Boeing 747 Jumbo přistává na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově.

Boeing 747 Jumbo přistává na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

O Mošnov se zajímají Číňané, kraj se prodeji letiště nebrání

  • 16
O dlouhodobě ztrátové mošnovské letiště se zajímají kupci. Nejdále zatím zašla společnost China Investment Corporation, která už začala se zkoumáním podkladů.

Čínský zájem o průnik do České republiky, a tedy do Evropy, se neprojevuje jen v Praze, kde firma CEFC koupila část akcií letecké společnosti Travel Service, ale také v Moravskoslezském kraji, kde Číňané uvažují rovnou o koupi letiště.

„Jednali jsme se zástupci společnosti China Investment Corporation (CIC),“ přibližuje zájem o letiště hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. „Jde o jednu z největších čínských investičních společností, která hledá své vlastní akvizice a také podporuje investice čínských podnikatelů po celém světě, například formou úvěrování, záruk a podobně.“

Co konkrétně zástupci čínské společnosti v Mošnově chtějí, zatím není jasné, jednání je teprve na začátku. „Přestože se Číňané zajímali hlavně o cargo, není vyloučena ani investice do osobní přepravy. Jsme teprve na začátku cesty, šlo o jejich prvotní analýzu, čínští investoři svůj záměr nechtěli nijak komentovat,“ vysvětlil hejtman.

„Prohlédli si letiště, ale zájem měli i o jiné investice v okolí. Od té doby se nám nikdo neozval,“ popsal návštěvu čínské delegace Pavel Schneider, ředitel společnosti Letiště Ostrava, která mošnovské letiště provozuje.

Pro letiště i pro kraj samotný by příchod velkého investora mohl být zajímavý hlavně z finančního hlediska. Letiště je totiž dlouhodobě ve ztrátě, výjimkou byl rok 2011. Jen za rok 2014 vytvořilo ztrátu překračující 22 milionů korun před zdaněním, o rok dříve šlo o sedmatřicet milionů.

Letiště by mohlo přepravovat náklady

Vysoké ztráty ale automaticky neznamenají problémy při provozu letiště, na jejich vzniku se podílely i velké investice.

„Na jedné straně klesl počet cestujících, ale velké odpisy přinesly i velké investice, které jsme na letišti v posledních letech prováděli,“ dodal Schneider.

Letiště v posledních letech za podpory evropských fondů investovalo stovky milionů do strojů a vybavení pro údržbu přistávacích drah i pro zrychlení odbavení cestujících.

Příchod velkého investora, který by dokázal rozhýbat hlavně počet nákladních letů, by proto letišti každopádně výrazně pomohl.

Ve směru individuální přepravy není ostravské letiště pro Čínu příliš zajímavé. Drtivou většinu lidí z regionu totiž v rámci evropských letů odbavuje letiště v Katovicích, pro přímé lety z Číny jsou zase zajímavější letiště evropských velkoměst.

Firma už se angažuje například v Heathrow

Případný majetkový vstup do společnosti Letiště Ostrava nebo přímý odkup letiště od kraje by pro čínskou firmu nebylo prvním angažmá v leteckém průmyslu.

„Disponuje speciální leteckou divizí a má například majetkovou účast v londýnském letišti Heathrow,“ přiblížil činnost čínské společnosti Martin Štěpánek, vedoucí národohospodářské katedry ekonomické fakulty Vysoké školy báňské.

„Je to rozhodně dobrá zpráva, Čína má kapitál a možnosti rozvoje,“ hodnotí zájem o ostravské letiště předseda představenstva Česko-čínské obchodní komory Jiří Schraml.

„Pro Čínu je ostravské letiště zajímavým komunikačním centrem, zajímá je hlavně cargo zařízení, nákladní lety. Klasickou cestou lodí to trvá hodně dlouho, než se zboží z Číny dostane do Evropy. Ale nedá se říct, kdy bude případný obchod uzavřen, hlavně se nesmí uspěchat, je třeba jim dát čas na rozhodnutí, na zvážení. Protože Číňané dělají vše až po důkladném zvážení.“