"Překvapilo nás, že v prvních dvou dnech objevili lidé deset z prvních čtyřiatřiceti ukrytých schránek se speciálními tričky. Ta jim poslouží jako vstupenka na závěrečnou party, kde budeme losovat o ceny," říká mluvčí OZO Vladimíra Karasová.
Ve schránkách jsou trička v barvách kontejnerů, tedy žlutá, zelená, modrá. A jen jedno červené, jehož šťastný nálezce získá hlavní cenu. I to bylo rychle nalezeno.
Soutěž potrvá téměř do konce října. Firma, která hravou informační kampaní cílí hlavně na mladé a rodiny s dětmi, postupně ukryje po celém městě 100 plechových krabiček s tričky. Hra se tak podobá stále oblíbenějšímu geocachingu. Jenže rozdíl je v tom, že ten, kdo městskou schránku objeví, ji odnese.
"Dnes jsem byl na místě, kde se sešli rovnou tři hledači najednou. To místo je stoprocentně vybrané, nikdo nic nenašel a takových je podle mě většina," napsal na facebookovou stránku OZO výčitku muž s přezdívkou Lukáš Třídič.
Hledač musí rozluštit hádanku
Vladimíra Karasová potvrdila, že schránka patří prvnímu úspěšnému hledači a další už nenajdou nic. "Ale podívají se na zajímavé místo, které by třeba jinak nenavštívili," říká Karasová.
Podotkla, že na webu firmy jsou podrobné pokyny ke hře i šedě označené schránky, které už mají své majitele. "Průběžně budeme označovat všechny, které lidé najdou, pokud nám to ovšem sdělí," dodala.
Další rozdíl proti geocachingu, tedy hry na pomezí sportu a turistiky, spočívá v tom, že k orientaci při hledání ukryté schránky v Ostravě neslouží navigační systém GPS, ale vědomostní hádanky. Ty musí hledači pokladů nejprve rozluštit.
K těm lehčím, které už přivedly hledače k tričku, patří tahle hádanka: Hledej na místě, které střeží Ikaros, a to vpravo v blízkosti hlavního vstupu do budovy, která je nejvyšší svého druhu v naší zemi.
Třídí díky taškám
K těm, které vyžadují víc přemýšlení a shánění informací, a tudíž zatím stále mají šanci všichni hráči, patří třeba tato nápověda: Hledej na západ od věrné sochy muže purpurem oděného, jenž zaživa své svěřené do srdce vkládal, a to srdce nyní dlí na jiném místě než tělo jeho.
"Cílem hry je, aby se lidé dozvěděli něco víc o svém městě, ale také to, aby si řekli stejně jako my, že i třídění odpadu je hra," říká Karasová, podle které už loňská kampaň pomohla k výraznému nárůstu třídění odpadu v krajském městě.
OZO totiž rozdalo domácnostem 130 tisíc sad plastových tašek na třídění odpadu. "Po několika měsících nám 77 procent domácností v anketě potvrdilo, že tašky používají, a 19 procent, že je právě tašky přiměly k třídění," líčí Karasová.
Ostrava i kraj patřily dřív k regionům, kde většina odpadu končila na skládce. Dnes už se v Ostravě dál zpracovává pětina ze 100 tisíc tun odpadu odvezeného za rok.
"Od firmy Eko-Kom loni dostala Ostrava za třídění 28 milionů, letos už to má být 35 milionů. I to je důvod, proč už několik let nezvyšujeme poplatky za odpad," říká primátor Petr Kajnar.