Cesty mají opět rozčlenit nyní obří zemědělské lány, ochránit tak půdu před erozí a zvýšit biologickou rozmanitost krajiny.
Ještě před půl rokem město v záměru aktivisty plně podporovalo.
„Snažíme se zachovat maximální množství městských pozemků na směnu v souvislosti se snahou vybudovat takzvaný malý obchvat Hlučína,“ vysvětlila mluvčí města Ivana Gračková.
Malý obchvat je menší variantou velkého, který připravuje Ředitelství silnic a dálnic.
Hlučín by se ve smlouvě s ekology zavázal k aktivní pomoci při obnově cest, což však znamená i nutnou směnu pozemků se Státním pozemkovým úřadem (SPÚ). Tomu se radnice brání.
Podle zástupců spolku jde o zástupný důvod.
„O směně pozemků se vědělo celou dobu. Na každou ze tří chystaných cest jsme s městem uzavřeli dílčí smlouvu a ve smlouvě týkající se cesty k poutnímu kříži a takzvané Spojky je přímo uvedeno, že je nutná směna pozemků s SPÚ,“ uvedl Tomáš Matýsek, iniciátor obnovy polních cest.
Bez směn pozemků bude plán nejspíše neuskutečnitelný
Dílčí smlouvy však posvětili radní, kteří je také mohou revokovat. Rámcová smlouva neschválená zastupitelstvem měla spolupráci mezi městem a iniciátory proměny krajiny stvrdit. Podle kritiků je za tím tlak společností hospodařících na jednolitých plochách.
Hlučín už v červnu vypověděl na dnes zaoraných městských pozemcích pachtovní smlouvu.
„Budou uvolněny k 1. říjnu příštího roku, podle pachtovní smlouvy musíme počkat jeden zemědělský rok. Město zajistilo i souhlasy ostatních dotčených vlastníků pozemků pro uvedené cesty a tyto souhlasy předalo spolku,“ uvedla mluvčí Gračková.
Pro vznik polních cest to ale není řešení. Takzvaná Spojka, jež je propojí a vytvoří okruh mezi Hlučínem a Darkovičkami, bez směny asi čtvrt hektaru pozemků vzniknout nemůže.