Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Slibované parkování zdarma v centru Ostravy zatím nebude

  • 7
Radní Ostravy slibovali až tři hodiny parkování zdarma v centru města nejpozději od prosince. Nic takového ale zatím není. O pronajaté městské plochy se totiž vede boj.

„Chystáme změny ve statické dopravě a nejpozději v prosinci nabídneme stání na městských parkovištích v centru na jednu až tři hodiny zadarmo,“ sliboval v létě ostravský radní pro dopravu Lukáš Semerák. Zatím ale musí řidiči všude platit tak jako dřív. A letos už se to nezmění.

„Jsem zklamaná, že ceny zůstaly stejné,“ netají Eva Králová z Moravské Ostravy, která se na změny těšila. „Bylo by fajn, kdyby se ceny rozumně sjednotily a odstupňovaly, ale hlavně kdyby se dalo v centru parkovat alespoň hodinu nebo dvě zadarmo. To by stačilo na vyřízení nezbytných záležitostí a přispělo k oživení centra,“ míní žena.

Zatím provozuje řadu parkovišť na městských pozemcích v centru stejně jako dvoje garáže na Prokešově náměstí a Černé louce společnost Garáže Ostrava.

Přestože většinový podíl, 51 procent, v této společnosti drží město a menšinový podíl společnost Asental (dříve OKD), radní Ostravy nebyli s její prací spokojení. Proto se rozhodli po téměř dvaceti letech existenci společného podniku města a soukromé firmy ukončit. Podíl Asentalu chtěli vykoupit. Ale neuspěli.

„Jednání o odkupu nedopadlo,“ říká primátor města Tomáš Macura.

„Nedohodli jsme se na podmínkách a ceně, která je podle znaleckého posudku 40 milionů korun,“ upřesňuje radní Semerák. „Ale jednáme dál,“ dodal.

Primátor: Tabule nefungují. Ukazují nesmyslná čísla

Mezitím však město vypovědělo Garážím Ostrava nájemní smlouvy na parkoviště v pěti lokalitách. A v minulých dnech radní rozhodli, že vypoví i smlouvu na poskytování služeb souvisejících se zajištěním provozu, údržby a oprav elektronických tabulí informujících o počtu volných parkovacích míst ve městě.

„Nefungují. Ukazují nesmyslná čísla,“ zdůvodnil postup města primátor.

„Nesouhlasím. Od nás jdou do systému správná čísla. Vycházejí z aktuálního počtu aut na parkovištích,“ oponuje Eva Vlčková pověřená zastupováním výkonného ředitele Garáží Ostrava.

Společnost podle ní fungovala bez problémů, vydělávala a vyplácela akcionářům dividendy.

„Kroky města jsou pro nás likvidační. Zisk z pozemních parkovišť nám pomáhal krýt vyšší náklady na provoz garáží. Jen z nich se firma neuživí,“ dodala Vlčková.

Zlepšení slibují, letos to však nestihnou

Radní města jsou přesvědčení, že to jen potvrzuje nutnost změn. „Společný podnik se přežil,“ tvrdí Macura.

Podle Semeráka akcionář z privátní sféry nesplnil očekávání, že bude hlavním organizátorem parkování ve městě.

„Neposkytl žádné vlastní plochy pro parkování, ani se nesnažil pronajmout jiné, s jedinou výjimkou u Hlavního nádraží. Fakticky parazituje na městských pozemcích. Proč bychom měli Asentalu platit půlku z každé koruny vydělané na našich pozemcích, když si je můžeme lépe obhospodařovat sami? Nabídneme řidičům lepší podmínky včetně omezeného času zdarma. Ale nepůjde to letos, protože zástupci Garáží Ostrava záměrně pozdrželi převzetí výpovědí z nájmu. Většinu parkovišť nám předají příští rok,“ líčí Semerák.

Co bude dál se dvěma objekty garáží, zaplacenými parkovacími čipy, které používají stovky lidí, či se samotnou firmou Ostravské Garáže, není ještě jasné. Asental se k otázkám MF DNES vyjádřil zdrženlivě.

„Vlastníci pozemků mají samozřejmě právo nájemní smlouvy vypovědět a my to respektujeme. Můžeme pouze předpokládat, že tyto kroky jsou součástí strategie města v oblasti dopravy. Jednáme s městem o tom, jak vyřešit situaci v akciové společnosti Garáže Ostrava. Domněnka, že Asental nechce svůj podíl ve firmě prodat, není správná. Odprodej našeho minoritního podílu je však jen jedním z možných řešení. O podmínkách vyjednáváme a doufáme, že v nejbližších měsících dojde k dohodě,“ uvedl mluvčí společnosti Asental Tomáš Neščák.