Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OKD může požádat o rozšíření těžby pod část Karviné. Město souhlasí

  10:10aktualizováno  10:10
Karvinští zastupitelé schválili dohodu s OKD o těžbě. Dohoda umožňuje společnosti OKD požádat stát o rozšíření těžby do oblasti Karviné-Starého Města. Mluvčí firmy Ivo Čelechovský novinářům řekl, že zájem OKD na rozšíření těžby trvá.
Důl Karviná (ilustrační snímek)

Důl Karviná (ilustrační snímek) | foto: NWR

Ministerstvo životního prostředí už počátkem roku schválilo studii vlivu těžby na životní prostředí, takzvaná EIA je platná do roku 2023.

OKD se potýká s problémy. Firma na sebe podala insolvenční návrh a soud ji poslal do úpadku. Věřitelé OKD v polovině srpna rozhodli o tom, že zadlužená společnost půjde do reorganizace. Společnost nedávno oznámila, že ukončí těžbu černého uhlí ve ztrátovém Dole Paskov 31. března příštího roku. Co nejvíce zaměstnanců chce přesunout do karvinské části revíru.

„Rozhodnutí města Karviná je velmi důležité pro další činnost společnosti OKD, protože my na základě tohoto rozhodnutí chceme požádat o možnost zahájit hornickou činnost, eventuálně uvažujeme o tom, že do budoucna v této lokalitě zahájíme těžbu. Nicméně je to velmi náročný a složitý proces,“ uvedl Čelechovský.

Rozšíření má řadu odpůrců

Nejprve je totiž nutné v oblasti udělat průzkumy a zatím není prokázáno, že se OKD vyplatí v této lokalitě těžit. Případná těžba by podle mluvčího určitě nezačala v příštím roce.

Záměr rozšířit těžbu pod Karvinou oznámily doly na podzim 2011, vedení Karviné ale rozšíření těžby pod některé části odmítlo. Těžební firma pak předložila redukovanou variantu, která zasahuje jen pod Staré Město a vyhne se například průmyslové zóně Nové Pole.

Rozšíření těžby má však přesto stále řadu odpůrců. Zasáhlo by také do katastrálních území Orlové či Doubravy, tam už má OKD podle Čelechovského dohody uzavřeny.

Těžaři platí městu 38 milionů ročně

„Náš cíl je jasný, chceme, aby OKD nadále zaměstnávala naše lidi a k tomu potřebuje dohodu s námi i na léta, kdy má platit nová EIA pro rozšíření těžby. Podporujeme reorganizaci i smysluplné a ekonomicky únosné zachování těžby na Karvinsku,“ řekl primátor Tomáš Hanzel (ČSSD).

Dohoda s OKD, která ve městě platí od roku 2010, Karviné navíc zaručuje roční příjem ve výši 38 milionů korun. Město peníze využívá na spolufinancování investic. Letos zatím tento příspěvek nedostalo, OKD ale přislíbilo, že peníze uhradí. Na úhradu příspěvku se váže i platnost dohody.

„Dohoda bude platná jen tehdy, pokud OKD dodrží závazky vůči městu včetně těch letošních, u těch letošních do 15. prosince,“ vysvětlila mluvčí Karviné Šárka Swiderová.

Dohody s vlastníky nemovitostí se chýlí ke konci

V dohodě je rovněž zakotvena podmínka, že u vykupovaných domů v karvinském Starém Městě uhradí společnost OKD také náklady na takzvanou kotlíkovou dotaci, protože někteří obyvatelé městské části si díky dotaci kotle na tuhá paliva už vyměnili a nemuseli by při prodeji domu firmě dodržet předepsaný počet let takzvané udržitelnosti, která je podmínkou dotace.

Podle Čelechovského jsou výkupy nemovitosti v lokalitě téměř uzavřeny. Z 97 vykupovaných objektů je hotova dohoda u 90.

Podle Swiderové je město se současnou podobou dohody o těžbě pod Starým Městem spokojeno. Rozšíření těžby by umožnilo udržení zaměstnanosti v regionu, dodala mluvčí.

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
V Beskydech zemřel houbař. Zřítil se z patnáctimetrového srázu

Osmašedesátiletý houbař zemřel dopoledne v Beskydech v Radvanově u Jablunkova. Houbař spadl z patnáctimetrového srázu a i přes veškeré úsilí horských...  celý článek

Frýdecko-místecký primátor Michal Pobucký.
Tři primátoři stojí před soudem s obžalobou za laciný prodej pozemků

Prodej osmnácti pozemků v roce 2009 přivedl před soud osm někdejších radních magistrátu ve Frýdku-Místku. Státní zástupce míní, že půdu prodali pod cenou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.