Opavská radnice podle rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nepostupovala vůči všem uchazečům stejně, což podstatně ovlivnilo výběr nejvhodnější nabídky.
Sporné výběrové řízeníSoutěž na firmu, která naprojektuje část severního obchvatu, Opava vypsala loni v srpnu. Čtyři ze šesti přihlášených uchazečů pak město vyřadilo. Případ podezřele přísných podmínek řešil nejen Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, ale zabývá se jím i policie. Letos v únoru padlo trestní oznámení na primátora Zdeňka Jiráska. |
Úřad výsledek tohoto výběrového řízení zrušil. "Opavě také ukládá uhradit náklady řízení ve výši třicet tisíc korun," uvádí mluvčí ÚOHS Martin Švanda.
Příprava obchvatu se o něco zdrží
Opavská radnice verdikt, který před několika dny nabyl právní moci, bude respektovat. Proces výběru nejvhodnější firmy vrátí o několik kroků zpět. "Vrátíme se do fáze hodnocení uchazečů. Rada města co nejdříve rozhodne o nových členech výběrové komise. Ta pak bude postupovat dál," sdělil náměstek primátora Daniel Žídek.
Město vybíralo mezi šesti uchazeči. Čtyři ale hned vyřadilo. Například kvůli tomu, že nedodali originál smlouvy o pojištění, ale jen ověřený doklad. Společnost Mott MacDonald dokonce neporušila žádnou z podmínek, komise ji však kvůli příliš nízké ceně vyřadila také. Vítězem se stal Dopravoprojekt Ostrava. Podle rozhodnutí ÚOHS však opavská radnice měla vyřadit i tuto firmu, ve své nabídce požadavky soutěže také nesplnila.
Firma si myslí, že se radní domluvili s ostravskou společností
Právě vyřazená firma Mott MacDonald oslovila ÚOHS. "O rozhodnutí víme. Teď čekáme na další kroky Opavy," komentoval její generální ředitel Radko Bucek.
Případ vyšetřuje i policie. Začátkem letošního února podala na opavského primátora Zdeňka Jiráska trestní oznámení společnost Acta non verba. "Domníváme se, že se radní v čele s primátorem Jiráskem předem dohodli s Dopravoprojektem, jak si rozdělí peníze z městské pokladny," říká její ředitel Vojtěch Razima.
Dvě nabídky byly levnější než vítězná
Společnost opavské radnici vytýká, že vybrala firmu, která požadovala osm milionů, přitom dvě další nabídky byly o více než polovinu levnější. A že dělá projekt pro územní rozhodnutí na silnici, jejíž stavba je odložená na rok 2025. "To už bude povolení dávno neplatné," říká Razima. Rozhodnutí ÚOHS vítá: "Jiný výsledek jsme ani neočekávali."
Radnice oponuje, že chtěla být připravená na případ, že by ministerstvo dopravy na cestu sehnalo peníze dříve. Na dokumentaci také dostala dotaci z krajského úřadu a nechtěla o ni přijít.
Hospodářská policie zatím věc neuzavřela. "Vyšetřování pokračuje," informoval Martin Koflák z opavského státního zastupitelství.