Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jedenáct kilometrů i ministrů. Třinec se dočkal obchvatu na silnici č.11

  8:47aktualizováno  8:47
Obyvatelé Vendryně nedaleko Třince mohou konečně přecházet bez obav přes silnici ve středu obce. Řidiče kamionů zase nebude při sněžení děsit kopec u Nebor. A ostatní řidiči si už nemusí při cestě do Jablunkova dávat půlhodinovou rezervu pro případ, že by silnice I/11 ve směru na Slovensko byla ucpaná. Třinec se dočkal obchvatu.

V úterý večer na zprovozněnou část obchvatu Třince vjela první auta. Ještě předtím si novou silnici mohli bezpečně prohlédnout bruslaři, cyklisté i chodci. | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Na rozdíl od nedalekého Frýdku-Místku, kde se ještě nekoplo do země a tisíce automobilů dále projíždí středem města, dokázalo vedení třinecké radnice dotáhnout stavbu obchvatu do cíle. Tedy zatím aspoň částečně. V úterý byly slavnostně otevřeny dvě ze tří plánovaných částí o celkové délce 11 kilometrů.

Fotogalerie

„Přípravy začaly už v roce 1994, kdy došlo ke změnám územních plánů a podobně. To hlavní však nastalo v roce 2006, kdy tady přišla automobilka Hyundai,“ připomněla historii obchvatu třinecká starostka Věra Palkovská.

„Nakonec to všechno trvalo jedenáct let, za kterých se vystřídalo celkem jedenáct ministrů, což je číslo u silnice s označením I/11 docela symbolické,“ glosovala.

Ani po roce 2006, kdy podporu obchvatu s příchodem automobilky Hyundai slíbila i vláda, nebyly přípravy dopravní stavby jednoduché. Například kvůli výskytu vzácné mihule říční se trasa musela přesunout. Samotnou stavbu pak ohrozil také odchod dvou firem, které přecenily své schopnosti, a další problémy musela řešit i třinecká radnice.

Hotové části obchvatu se vyhýbají Vendryni

„Město samotné v souvislosti s touto stavbou zaplatilo zhruba 60 milionů korun,“ vypočítala starostka. „Část z nich šla na stavbu lávky pro pěší, další peníze pak zamířily třeba na dovýkupy pozemků, které přiléhaly ke stavbě, ale Ředitelství silnic a dálnic je vykoupit nemohlo,“ zmínila.

Úterní slavnostní zahájení provozu se týkalo zatím jen dvou ze tří plánovaných úseků obchvatu. Už hotové části vedou od Nebor do Bystřice nad Olší a vyhýbají se Vendryni.

Ke kompletnímu dokončení obchvatu však stále schází poslední úsek, který spojí obchvat s dálnicí D48, na níž by se měl napojit u Třanovic.

Obchvat s problémy

  • Stavba dvou úseků mezi místními částmi Nebory a Oldřichovice a mezi Oldřichovicemi a Bystřicí o celkové délce zhruba 11 kilometrů stála bez DPH přes 2,7 miliardy.
  • Provázelo ji mnoho problémů. Už v roce 1994 začaly práce na přípravě, změnách územních plánů či trasách. K určitému posunu došlo v roce 2006, kdy se vláda v usnesení zavázala, že výstavba přeložky silnice I/11 začne v roce 2009 a hotova bude v roce 2012. Stavět se přesto začalo až o dva roky později.
  • Stále ještě chybí dostavět třetí část obchvatu mezi Nebory a Třanovicemi.

„Když půjde všechno dobře, mohlo by se na jaře příštího roku na tomto úseku začít stavět,“ nastínil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

„V současnosti se potýkáme s posledními dvěma majiteli pozemků, kteří odmítají prodat. Snad se je podaří brzy vyvlastnit,“ doplnil ministr dopravy Dan Ťok.

Úsek mezi Třanovicemi a Nebory měl být předán v roce 2019, to se už ale zřejmě nestihne.

„Je to pro nás špatná zpráva, protože kamiony budou na obchvat najíždět buď po silnici vedoucí přes nás, nebo přes Ropici,“ popsal Petr Martiňák, starosta Horních Tošanovic a předseda iniciativy R48.

Podle něj neexistuje možnost, jak omezit vjezd nákladních automobilů do obce. „Jsme na silnici první třídy, zákaz vjezdu kamionů tam umístit nemůžeme, musíme čekat,“ poznamenal.

Majitelům pozemků, kteří se brání výkupu, jde podle starosty jen o peníze. „Nejde o dlouhodobé vlastníky. Nakupovali totiž pozemky před pár lety. A legislativa je taková, jaká je,“ dodává.



Nejčtenější

Obec marně vyzývá seniora k odklizení desítek vraků. Je to sbírka, tvrdí

Toto není zarostlé vrakoviště, ale sbírka veteránů chráněná kopřivami, tvrdí...

Desítky autovraků obrostlých trávou hyzdí okraj frekventované silnice přes Dobrou na Frýdecko-Místecku. Patří místnímu...

Starostka objevila v penzionu bezmocné seniory. Zařízení prověřuje policie

Penzion Wendy senior ve Vratimově.

Bezvládné lidi na postelích i ženu s otevřenou ranou na noze našla při návštěvě nového penzionu Wendy senior ve...



A kde jsou ti diváci? Zlatá tretra řešila, proč se tribuny nenaplnily

Český dálkař Radek Juška si doletěl pro šesté místo.

Tahle Zlatá tretra je jiná než předchozí ročníky, uvědomoval si takřka každý při pohledu na tribuny během středečního...

V Mostech u Jablunkova kroupy zničily úrodu, o pár metrů dál bylo sucho

Rodině z Mostů u Jablunkova poničily kroupy úrodu.

Lidé v Mostech u Jablunkova letos sklízet nebudou. Úrodu jim zničilo silné krupobití, které oblast zasáhlo o víkendu....

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Další z rubriky

Kolony a hněv. Uzavírka silnice I/11 na Opavsku souží okolní obce

Ilustrační snímek

Uzavírka silnice I/11 v Komárově ukázala, jak je tato komunikace mezi Opavou a Ostravou důležitá. Radnice na trase...

Kvůli stavbě přehrady Nové Heřminovy žádá obec Zátor finanční náhradu

Vizualizace přehrady Nové Heřminovy na Bruntálsku.

Na kanalizaci, chodníky i přístavbu školky. Obec Zátor na Bruntálsku, které se citelně dotkne plánovaná stavba přehrady...

Dolní Benešov byl prvním leteckým spojením Ostravy s Prahou, říká pilot

Karel Konečný (vpravo) a Jaroslav Kulveit se věnovali letectví přes šedesát...

Dějiny letectví v Dolním Benešově na Hlučínsku patří k nejdelším v republice a místní aeroklub právě slaví výročí....

Najdete na iDNES.cz