Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvaty mají problémy, stavby se asi protáhnou

  12:10aktualizováno  12:10
Deset vybraných silničních staveb, mezi nimi i obchvat Frýdku-Místku, má šanci na to, že se vyhnou opakování studií EIA, které podle nového zákona zastaraly a nejsou použitelné pro získání stavebního povolení.

Na obchvat už ve Frýdku-Místku čekají desítky let. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Dobrou a špatnou zprávu přivezl ministr dopravy Dan Ťok při své čtvrteční návštěvě Moravskoslezského kraje. Špatnou zprávou je, že se zahájení stavby obchvatu Frýdku-Místku podle všeho zase oddálí, tou dobrou pak šance, že úsek přes řeku Morávku možná získá stavební povolení bez toho, aby se musela provádět nová studie EIA o vlivu stavby na životní prostředí.

„Mám čerstvou zprávu, že Evropská unie souhlasí s námi navrhovaným postupem, míč je nyní na naší straně, chceme udělat všechny legislativní kroky, abychom mohli získat co nejdříve ověřovací stanovisko a pokračovat v přípravě těch staveb,“ řekl Ťok.

Vláda chce parlamentem ve zrychleném čtení protlačit novelu zákona, která by umožnila využít u vybraných staveb starší studie EIA. „Musí se ale udělat novela zákona o životním prostředí. Ta by umožnila získat ověřovací stanovisko i pro těch deset projektů, které nebyly v původní novele,“ dodal ministr.

Další zpráva, kterou do kraje přivezl, už ale tak kladná nebyla. „Na každý úsek budeme dělat výběrové řízení zvlášť,“ rozseknul ministr spor, kvůli kterému se zatím nerozběhla soutěž na stavitele již schváleného úseku stavby obchvatu Frýdku-Místku.

Výběrové řízení pro jednotlivé úseky zabere další čas

ŘSD s ministerstvem dopravy několik měsíců řešilo, zda se bude vybírat stavebník pro všechny úseky najednou, nebo podle toho, jak budou připraveny ke stavbě. A rozhodování oddalovalo vlastní výběrové řízení.

A protože ŘSD bylo připraveno soutěžit celý obchvat v celku, výběrové řízení pro jednotlivé úseky musí jeho pracovníci znovu připravit a to zabere další čas.

„Nebyl tady spor, diskutovali jsme o tom, zda by bylo výhodnější soutěžit obchvat v celku, nebo po částech,“ vysvětluje generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

„Frýdek patří mezi jedenáct staveb, které mají možnost výjimky, je otázkou, zda se nám podaří ta stavební povolení do nějakého určitého času získat. Když jsme dávali dohromady plusy a minusy těch variant, tak jsme se rozhodli, že bude účelnější vést více otevřených výběrových řízení.“

„To je špatná zpráva, která bude znamenat zdržení zahájení stavby obchvatu nejméně o rok,“ nesouhlasí s rozhodnutím náměstek frýdecko-místeckého primátora Karel Deutscher.

Generální ředitel ŘSD mu ale oponuje. „Bude se muset upravit soupis prací, myslíme, že rámcově do dvou měsíců by mohla být zadávací dokumentace upravena, pak se může soutěžit.“

„Dva až tři měsíce potrvá úprava, pak soutěž, možná odvolání účastníků, do toho přijde zima. Toto rozhodnutí stavbu rozhodně výrazně zdrží,“ stojí si za svým náměstek. „Byli jsme ubezpečeni, že začneme letos, ale s tímhle postupem tomu už nevěřím.“

Kvůli studii EIA se zadrhla i výstavba obchvatu Třince

V případě obchvatu Frýdku-Místku již je připravena a schválena stavba jeho místecké části, zhruba od přehrady Olešná po výpadovku na Frýdlant nad Ostravicí a propojení na dálnici od Ostravy. Právě pro tento úsek nyní bude muset ŘSD výběrové řízení připravit a přepracovat. Na studii EIA se zadrhla i příprava třetí části stavby obchvatu Třince z Třanovic do Nebor.

„První pokus nevyšel, ministerstvo životního prostředí vydalo negativní vyjádření, my jsme udělali úpravy nové studie a v nejbližší době bychom měli získat ověřovací stanovisko,“ řekl ministr.

„V druhé polovině roku bych chtěl do vlády přinést materiál, který by nám umožnil vysoutěžit tu stavbu ještě před získáním stavebního povolení, a když bychom jej získali, někdy na přelomu roku 2016-2017, mohlo by se stavět,“ dodal.




Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Další z rubriky

Colours of Ostrava přináší do kraje až sto milionů, tvrdí agentura

Nadšení návštěvníků Colours of Ostrava 2017.

„Pokud by se akce Colours of Ostrava nekonala, Ostravsko by přišlo o celkem asi 100 milionů korun, které zde...

V Ostravě jsem tak často, že mi chybět ani nestačí, říká Radovan Lipus

Známý režisér Radovan Lipus se v Ostravě naposledy zastavil minulý týden....

Proslulé pořady Šumná města a Šumné stopy, seriály, četné činoherní inscenace, pořad Stesk kavárenského povaleče a nově...

Ostravské stopy: V hospodě seděly živly a páchla řeka, vzpomíná hudebník

Ostravský rodák Martin Jarošek vystudoval na konzervatoři dirigentství a...

Hudebník Martin Jarošek sice vystudoval ostravskou konzervatoř, ale místo aby komponoval nebo dirigoval, vrhl se do...

Advantage Consulting, s.r.o.
IT SPECIALISTA/VHODNÉ PRO ABSOLVENTY

Advantage Consulting, s.r.o.
Moravskoslezský kraj
nabízený plat: 30 000 - 40 000 Kč



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.