Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Parníky k Hlučínskému jezeru nepojedou. Odra má sloužit vodním sportům

  15:59aktualizováno  15:59
Sny o tom, že lidé nastoupí v Ostravě na parník a dojedou až k Hlučínskému jezeru, sice opět ožívají, ale jen nakrátko. Krajské město řeší, jak proměnit Odru. Řeka by měla sloužit rekreaci a vodním sportům.

Ilustrační snímek | foto: Yan ReneltMAFRA

Zájem vodáků i obavy starosty Hlučína vyvolaly plány Lukáše Semeráka, které stručně zmínil v MF DNES na konci roku po svém zvolení do funkce radního Ostravy. „Jedním z mých cílů, který snad není z kategorie snů, je oživení projektu propojení Hlučínského jezera a soutoku řek Odry s Opavou a vybudování kanálu pro sportovní využití a rekreační plavbu,“ uvedl.

Na to reagoval starosta Hlučína, který usiluje o to, aby stát zaplatil tři čtvrtě miliardy za celkovou revitalizaci Hlučínského jezera. „Vítáme projekty na zatraktivnění řek. Ostrava by ale nejdřív měla podpořit náš projekt. Hráz Hlučínského jezera je totiž ve špatném stavu a je nutné ji zrekonstruovat dřív, než se začnou budovat vodní stavby na řekách,“ vysvětluje Pavel Paschek.

„Když přijdou povodně, vlna půjde po řece Opavě a dál, proto hrozí, že zničí všechno, co se vybuduje na řekách nad jezerem. V případě, že hráz jezera nevydrží, pod vodou se ocitnou všechny obce nad Hlučínem až k polské hranici, tedy Děhylov, Ostrava a Bohumín,“ nastínil černý scénář starosta města.

Lukáš Semerák (Ostravak), který má jako neuvolněný radní na starosti dopravu v Ostravě, už v souvislosti s proměnou řeky Odry zorganizoval několik pracovních schůzek. Jejich účastníci ovšem Hlučín neřeší.

„Našim úkolem je do konce února vydefinovat, co bychom s Odrou vlastně chtěli udělat - jak bychom ji mohli využít pro rekreaci a vodní sporty. Když se shodneme, zadáme vypracování studie a příští rok už můžeme mít stavební povolení, případně začít se stavebními pracemi. Když se něco pozdrží, začneme stavět v roce 2018,“ plánuje Semerák.

Co přesně a zda vůbec se bude stavět, ale zatím jasné není. Ukáže to až studie. Nejdříve se ale radní města musí shodnout na tom, kterou ze tří základních variant vlastně zvolí.

„Můžeme nechat vše tak, jak je to teď, tedy neměnit nic. Nebo se naopak můžeme rozhodnout pro výstavbu velkého dopravního kanálu Dunaj-Odra-Labe za miliardy, kterým by mohly proplouvat motorové lodě. Tuto variantu prosazuje betonová lobby. Já jsem proti. Třetí varianta by měla být kompromisem obou a podle mě je nejpřijatelnější: Odru upravíme tak, aby sloužila vodním sportům a rekreační plavbě, ale bez motorů,“ líčí Lukáš Semerák.

Změny chtějí plánovat společně s vodáky

Bývalý ostravský náměstek pro dopravu Aleš Boháč připomněl, že už v minulosti se řešila řada variant splavnění řeky Odry.

„Jedna počítala s takovou úpravou koryt Odry i Opavy, aby lidé mohli v Ostravě nastoupit na parník a dojet až k přístavišti u Hlučínského jezera. Nápad se mi líbil, šlo by jen o lodě s menším ponorem, ale vodáci byli proti,“ vzpomíná Boháč. „Každá z variant měla své příznivce i odpůrce. Než město o nějaké rozhodlo, skončil jsem ve funkci a plány usnuly.“

Proti úpravám řeky pro motorové lodě byli tehdy vodáci, kteří Odru využívají. Názor nezměnili.

„Doufám, že nás magistrát přizve k jednání. Kvůli parníkům by byly nutné takové úpravy, které by řeku s jejími chráněnými meandry zničily. Stala by se z toho rovná lajna bez vlnek a peřejí, nezajímavá pro sportovní lodě a kajaky,“ upozorňuje Adam Šindler, šéf ostravského Spolku vodáků Campanula.

Radní Semerák ujistil, že do plánování změn na Odře se chce pustit společně s vodáky. „Už jsme téma probírali i s ostravským senátorem Leopoldem Sulovským, který také jezdí na vodu. Dohodli jsme se, že na další schůzku svolá zástupce všech vodáckých spolků, které na Odře fungují. Naším cílem je, aby řeka sloužila lidem,“ dodal.




Nejčtenější

VIDEO: Hokejista mířící do šatny po prohraném zápase udeřil diváka

Hokejista Poruby během vyhroceného závěru zápasu v Šumperku během cesty do...

Vyhrocený závěr mělo ve středu na zimním stadionu v Šumperku utkání mezi tamními hokejisty a soupeřem z Poruby. Hosté...

Drahoš začal objíždět republiku, na hokeji v Třinci ho vypískali

Prezidentský kandidát Jiří Drahoš sleduje v Třinci zápas hokejové Ligy mistrů...

Jiří Drahoš začal objíždět republiku před druhým kolem prezidentské volby. Nejprve zavítal na sever Moravy, kde...



Kdosi sestřelil dron, se kterým majitel létal nad loukou

Dron sestřelený ve Štramberku ze vzduchu.

Kopřivničtí policisté pátrají po neznámém pachateli, který v neděli odpoledne sestřelil ze vzduchu dron...

Let někdy bývá kratší než jeho příprava, popisuje vojenský pilot

Filip Onderka v kokpitu letounu CASA C-29M Armády České republiky

Nikdy nechtěl sedět v kanceláři a vyplňovat papíry. Kapitán Filip Onderka z Frýdku-Místku tak létá s dopravními letadly...

Domorodci jedli padlé za syrova, líčí historik osudy výpravy lodi Albatros

Radek Polách ukazuje jeden z exponátů z výpravy lodi Albatros – ceremoniální...

Po stopách badatelské výpravy z dob Rakouska-Uherska se vydal historik Radek Polách z Muzea Novojičínska až mezi...

Další z rubriky

Stamiliony na nové vlaky. Moderní soupravy začnou jezdit do Beskyd

Mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm stále jezdí dieslové...

Doba koženková na železnici mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm skončí. Kraj bude moci díky dotaci vyměnit vlaky...

Titul krajského podnikatele roku míří do opavské Isotry. Firmy dvou švagrů

Cenu pro nejlepší krajské podnikatele převzal za společnost Isotra Erich...

Začínali v garáži, dnes patří mezi největší výrobce stínící techniky, například žaluzií, v České republice. Dva švagři...

Tři králové útočí v Moravskoslezském kraji na rekord. Lidé byli štědřejší

Tři králové v ulicích Ostravy. (ilustrační foto)

Ještě není sečteno vše, ale už teď výsledky Tříkrálové sbírky v Moravskoslezském kraji lámou rekordy. Například jen v...

Najdete na iDNES.cz