Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Ze stavby obchvatu Třince odešli stavaři. Hrozí několikaměsíční prodlení

  • 100
Na velký problém má zadělána stavba obchvatu Třince. Jeden z úseků silnice I/11 opouští sdružení firem Mota - Engil Central Europe a SDS Exmost. To v praxi znamená prodloužení délky stavby minimálně o měsíce.

Dlouhé kolony automobilů ve Vendryni v těsném sousedství Třince asi jen tak rychle neskončí. Kvůli sporům s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) stavbu jednoho z úseků silnice opustily dvě firmy. Jako první na to upozornila Česká televize.

„ŘSD obdrželo dopis od sdružení zhotovitelů, které buduje silnici I/11 Oldřichovice - Bystřice, ve kterém sdružení oznamuje odstoupení od smlouvy a přerušení prací. Důvodem je insolvence jednoho z členů,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Stavba obchvatu Třince

Pro Třinecko je stavba nové silnice důležitá, kromě plynulosti a bezpečnosti provozu má vyvézt z centra Třince tranzitní dopravu. Staví se už přes dva roky, otevírat se měla příští rok na podzim. Více informací o celém projektu je zde.

-js-

Zástupce státní firmy přístup stavebníků překvapil. „Zhruba tři měsíce se zástupci vedoucí firmy ve sdružení jednáme s tím, že firma vznesla vyšší nároky, než jaké obsahuje smlouva o dílo. Tyto nároky ovšem nedoložili,“ řekl generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Portugalskou společnost Mota-Engil Central Europe se redakci nepodařilo kontaktovat, jednatel společnosti SDS Exmost Pavel Jankůj vidí pochybení na straně státní firmy. „Ta stavba nás zruinovala, kvůli přístupu správce, společnosti ŘSD, je naše firma v úpadku. Do konce listopadu propustíme poslední zaměstnance a končíme,“ řekl Jankůj.

„Zástupci ŘSD se chovali tak, že nám okamžitě krátili platby na všem, co jsme ušetřili, ale odmítali zvýšit cenu tam, kde oprávněně vznikly vícenáklady oproti plánu. Postupem času jsme se tak dostali do situace, kdy už jsme nemohli provoz firmy financovat,“ dodal.

Ve společnosti SDS Exmost přijde podle jednatele o práci zhruba 120 lidí.
„Když jsme ušetřili například dvanáct milionů korun na konstrukci, tak nám ty peníze vzali. Když jsme ale jinde museli zvýšit oproti plánu objem prací o deset milionů, tak nás poslali do háje,“ popsal Jankůj své výhrady vůči ŘSD. Ta nechce konkrétní případy ze stavby komentovat.

Velký průšvih pro Moravskoslezský kraj

Podle náměstka hejtmana Moravskoslezského kraje Dalibora Havlíka znamená odchod firem ze stavby velký problém pro celý kraj.

„Víme o tom problému zatím jen zprostředkovaně, ale každopádně jde o veliký průšvih, bude se zřejmě muset hledat nový stavebník, to nějakou dobu trvá a prodlouží to dobu stavby obchvatu,“ říká náměstek. „V současnosti se zjišťuje, jestli by nešlo hledání nového stavebníka urychlit, zda by třeba nešlo oslovit další firmy v pořadí z výběrového řízení, ale i takové řešení znamená časovou ztrátu. Firmy nemusí mít volné kapacity, musí se seznámit s projektem a podobně,“ doplnil.

Důvodem problémů na stavbě silnice I/11 je podle náměstka hejtmana příliš nízká cena, kterou firmy ve výběrovém řízení nabídly.

„Nešlo o podseknutí cen, my jsme vyhráli s nabídkou 70 % projektové ceny, dnes se nabídky pohybují i okolo 40 procent,“ odmítá vinu Jankůj. „My si umíme technologicky pomoci tak, že dokážeme při stavbě výrazně ušetřit. Pro názornost můžu říct třeba to, že druhá firma za námi nabídla u stavby za 1,7 miliardy jen o devět milionů korun více než my,“ uvedl

„Naším cílem je především stavbu dokončit a tlačit na dokončení zakázky tak, aby skluz oproti původnímu harmonogramu byl pro řidiče minimální. Mota-Engil je významná portugalská firma, proto se chci potkat i s portugalským velvyslancem v Praze,“ komentoval případ ministr dopravy Dan Ťok.

Problémy obchvatu ale možná nekončí, podle informací MF DNES zvažuje předčasné ukončení zakázky další firma.