Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parníky k Hlučínskému jezeru nepojedou. Odra má sloužit vodním sportům

  15:59aktualizováno  15:59
Sny o tom, že lidé nastoupí v Ostravě na parník a dojedou až k Hlučínskému jezeru, sice opět ožívají, ale jen nakrátko. Krajské město řeší, jak proměnit Odru. Řeka by měla sloužit rekreaci a vodním sportům.

Ilustrační snímek | foto: Yan ReneltMAFRA

Zájem vodáků i obavy starosty Hlučína vyvolaly plány Lukáše Semeráka, které stručně zmínil v MF DNES na konci roku po svém zvolení do funkce radního Ostravy. „Jedním z mých cílů, který snad není z kategorie snů, je oživení projektu propojení Hlučínského jezera a soutoku řek Odry s Opavou a vybudování kanálu pro sportovní využití a rekreační plavbu,“ uvedl.

Na to reagoval starosta Hlučína, který usiluje o to, aby stát zaplatil tři čtvrtě miliardy za celkovou revitalizaci Hlučínského jezera. „Vítáme projekty na zatraktivnění řek. Ostrava by ale nejdřív měla podpořit náš projekt. Hráz Hlučínského jezera je totiž ve špatném stavu a je nutné ji zrekonstruovat dřív, než se začnou budovat vodní stavby na řekách,“ vysvětluje Pavel Paschek.

„Když přijdou povodně, vlna půjde po řece Opavě a dál, proto hrozí, že zničí všechno, co se vybuduje na řekách nad jezerem. V případě, že hráz jezera nevydrží, pod vodou se ocitnou všechny obce nad Hlučínem až k polské hranici, tedy Děhylov, Ostrava a Bohumín,“ nastínil černý scénář starosta města.

Lukáš Semerák (Ostravak), který má jako neuvolněný radní na starosti dopravu v Ostravě, už v souvislosti s proměnou řeky Odry zorganizoval několik pracovních schůzek. Jejich účastníci ovšem Hlučín neřeší.

„Našim úkolem je do konce února vydefinovat, co bychom s Odrou vlastně chtěli udělat - jak bychom ji mohli využít pro rekreaci a vodní sporty. Když se shodneme, zadáme vypracování studie a příští rok už můžeme mít stavební povolení, případně začít se stavebními pracemi. Když se něco pozdrží, začneme stavět v roce 2018,“ plánuje Semerák.

Co přesně a zda vůbec se bude stavět, ale zatím jasné není. Ukáže to až studie. Nejdříve se ale radní města musí shodnout na tom, kterou ze tří základních variant vlastně zvolí.

„Můžeme nechat vše tak, jak je to teď, tedy neměnit nic. Nebo se naopak můžeme rozhodnout pro výstavbu velkého dopravního kanálu Dunaj-Odra-Labe za miliardy, kterým by mohly proplouvat motorové lodě. Tuto variantu prosazuje betonová lobby. Já jsem proti. Třetí varianta by měla být kompromisem obou a podle mě je nejpřijatelnější: Odru upravíme tak, aby sloužila vodním sportům a rekreační plavbě, ale bez motorů,“ líčí Lukáš Semerák.

Změny chtějí plánovat společně s vodáky

Bývalý ostravský náměstek pro dopravu Aleš Boháč připomněl, že už v minulosti se řešila řada variant splavnění řeky Odry.

„Jedna počítala s takovou úpravou koryt Odry i Opavy, aby lidé mohli v Ostravě nastoupit na parník a dojet až k přístavišti u Hlučínského jezera. Nápad se mi líbil, šlo by jen o lodě s menším ponorem, ale vodáci byli proti,“ vzpomíná Boháč. „Každá z variant měla své příznivce i odpůrce. Než město o nějaké rozhodlo, skončil jsem ve funkci a plány usnuly.“

Proti úpravám řeky pro motorové lodě byli tehdy vodáci, kteří Odru využívají. Názor nezměnili.

„Doufám, že nás magistrát přizve k jednání. Kvůli parníkům by byly nutné takové úpravy, které by řeku s jejími chráněnými meandry zničily. Stala by se z toho rovná lajna bez vlnek a peřejí, nezajímavá pro sportovní lodě a kajaky,“ upozorňuje Adam Šindler, šéf ostravského Spolku vodáků Campanula.

Radní Semerák ujistil, že do plánování změn na Odře se chce pustit společně s vodáky. „Už jsme téma probírali i s ostravským senátorem Leopoldem Sulovským, který také jezdí na vodu. Dohodli jsme se, že na další schůzku svolá zástupce všech vodáckých spolků, které na Odře fungují. Naším cílem je, aby řeka sloužila lidem,“ dodal.




Nejčtenější

V SPD chtějí odvolat vlastního poslance. Sepisují proti němu petici

Moravskoslezský lídr SPD Lubomír Volný chce švýcarizaci České republiky,...

Z hnutí Svoboda a přímá demokracie v Moravskoslezském kraji odcházejí členové. Kvůli hádkám. Tvrdí, že na vině je...

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Třinec chtěl útočit na první místo v tabulce, v Olomouci ale neuspěl

Zleva třinecký brankář Šimon Hrubec, jeho spoluhráč obránce Tomáš Linhart a...

Hokejisté Olomouce porazili v předehrávaném duelu 21. kola hokejové extraligy Třinec jednoznačně 4:0. Hosté přitom měli...

Další z rubriky

Colours of Ostrava přináší do kraje až sto milionů, tvrdí agentura

Nadšení návštěvníků Colours of Ostrava 2017.

„Pokud by se akce Colours of Ostrava nekonala, Ostravsko by přišlo o celkem asi 100 milionů korun, které zde...

Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Taxikář se v Opavě srazil s vlakem, zákaznici s otřesem mozku vyprošťovali

Při srážce auta s vlakem v Opavě se zranili dva lidé (18. listopadu 2017).

Dva lidé se v sobotu večer zranili při střetu taxi s vlakem v Opavě. Šofér zvládl i s poraněnou nohou vystoupit sám,...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.