Krajská záchranná služba včera definitivně ukončila provoz dispečerských pracovišť v Karviné a Novém Jičíně. Dnes večer zavře svá operační střediska v Bruntále a Opavě. A zítra naposledy budou dispečerky přijímat hovory od pacientů ve Frýdku-Místku a v ostravském Centru tísňového volání.
Pak budou veškeré hovory z pevných linek i mobilních telefonů na tísňovou linku 155 přicházet pouze do nového Integrovaného bezpečnostního centra, které vzniklo poblíž centra Ostravy a je v něm operační středisko pro celý kraj.
"Nevím, jestli je to dobře. V něčem asi ano, v něčem ne. V okresech dobře známe místní chronické pacienty. Stačí, když řeknou jméno - a hned víme, jestli jde o kardiaka, astmatika, epileptika nebo třeba opilce," říká zdravotní sestra Naděžda Brázdová, která dnes naposled slouží na dispečinku v Bruntále. Večer ho zavře a jde do penze.
Nový systém má více výhod
Podle mluvčího krajské záchranné služby Lukáše Humpla výhody centralizace dispečinků převažují.
"Je fakt, že se zánikem okresních operačních středisek zaniknou i znalosti místních poměrů. Ale jednotné řídící středisko umožní díky špičkovým technologiím lepší využití téměř 60 posádek záchranné služby a také ušetří čas volajícím. Skončí přepojování z Ostravy do okresů..." vysvětlil.
Polovina z osmi mladších kolegyň přechází pracovat do Ostravy, jedna z dispečerek posílí místní Lékařskou službu první pomoci a další výjezdovou posádku. Zbývající dvě bruntálské dispečerky budou dojíždět do nově zřízeného Informačního centra záchranné služby v Opavě, které od včerejška poskytuje zdravotnické informace lidem z celého kraje.
Informační centrumSídlí v Opavě, funguje od včerejšího rána a pracují v něm zkušení zdravotníci. Poskytují informace a radí při zdravotních i psychických potížích na telefonním čísle 553 777 777 či prostřednictvím e-mailu zaslaného na adresu: infocentrum@zachranka-msk.cz. Další informace lze najít na webu: www.zachranka-msk.cz. |
"Jde o novou službu, v zemi dost ojedinělou," říká mluvčí Humpl s tím, že zřízením nového informačního centra se snaží vyjít vstříc lidem, kteří v minulosti telefonovali na netísňové linky záchranky v okresních městech.
"Jelikož provoz okresních operačních středisek zaniká, zřídili jsme jednotné informační centrum pro celý kraj, které poskytuje telefonické nebo e-mailové informace a odpovídá na dotazy obyvatel," vysvětluje Humpl.
Na telefonním čísle 553 777 777, které dřív znali jen obyvatelé Opavska, teď zdravotníci radí lidem z celého kraje, a to při zdravotních potížích, které neohrožují život a nevyžadují rychlý lékařský zásah. Informují také o dostupných zdravotních střediscích, pohotovostních ordinacích či lékárnách, o sanitní dopravě nebo domácí péči...
Lidé se mohou na infocentrum obracet i s psychickými a psychosociálními problémy. "Zdravotníci poskytnou první psychickou pomoc po telefonu a informují o možnostech využití odborné péče," říká Humpl a dodává, že informační centrum funguje nepřetržitě.
Stěhovat se budou i policisté
Zatímco záchranáři se do nové budovy teprve stěhují, hasiči se tam zabydleli už v prosinci a také zrušili poslední tři svá okresní operační střediska. Stejný krok čeká státní policisty. Ti se do nové budovy začnou stěhovat koncem ledna.
"Nejdříve se přestěhuje krajské a městské ředitelství, potom operační střediska z okresů. Není jednoduché přepojit všechny naše systémy tak, aby po spuštění fungovaly," říká mluvčí policie Soňa Štětínská.