Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Obchvat Frýdku-Místku nemá stavební povolení, Děti Země uspěly s námitkami

  • 31
Už se zdálo, že stavbě obchvatu Frýdku-Místku nic nezabrání. V únoru získal souhlasné stanovisko ministerstva životního prostředí, právě se vybírá zhotovitel a stavět se mělo začít ještě letos. Možná nezačne. Ministr dopravy zrušil stavební povolení pěti částí obchvatu. Vyhověl dvěma námitkám Dětí Země a celé řízení vrací na začátek.

„Byla tam propadlá vyjádření dotčených orgánů a správců různých sítí. Měla omezenou platnost a musí se získat nová,“ vysvětlil první z problémů předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

Obchvat Frýdku-Místku

  • Má odklonit z města veškerou tranzitní dopravu a stát se součástí dopravního spojení regionu západovýchodním směrem.
  • Povede jižně od Místku a Starého Města, prochází mezi Frýdkem a Dobrou.
  • Jde o úsek dlouhý zhruba 8,5 km.
  • Stavba měla být podle posledních odhadů zahájená letos, uvedení do provozu pak Ředitelství silnic a dálnic plánovalo na srpen 2021.

Dodal, že druhý sporný bod se týká únorového stanoviska EIA, vydaného ministerstvem životního prostředí. „Jeho podmínky se musí zapracovat do správního rozhodnutí, které je součástí stavebního povolení,“ upřesnil Patrik s tím, že závěr resortu dopravy vítá.

Zdržení v řádech měsíců. Snad

Ministerstvo mu dalo za pravdu. Stavební povolení totiž vydalo v únoru 2015. Pak se ale změnily podmínky posuzování vlivu stavby na životní prostředí a ministerstvo životního prostředí letos v únoru vydalo ke stavbě stanovisko, v němž určilo závazné podmínky pro stavební řízení.

„To ale již nemohlo být logicky promítnuto ve stavebním povolení z roku 2015. Jediným způsobem, jak tento nedostatek vyřešit, je tak bohužel zrušení přezkoumávaného stavebního povolení a nově rozhodnout o žádosti o stavební povolení,“ uvedl Zdeněk Neusar z tiskového oddělení ministerstva dopravy.

Doplnil, že rozhodnutí se týká pěti stavebních objektů obchvatu a je zájmem státu, aby se to stihlo v řádech měsíců.

Na obchvat se čeká jako na spásu

Na obchvat přitom město čeká dlouhá desetiletí a silnice je jednou z devíti prioritních staveb loni schválených vládou. Frekventovaný průtah Frýdkem-Místkem je totiž dlouhodobě přetížený, mimo jiné kvůli blízkosti automobilky Hyundai. A obchvat by z města tranzitní dopravu úplně odklonil.

D48 Frýdek-Místek, obchvat

„Každou hrozbu v souvislosti s opožděnou výstavbou obchvatu vnímáme velmi negativně. Naši občané jsou již dlouhá léta zatíženi hlukem, prašností a zplodinami z výfukových plynů. Na obchvat čekají jako na spásu. Stejně tak řidiči, kteří se kvůli předimenzované dopravě často dostávají do dlouhých kolon,“ řekla mluvčí frýdecko-místecké radnice Jana Matějíková.

Připravovaný obchvat města je potřebný i pro celý region, stane se součástí trasy transevropské dopravní sítě Brno – Olomouc – Český Těšín – Krakov. Naváže na už hotové úseky dálnice D48 a rovněž na dálnici D56 vedoucí z Ostravy.

Průtahem Frýdku-Místku projede denně 35 tisíc vozidel

Nenadálý odklad začátků jeho stavby proto se znepokojením sleduje také kraj. „Tranzitní doprava dosud jezdí přes centrum města. Průtahem v současné době projede více než 35 tisíc vozidel denně, z toho téměř pětinu tvoří těžká nákladní vozidla. Oddalování výstavby znamená prodlužení všech negativních vlivů dopravy na obyvatele i na ekonomiku oblasti,“ komentovala mluvčí krajského úřadu Petra Špornová.

Ředitelství silnic a dálnic se teď chystá vyhodnocovat, jak rozhodnutí ministra dopravy ovlivní harmonogram stavby první etapy obchvatu. „Tímto rozhodnutím musí dojít k novému procesu stavebního řízení. Jedná se ale pouze o dílčí stavební objekty,“ sdělil mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.