Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Část obchvatu Frýdku-Místku má povolení, příští rok by stavba mohla začít

  18:15aktualizováno  18:15
Jedno ze tří potřebných povolení pro stavbu obchvatu Frýdku-Místku, na jejíž zahájení místní čekají několik desítek let, už má Ředitelství silnic a dálnic v kapse. O další dvě ještě bojuje. Pokud bude vše pokračovat bez dalších potíží, stavět se začne příští rok.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Vyhráno ale ještě není, největší problém je u napojení nedaleko Olešné, připustila vedoucí projektového týmu ŘSD Ostrava Irena Krzyžánková.

V jakém stavu je teď obchvat?
Jde v praxi o jednu stavbu, ale s ohledem na to, jak byla zajišťována majetkoprávní příprava, v nějakých smysluplných celcích, byly podány tři žádosti o stavební povolení. Jedna část má vydané stavební povolení, je v právní moci a už se nemusí dále nic chystat. Jde o úsek prakticky od Olešné přes Bahno až po Morávku a pak ještě část od Dobré. Ve druhém povolení jde o přechod řeky Morávky a ve třetím povolení jde o kratičký úsek napojení na stávající R48 u Olešné, u tamních benzinových stanic. U přechodu přes Morávku bylo vydáno stavební povolení, ale bylo vráceno zpět k novému řízení.

Proč bylo vráceno? Kvůli studii EIA?
Ne. Toto řízení bylo vráceno kvůli formální chybě, kvůli dopočítávání lhůt stavebním úřadem.

To znamená co? Sundali oznámení moc brzy?
Nepočkali, až bude mít lhůtu splněno jedno z podpůrných stanovisek a o pár dnů dříve sundali rozhodnutí z úřední desky. Prostě došlo k formálnímu pochybení. Stane se, prostě lidský faktor.

Takže největší problém je u nejkratšího úseku, u napojení nedaleko Olešné?
Ano. Tam také bylo vydáno stavební povolení, proti němu se odvolali ekologičtí aktivisté s takovým svým odvoláním typu „něco tam bude špatně“.

To lze tak odvolání podat?
Oni nikdy nedávají konkrétní důvody. A to odvolání nyní řeší rozkladová komise.

A proč se odvolávají proti napojení, kde je provoz už dnes? Dá se pochopit odvolání u řeky Morávky, ale na křižovatce?
Oni se odvolávají proti všemu. Třeba i u Morávky jde jen o to, že tam je 0,8 procenta olšin a existuje tam možnost, že by tam mohla nějaká chráněná rostlina, která tam navíc vůbec neroste, mít vhodné stanoviště.

A časově to vypadá jak? Když nebudeme brát v potaz výběrová řízení, technicky by se dalo stavět už zítra?
Technicky ano. Pokud byste byl soukromník, mohl byste ten nejdelší úsek stavět již zítra. My musíme vybírat stavební firmy. U dalšího úseku není stavební povolení pravomocné, tam řeší odvolání ministerstvo, u napojení se čeká na rozhodnutí ministerstva dopravy.

Ale u stavby obchvatu se hovoří také o problémech s novým zákonem o vlivu stavby na životní prostředí EIA.
Ano. Vznikla novela zákona o vlivu stavby na životní prostředí a všechna nedokončená řízení musí byt doplněna dokumentací EIA, musí se vyhodnotit, jak se změnily podmínky od doby, kdy byla vypracována EIA ještě podle starého zákona. Jestli se nějak nezměnily podmínky, jestli nevedeme stavbu jinudy.

Nestačí napsat vše při starém?
Musí se vypracovat materiál, který posoudí příslušný orgán, v našem případě ministerstvo životního prostředí. To rozhodne, co se bude dít dál.

A už na tom pracuje? Má všechny potřebné podklady?
Samozřejmě, že pracuje. Všechny potřebné podklady od nás už ministerstvo má. Čekáme na jeho rozhodnutí.

A tento problém se týká přechodu přes řeku Morávku?
Ano. První stavební povolení bylo vydáno ještě před platností novely zákona, takže s tím problém nebyl, ten nastal až u dalšího.

Další zdržení stavby může znamenat ekologická zakázka Skatulův hliník.
K zahájení stavby jej nemusíme mít vyřešen, můžeme stavět i jinde a mezitím se může tato část vyřešit. Je to jen jedna z mnoha překážek, které se musí na takové dlouhé stavbě vyřešit. To je všude.

Politikům se nelíbí, že jde příští rok na stavbu málo peněz. Bude jich tedy dost?
Na začátku stavby až tak o peníze nejde. Než se stavba rozjede, s některými věcmi se musí čekat, až přijde zhotovitel, než se vypracují technologické předpisy, doměří se stavba, to trvá hodně dlouho. K tomu ještě musíme koordinovat, kdy tam chodí koroptve, kdy žáby, kdy srny, abychom zvířata nerušili.

To je to tak složité?
U některých objektů máme zhruba čtrnáct dnů v roce, kdy je můžeme začít stavět. A například přeložku plynu nesmíte dělat v zimě, ale bez plynu nemůžete dělat přeložku elektřiny, je to hodně složité. Navíc se rozpočet čtyřikrát, pětkrát za rok upravuje. Proto není na samotný začátek stavby až tolik peněz potřeba.




Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Další z rubriky

Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Vlekaři čekají na mrazy, zasněžování si zatím mohli jen vyzkoušet

Sněžná děla na Bílé jsou připravena na zasněžování. Potřebují ale nižší teploty.

Provozovatelé lyžařských areálů v Moravskoslezském kraji čekají na mrazivé počasí, které by jim umožnilo zasněžit...

V Ostravě jsem tak často, že mi chybět ani nestačí, říká Radovan Lipus

Známý režisér Radovan Lipus se v Ostravě naposledy zastavil minulý týden....

Proslulé pořady Šumná města a Šumné stopy, seriály, četné činoherní inscenace, pořad Stesk kavárenského povaleče a nově...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.