Havířovské nádraží.

Havířovské nádraží. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Havířovské nádraží v bruselském stylu čeká za dva roky stamilionová oprava

  • 2
Před lety se měla bourat, teď čeká výpravní budovu havířovského nádraží kompletní oprava. Stavba v bruselském stylu pak bude sloužit nejen k odbavování cestujících, ale i k volnočasovým aktivitám nebo jako služebna městské policie. Podobně čeká do pěti let obnova další čtyři desítky nádraží v kraji.
Reklama

Práce v Havířově začnou v roce 2019 a investice podle odhadů přijde na 94 milionů korun. „U havířovské výpravní budovy máme v plánu zachovat velkou prosklenou stěnu, mozaiky, strop a další prvky, které jsou s halou neodmyslitelně spjaty. Nádraží bude citlivě a účelně modernizováno,“ popsala mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová s tím, že momentálně se připravuje výběr z několika návrhů, jak by nádraží mohlo vypadat.

Správa už s městem dojednává také možnosti dalšího využití budovy. Podle prvních výsledků poslouží pro odbavování cestujících severozápadní část objektu. Vstupní hala by mohla být využívaná například ke sportu nebo k výstavám či veletrhům.

„V západní části bychom si představovali služebnu městské policie a nádražní bistro,“ nastínil náměstek havířovské primátorky Josef Bělica. Počítá se i s komunitním centrem. Obě strany už řeší detaily smlouvy o smlouvě budoucí.

Před několika lety mělo havířovské nádraží namále:

Do pěti let opraví v kraji 40 nádraží

Napřesrok se opravy dočká také nádražní budova Opava západ, která je už několik let ve velmi neutěšeném stavu. I tady se její vlastník snaží o její budoucnosti jednat s městem. „Projde celkovou rekonstrukcí, což nás velice těší. S pracovníky SŽDC už jsme v kontaktu,“ uvedl primátor Radim Křupala.

Reklama

Rozsáhlým projektem bude rovněž oprava nádraží v Ostravě-Vítkovicích, plánovaná za čtyři roky. Tam totiž její vlastník musí počkat na dořešení řízení o jeho zařazení mezi kulturní památky. „Samotné prohlášení za kulturní památku sice bylo vydáno, ale nenabylo právní moci. Předešlý majitel, České dráhy, podal proti rozhodnutí ministerstva rozklad, na základě kterého ministr kultury vrátil věc zpět k projednání,“ řekla Šubová.

Opravy v číslech

  • Větších oprav se do pěti let dočká čtyřicet nádraží, u dalších se počítá s menšími úpravami.
  • Příští rok začne hned šest investičních akcí, a to ve stanicích Ostrava hlavní nádraží (16 milionů), Bohumín (15 milionů), Valšov (10 milionů), Frenštát pod Radhoštěm (8 milionů), Jistebník (4,5 milionu) a Kravaře (4 miliony).
  • Mezi největší akce patří kompletní rekonstrukce výpravních budov a blízkého okolí nádraží Havířov (94 milionů), Ostrava-Vítkovice (64 milionů) a Opava západ (36 milionů).

Teprve výsledek řízení ovlivní podobu projektové dokumentace či vyřizování povolení. „Rozhodli jsme se zatím zadat letos studii, která s přihlédnutím k zájmům provozovatele dráhy, cestujících, samosprávy i odborné veřejnosti navrhne a posoudí varianty řešení,“ doplnila mluvčí.

Celkem se v kraji do roku 2022 dočká větších oprav čtyřicet nádraží. „U dalších počítáme s menšími opravami,“ uvedla Šubová. Na nové nádražní prostory se mohou těšit lidé v Branticích, Frýdku-Místku, Hnojníku, Krnově či Návsí.

Například v Bohumíně už práce začaly a zhruba tři měsíce tam lidé mohou využívat novou železnou lávku přes koridor. Památkově chráněnou výpravní budovu lemuje lešení a řemeslníci spravují fasádu a střechu. Příští rok je pak v plánu modernizace vnitřních prostorů a zařízení.

V roce 2018 se bude pracovat také v Kravařích, Frenštátě pod Radhoštěm či na ostravském hlavním nádraží. Správa železniční dopravní cesty je vlastníkem nádražních a výpravních budov od loňského roku a v celé republice na jejich opravy půjde během pěti let 8,4 miliardy.

Reklama
Sdílet článek Facebook Twitter Google Plus
Reklama

2 příspěvky v diskusi