Podle ústavního nálezu se ostravské soudy dostatečně nezabývaly tím, zda by nestačilo obrazy jen označit a nechat je kupci.
„Při rozhodování o zabrání věci soud nesmí předpokládat, že jednotlivec, kterému věc náleží, s ní bude nakládat nečestně či dokonce trestněprávně zakázaně, aniž by pro tento závěr měl soud jakoukoliv oporu ve zjištěných skutečnostech,“ uvedla soudkyně zpravodajka Kateřina Šimáčková.
Osudem obrazů se tak musí znovu zabývat Okresní soud v Ostravě. Ze spisu vyplývá, že díla převzal Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových a oddělil plátna od rámů, které zvažuje prodat.
Kupec díla před lety získal od amatérského výtvarníka Josefa Ptáčníka, který vytvořil více než 200 padělků valašských mistrů i předních českých malířů.
Ptáčník nejprve vytvořil několik pláten imitujících Bohumíra Matala, Františka Foltýna a Rudolfa Kremličku. Dál se zaměřil na přední valašské malíře, zejména Františka Podešvu, Aloise Schneiderku a Karla Hofmana a další.
Za porušování autorského práva, podvod a padělání dostal tři roky vězení s pětiletým podmíněným odkladem. Spolu s Ptáčníkem byl potrestán také soudní znalec Tomáš Mikulaštík ze Zlínska.Vytvořil nejméně 35 znaleckých posudků na Ptáčníkovy falzifikáty. Dostal osm měsíců s odkladem na dva roky.
Na případ se přišlo náhodou v Ostravě, kde majitel aukční síně nechal údajný originál ověřit u znalce.