soud potvrdil trest za házení petard z auta v dálničním tunelu

Nejspíše tento druh petardy vyhazoval muž v klimkovickém dálničním tunelu. (28....

Tříletý trest s pětiletou podmínkou potvrdil muži z Ostravy Nejvyšší soud v Brně. Dotyčný na začátku roku 2014...

Ostravský soud zřejmě spojí dvě Dědicovy kauzy. Zrychlí tím řízení

Martin Dědic u Krajského soudu v Ostravě.

K projednávané obžalobě Martina Dědice z ovlivňování zakázek a přijímání úplatků přibude brzy i obžaloba z krácení...

Advantage Consulting, s.r.o.
STROJNÍ MECHANIK / ÚDRŽBÁŘ

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 18 000 - 25 000 Kč



Najdete na iDNES.cz