Moravskoslezský kraj získá evropské stamiliony. Peníze pomohou MHD

  8:55aktualizováno  8:55
Štědrá suma evropských peněz nečekaně přiteče do Moravskoslezského kraje. A to hlavně díky skutečnosti, že jiní tyto peníze nevyužili. Obyvatelé Opavy a Ostravy se díky nim zřejmě dočkají pohodlnějších a navíc ekologických trolejbusů, Ostravané navíc i tramvají.
Díky evropským milionům se lidé v Ostravě nejspíš dočkají pohodlnějších tramvají a trolejbusů.

Díky evropským milionům se lidé v Ostravě nejspíš dočkají pohodlnějších tramvají a trolejbusů. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Kvůli zpoždění, které nabral její projekt inteligentního dopravního systému, přišla Ostrava nedávno o 218 milionů korun slíbených z evropských zdrojů.

Výbor, který rozhoduje o přidělování dotací z částky na léta 2007 až 2013, se totiž bál, že město náročný projekt nedokončí včas, nestihne vyčerpat dotace a část evropských peněz tak "propadne".

V Ostravě se jako v jednom z mála tuzemských měst podařilo udržet trolejbusovou

Trolejbus na jedné z ostravských linek.

Teď má ale Ostrava šanci stihnout jiné, méně složité nebo lépe připravené projekty. A není sama. Evropské dotace může ještě získat řada zájemců s dobrými nápady. Do kraje totiž přitečou další stamiliony právě proto, že se blíží konec plánovacího období, a ne všem se daří čerpat peníze tak, jak si přáli.

"Regionální operační program Moravskoslezsko bude dodatečně navýšen o 800 milionů z evropských fondů. Rozhodla o tom vláda," potvrdil mluvčí Regionu Moravskoslezsko Michal Sobek.

Moravskoslezský kraj získal nejvíc

Vláda rozdělovala miliardy, které z různých důvodů nestihnou nebo nemohou vyčerpat jiné regiony a operační programy. Největší díl přiklepla právě Moravskoslezskému kraji.

"Každý rok usilujeme o další evropské peníze. Předloni jsme obdrželi 400 milionů korun. Nyní dvojnásobek, což je výborná zpráva," raduje se David Sventek, ředitel Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko. "Vnímám to jako potvrzení úspěšného využívání evropských peněz v kraji. Jinak bychom peníze navíc nezískali," dodal.

Úřad, který posuzuje žádosti, dosud získal na projekty pro léta 2007 až 2013 téměř 20 miliard korun. Polovinu už vyplatil, zbytek musí vyplatit do konce roku 2015.

"Nejvíc peněz, téměř 1,8 miliardy, šlo na výstavbu a opravy silnic. Největším příjemcem dotací je Moravskoslezský kraj. Z bezmála tří miliard investoval většinu do výstavby Integrovaného bezpečnostního centra a nových silnic, například Jižního obchvatu Opavy," vypočítává Michal Sobek.

Zbývá rozdělit tři miliardy

Regionální rada zatím podpořila přes 750 projektů, mezi něž rozdělila 17 miliard korun. Zbývá jí rozdělit téměř 3 miliardy. Nově získané stamiliony jsou však určeny jen na čtyři oblasti: modernizaci základních a středních škol technického a přírodovědného zaměření, ekologickou městskou dopravu, sociální integraci a podporu modernizace silnic II. a III. třídy.

"Už jednáme s našimi největšími partnery o možném využití těchto peněz," netají Libor Chlebiš, zástupce ředitele Úřadu Regionální rady Moravskoslezsko.

Například za evropské peníze učené pro ekologickou městskou dopravu se podle něj dají nakoupit jen tramvaje a trolejbusy. V úvahu tak připadají pouze dopravní podniky v Ostravě a Opavě, protože jinde v našem kraji tento typ dopravy nejezdí. "Oba podniky už projevily o peníze zájem. Teď musí připravit projekty," líčí Chlebiš.

Podotkl, že od roku 2007 se podařilo pořídit z prostředků Regionálního operačního programu Moravskoslezsko 6 trolejbusů pro Dopravní podnik Opava, 10 trolejbusů a 24 tramvají pro Dopravní podnik Ostrava a přes 200 nízkopodlažních autobusů pro městské i soukromé dopravní společnosti, které zajišťují městskou i příměstskou veřejnou dopravu na území celého kraje.

800 milionů korun z evropských dotací přiteče do kraje díky tomu, že jiní peníze nevyužili.

Nejčtenější

Havíři vyfotili v Beskydech medvěda. Stál od nás patnáct metrů, říkají

Medvěd v oblasti beskydské hory Smrk na Frýdecko-Místecku. (15. listopadu 2018)

Medvěda, který se pohybuje v oblasti beskydské hory Smrk, vyfotili dva muži. „Na ten zážitek nikdy nezapomeneme,“...

Nové tramvaje v Ostravě zlobí, část řidičů s nimi odmítá jezdit

V Ostravě už jezdí nové tramvaje.

Dvě desítky počítačem řízených tramvají firmy Stadler jezdí po Ostravě teprve od 1. listopadu, lidé už ale poznali,...

Obec na Frýdecko-Místecku upozorňuje na medvěda. Šelmu zachytila fotopast

Lidé natočili medvěda ve skiareálu na Trojáku

Upozornění na medvěda vyvěsila dnes na své webové stránky obec Ostravice. Šelmu zachytila fotopast v noci na dnešek v...

Svět podle Pastrňáka. Co dělá z kluka z Havířova hokejovou superstar?

David Pastrňák (88) z Bostonu útočí na branku Buffala kolem Rasmuse Dahlina.

I jeho blízcí dál žasnou, co všechno si David Pastrňák dovolí mezi machry v NHL. Nádherné akce, hattricky. Čeští...

Prodloužená Rudná začíná i končí v poli, dostaví ji snad v roce 2020

Prodloužená Rudná končí a dalších zhruba čtyři sta metrů už vede jen zpevněná...

Už tři roky je otevřená nová silnice I/11 mezi Ostravou a Opavou, která zklidnila dopravu v Hrabyni či Velké Polomi....

Další z rubriky

Kotlíkové dotace chystají novinku, chudí dostanou peníze předem

V Olomouci čekali na kotlíkové dotace stovky zájemců

S novou kotlíkovou výzvou přijde i nová možnost, jak nový kotel zaplatit. Stát v Moravskoslezském kraji zahájí pilotní...

Mozek je líný. Musí se neustále trénovat, tvrdí trenérka paměti

Do kurzů Dagmar Maroszové chodí studenti, dospělí i senioři. Při lekcích...

Stres, netrpělivost a roztržitost – i kvůli tomu dnes lidé často zapomínají. Dagmar Maroszová z Třince je naopak učí,...

Záchranáři z kraje trénovali ostrou jízdu na brněnském autodromu

Záchranné složky trénovaly ostrou jízdu na brněnském autodromu.

Výjimečnou šanci zdokonalit své schopnosti za volantem dostali v uplynulých dnech řidiči moravskoslezské záchranné...

Najdete na iDNES.cz