Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Obří dluhy Ostravanů za odpad poklesly. Poprvé po dvanácti letech

  • 0
Od roku 2005 platí Ostravané za odvoz a zpracování komunálního odpadu 498 korun, přesto stále narůstal dluh o tři až pět, ale v minulosti i o 25 procent ročně. Teď radní oznámili, že dluhy obyvatel loni klesly o čtyři procenta. Poprvé po dvanácti letech.

„Na konci roku 2015 dlužili lidé městu za odpad už téměř 139 milionů korun. Na konci loňského roku 133,17 milionu korun, což je o 5,56 milionu méně, než předloni,“ uvedla náměstkyně primátora pro finance a rozpočet Iveta Vozňáková.

Za poklesem dluhů stojí fakt, že Ostrava lépe vymáhala a část dluhů odepsala. „Polovinu z částky, o kterou se snížil dluh, tedy asi 2,7 milionu, jsme odepsali. Šlo o poplatky, které jsme neúspěšně vymáhali nejméně deset let,“ přiznala Vozňáková.

Město může odepsat pohledávky nejdříve po devíti letech. V minulosti odepisovalo nižší částky. Ty se ale zvyšovaly v závislosti na téměř skokovém nárůstu dluhů. V roce 2005 Ostravané dlužili za odpad asi 57 milionů. O rok později už skoro 72 milionů. V roce 2010 téměř 107 milionů a v roce 2014 skočil dluh na téměř 135 milionů.

První náznak obratu se projevil v roce 2015. „Dluh tehdy opět narostl, a to na 138,7 milionu. Ale zvýšil se „jen“ o 2,96 procenta, což bylo nejméně za předešlých deset let. A rok poté už jsme docílili poklesu,“ líčí Vozňáková.

Město kasíruje přeplatky

Polovinu ze sumy, o kterou loni poprvé klesly dluhy, získalo město účinnějším vymáháním peněz formou exekucí. „Úřednice pověřené vymáháním nedoplatků zajišťují srážky ze mzdy či důchodů a exekuce hotovosti z bankovních účtů dlužníků. Jde hlavně o přeplatky, které se lidem vracejí z daní nebo ze záloh na energie a služby. Nejúspěšnější jsme v exekucích daňových přeplatků,“ říká náměstkyně primátora.

Podotkla, že město přihlašuje nedoplatky i do insolvenčních a dědických řízení, ale z toho jsou výnosy nízké. Na vymáhání se podílejí už dva roky i dva městští exekutoři, kteří pracují v terénu.

Podle primátora Tomáše Macury mohl částečně přispět ke snížení dluhu i fakt, že město loni nabídlo majitelům rodinných domů či zahrádek hnědé popelnice na biologický odpad zdarma. „Rozvezli jsme jich okolo 14 tisíc, letos akce pokračuje. Dřív přitom lidé platili za jednu hnědou popelnici téměř 800 korun ročně,“ uvedl primátor.

Letošní poplatek musí lidé zaplatit do 30. června. Radní slibují, že nabídnou nový způsob úhrady: platební kartou přes internet. „Už testujeme provoz nové platební brány, která umožní platit bankovní kartou on-line. Systém spustíme 1. června,“ dodává Vozňáková. Postupně tak bude možné platit i jiné poplatky, třeba za psy.