Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ostrava chce mít desítky autobusů i aut na elektřinu

  14:30aktualizováno  14:30
Elektromobilů či elektrobusů jezdí v moravskoslezském regionu málo. Jejich pořízení je totiž nákladné a dojezd omezený nutností dobíjet baterie. Ale šetří životní prostředí. A to je hlavní důvod, proč po nich touží mnohé radnice. Nejvíc jich plánuje pořídit Ostrava.

Ostrava využívá zatím čtyři elektrobusy. | foto: ČTK

Dají se spočítat na prstech jedné ruky. Dopravní podnik Ostrava vlastní zatím pouze čtyři autobusy poháněné elektřinou. Už v blízké budoucnosti by ale měly krajské město křižovat desítky takových elektrobusů.

A podobné jsou plány ostravských radních i se služebními auty pro magistrát – a také obvodů i městské společnosti. Chtějí pořídit nejméně několik desítek, ale možná i stovek elektromobilů.

„Zatím rada města odsouhlasila pořízení prvních dvou elektromobilů pro potřeby úředníků magistrátu, kteří jezdí po městě. Nebudeme je ale kupovat. Pronajmeme si je formou operativního leasingu na tři roky od společnosti, která v soutěži nabídla nejnižší cenu za dva automobily typu Nissan Leaf Acenta s dojezdem 250 kilometrů na jedno nabití,“ říká primátor Ostravy Tomáš Macura.

Firma půjčuje elektromobily úřadům

Město bude platit za oba vozy měsíčně 22 250 korun. Za tři roky tak uhradí celkem 801 tisíc korun (bez DPH). Z toho ale část pokryje příspěvek společnosti ČEZ za umístění její reklamy na autech města.

ČEZ buduje v kraji vlastní síť nabíjecích stanic. Zatím jich má deset: dvě rychlodobíjecí a čtyři standardní v Ostravě a po jedné standardní v Karviné, Havířově, Třinci a Klimkovicích. Elektromobilitu ale podporuje i jinak – půjčuje svá auta na baterie institucím. „V současnosti používá dva naše vozy krajský úřad a jeden radnice Třince,“ říká mluvčí skupiny ČEZ Vlastimil Sobol.

Magistrát Karviné postupoval stejně jako Ostrava – před měsícem si pořídil dvě auta na operativní leasing. „Je to výhodné. V ceně máme totiž veškerý servis a po třech letech ojeté auto vrátíme,“ říká mluvčí města Šárka Swiderová.

Podotkla, že náklady na provoz elektromobilu jsou nízké, zhruba 900 korun ročně. „Jenže vzhledem k tomu, že technologie jsou zatím velmi drahé a vyvíjejí se, je lepší si za tři roky pořídit nový vůz. Stalo se nám v minulosti, že jsme měli velké problémy s baterií půjčeného auta,“ líčí zkušenosti Swiderová.

Dobíjecích stanic je zatím málo

Ostrava přitom nechce zůstat jen u dvou elektromobilů pro magistrát. „Očekáváme, že na podzim by mělo ministerstvo životního prostředí vyhlásit dotační výzvu na podporu elektromobility ve veřejné správě. Pokud se tak stane, rádi bychom požádali o dotace na nákup 20 až 30 elektromobilů pro potřeby našich obvodů a městských společností,“ říká primátor Macura. „Současně s tím musíme začít ve městě budovat síť dobíjecích stanic pro tato auta,“ dodal.

Radní pro dopravu Lukáš Semerák souhlasí. „Základem je dostatek nabíjecích stanic. Mělo by jich být alespoň 25 – rozmístěných po celém území města. Pokud vše půjde dobře, na jaře by mohly být hotové,“ odhaduje.

V plánech elektromobility jde ale ještě dál. „Budou-li nabíječky a dotace, můžeme se bavit třeba o nákupu až 200 elektromobilů. Většinu by využívali zaměstnanci města a jeho společností, ale menší část bychom v rámci ekologické výchovy a propagace města mohli půjčovat obyvatelům a návštěvníkům města,“ nastínil své úvahy radní pro dopravu.

Elektrický pohon má podle něj najít větší uplatnění i v městské hromadné dopravě. Nechce však další elektrobusy, které se dají dobíjet jen po ukončení směny. „Potřebujeme vozy s možností průběžného dobíjení, které se dají nabíjet i během dne, třeba jen pár desítek minut při přestávce na konečné stanici,“ líčí.

Do roku 2020 alespoň 40 elektrobusů, plánuje Dopravní podnik

Podle Martina Chovance, technického náměstka Dopravního podniku Ostrava, by mělo právě takových elektrobusů jezdit po Ostravě nejpozději v roce 2020 alespoň čtyřicet. „Teď jsme vypsali soutěž na nákup třicet až čtyřicet moderních tramvají. A připravujeme soutěž i na nákup elektrobusů s možností průběžného dobíjení,“ říká náměstek.

„Nejdříve koupíme jen dva, které nasadíme v lázeňských Klimkovicích. A podle zkušeností budeme postupně brát další. Náš záměr je, aby do roku 2020 bylo 60 procent ze všech našich 615 vozů ekologických. Elektrobusy by pak měly prioritně zajišťovat dopravu uvnitř dvou nejlidnatějších obvodů: na Jihu a v Porubě,“ dodal Chovanec.




Nejčtenější

Rozmrzelý Baroš: Nejhorší sezona, řeknu to naplno, jsme prostě v ...

Kapitán Baníku Milan Baroš (v červeném) čelí přesile hráčů Liberce.

Soupeřovi fanoušci ho vřele vítali. „Mílan Baroš,“ skandovali. Ostravský útočník však po utkání 14. kola první ligy v...

Za organizaci homosexuální prostituce mladistvých padlo šest obvinění

Obchodníci s lidmi

Kriminalisté obvinili šest mužů, kteří podle nich na několika místech v ČR, zejména v Praze a na Ostravsku,...



Nejhorší byly obrovské vlny, říká dobrodruh, který sjel Dunaj na kajaku

Zdeněk Lyčka po Dunaji uplaval 2 800 kilometrů.

Dobrodruh Zdeněk Lyčka z Frýdku-Místku mnohokrát ve Švédsku zvládl devadesátikilometrový Vasův běh na lyžích a má za...

Zpěvák a student Dan Bárta získal univerzitní cenu za výzkum vážek

Dan Bárta při přebírání ocenění Ostravské univerzity za výzkum vážek. (14....

Pět cen, z toho dvě akademikům a tři studentům, udělil rektor Ostravské univerzity Jan Lata na výroční akci školy,...

Ostravské stopy: V hospodě seděly živly a páchla řeka, vzpomíná hudebník

Ostravský rodák Martin Jarošek vystudoval na konzervatoři dirigentství a...

Hudebník Martin Jarošek sice vystudoval ostravskou konzervatoř, ale místo aby komponoval nebo dirigoval, vrhl se do...



Další z rubriky

Firmy v kraji před Vánoci shánějí brigádníky, platí i stovku za hodinu

ilustrační snímek

Hledáte brigádníka? Tak to máte smůlu. Hledáte brigádu? Můžete si vybrat a možná vám ještě připlatí. Odměny v...

Vliv kotlů na znečištění ovzduší roste. Podle výzkumů konkurují průmyslu

(Ilustrační snímek)

Mezi zdroji znečištění ovzduší jsou stále viditelnějším hráčem. Podíl domácích topenišť na vypouštění škodlivin roste a...

Nejvyšší soud potvrdil trest za házení petard z auta v dálničním tunelu

Nejspíše tento druh petardy vyhazoval muž v klimkovickém dálničním tunelu. (28....

Tříletý trest s pětiletou podmínkou potvrdil muži z Ostravy Nejvyšší soud v Brně. Dotyčný na začátku roku 2014...

Pravý americký dýňový koláč
Pravý americký dýňový koláč

Vyzkoušejte recept na zaručenou podzimní delikatesu.



Najdete na iDNES.cz