Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Ostrava zlevní městskou dopravu, roční kupon o 703 koruny

  • 12
Lidé, kteří často využívají k cestování po moravskoslezské metropoli městskou hromadnou dopravu, se dočkají výrazných změn v cenové politice. Ostrava chce v lednu zrušit čtyři městské zóny a zlevnit dlouhodobé jízdné.

Ještě se může leccos změnit, protože nový ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys stále ladí detaily s radním pro dopravu Lukášem Semerákem - a ne ve všem se shodují. Ale v základní myšlence jsou zajedno: chtějí zlevnit městskou hromadnou dopravu (MHD).

A redakce MF DNES už zná návrhy změn, které mají platit od 1. ledna 2017. Pokud je ve stejném znění schválí i radní města a valná hromada společnosti KODIS, pak za dopravu ušetří několik skupin cestujících.

Například děti do 15 let a studenti do 26 let, kteří si dosud kupují měsíčníky na více zón. Za cenu jedné zóny si totiž příští rok koupí kupony pro celou Ostravu.

A ještě výrazněji ušetří cestující, kteří si kupují dlouhodobé kupony, ale s platností na nejméně 90 a více dnů. Zatímco měsíčník má zdražit o symbolické čtyři koruny, dlouhodobější kupony naopak zlevní o několik desítek až stovek korun.

Nejvíce ušetří ti, kteří si koupí celoroční kupon

Bezkonkurenčně nejvíc peněz zůstane v kapse příští rok lidem, kteří si pořídí celoroční kupon. Zatímco letos stojí časová jízdenka na 365 dní pro všechny čtyři městské zóny na území Ostravy 4 702 koruny, tak příští rok už by za ni lidé měli zaplatit pouze 3 999 korun. Ušetřit tak mají přesně 703 korun.

Ceny dlouhodobého jízdného v MHD Ostrava

do 31. 12. 2016/ od 1. 1. 2017

- 30 dnů: 495/499 korun (Tento kupon pro celé město Ostravu má jako jediný zdražit o symbolické čtyři koruny. Ostatní zlevní, nejvýrazněji celoroční kupon.)

- 90 dnů: 1 336/ 1 299 korun

- 180 dnů: 2 524/ 2 199 korun

- 365 dnů: 4 702/ 3 999 korun

* Od ledna 2017 mají zaniknout původní čtyři zóny na území Ostravy

* Ceny pro děti do 15 let i studenty do 26 let zůstanou na úrovni letošních kuponů pro jednu zónu

Úspory má přinést nejen zlevnění časových kuponů, ale i změna v členění zón. „Chceme zrušit všechny čtyři zóny na území města Ostravy, aby lidé nemuseli sledovat, ve které se právě nacházejí. Celé krajské město, tedy všech jeho 23 obvodů, by mělo být jednou zónou jako třeba Praha,“ říká radní Semerák.

Opatrný je ale zatím s datem platnosti změn. Není si jistý 1. lednem. „Chtěl bych, aby cenová politika byla co nejjednodušší, ale zvýhodnila především obyvatele města, kteří mu nic nedluží. A bohužel si nejsem jistý, zda se to dá stihnout do začátku roku. Raději bych to třeba ještě odsunul a spustil, až to bude možné,“ nastínil Semerák.

K podobnému rozhodnutí už dospěli i politici v Brně. Od 1. ledna tam začne fungovat nový systém.

„Klienti, kteří si koupí elektronicky celoroční kupon, zaplatí sice jeho plnou cenu 4 750 korun, ale těm, kteří splní podmínky nastavené magistrátem, tedy mají trvalé bydliště v Brně a zaplacené poplatky za komunální odpad, vyplatí město zpětně dotaci na jízdné, a to ve výši 1 425 korun,“ říká mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Lukšová.

Podobné zvýhodnění Ostravanů, kteří nemají dluhy vůči městu si přeje i Semerák. Ale chce to jinak.

Semerák by nejraději zvýhodnil pouze bezdlužné Ostravany

„Zdá se mi zbytečně složité honit lidi po úřadech, aby zpětně dostávali slevu. Proto se snažím domluvit elektronické propojení našeho dopravního podniku s odborem magistrátu, který sleduje poplatky a dluhy za komunální odpad. Když se to podaří, snadno tak při nákupu kuponů odlišíme obyvatele města, kteří nám nic nedluží od jiných cestujících. Jenže to propojení mezi organizacemi města není tak snadné, jak bych si přál,“ vysvětluje radní. „Podle legislativců to údajně není možné. Ale když to jde v Brně...?“

Ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys souhlasí s tím, že nastavení takového systému není snadné.

„Navíc ani Brno ještě nemá jisté, že s dotacemi na jízdné nenarazí například u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. To je důvod, proč prosazuji návrh na zlevnění celoročního kuponu pro všechny. Praxe ukazuje, že si tyto kupony stejně kupují převážně obyvatelé Ostravy. Dosud jich bylo do tří tisíc ročně, ale my věříme, že jich výrazně přibude,“ říká Morys.

Přál by si, aby nový cenový tarif platil od 1. ledna. „Zatím ho schválilo vedení společnosti Koordinátor ODIS. Teď záleží na rozhodnutí rady města,“ dodal Morys s tím, že pokud návrh projde, spustí dopravní podnik informační kampaň.