I Ostravané by se měli v budoucnu dočkat cyklostezek skrz celé město. Bude to však nejdříve za deset až patnáct let. Ilustrační foto

I Ostravané by se měli v budoucnu dočkat cyklostezek skrz celé město. Bude to však nejdříve za deset až patnáct let. Ilustrační foto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Ostrava se dočká kvalitních cyklotras nejdřív za 10 až 15 let

  • 2
Obyvatelé krajské metropole, kteří zatím marně touží po možnosti bezpečně křižovat městem, se možná přece jen dočkají chvíle, kdy přestanou tiše závidět Berlíňanům či cyklistům v jiných západoevropských městech. Také Ostrava už má totiž hotovou koncepci, podle níž chce vybudovat kvalitní síť cyklostezek.

"V západní Evropě používají lidé kolo jako dopravní prostředek častěji než hromadnou dopravu. Mají k tomu však podmínky. Začíná to od odkládacích stojanů, umýváren, kde se mohou po cestě vysprchovat, a končí bezpečnými koridory. Podobně by to jednou mělo vypadat i u nás," říká spoluautor Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Ostravě Martin Krejčí.

Kdy se ale Ostravané dočkají? Názory se různí. Například současný primátor Petr Kajnar, který koncepci společně s dalšími radními schválil, odhaduje, že do deseti let.

Krejčí, který se snaží budování cyklostezek ve městě prosadit už 18 let, je střízlivější. "Propojené sítě cyklostezek, které umožní bezpečnou cestu do zaměstnání i do škol, se dočkáme do 15 let," míní.

Podle něj by v roce 2025 měla být Ostrava protkána 411 kilometry cyklostezek. Z toho mělo být hotovo už letos 330 kilometrů, ve skutečnosti je to však jen 200 kilometrů.

Cyklostezky dosud vznikaly jen jako nepropojené úseky

"Problém byl, že v minulosti město přispívalo na budování cyklostezek obvodům, jenže každý měl jiné priority, a tak vznikaly spíš izolované úseky. To už se naštěstí změnilo, důležité cyklostezky bude stavět město," říká Krejčí.

V Ostravě by tak mělo vzniknout pět páteřních cyklotras. Povedou kolem řek Ostravice a Odry a propojí nejlidnatější městské části: Porubu s centrem, Porubu s Jihem a Jih s centrem. Náklady na jejich výstavbu by měly dosáhnout kolem 280 milionů korun.

Kromě investic do stavby nových nebo značení stávajících komunikací je totiž nutné řešit i to, jak umožnit cyklistům bezpečně překonat koleje, rušné křižovatky i jiné bariéry.