Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Důl Paskov s uhlím končí, plyn se bude těžit dál

  12:55aktualizováno  12:55
Zhruba osm let by měla trvat likvidace těžby uhlí na Dole Paskov. Vyplývá to ze studie vlivu na životní prostředí EIA, kterou zveřejnila společnost OKD. Jako poslední připomínka těžby by měla zůstat jen těžní věž ve Sviadnově zařazená mezi kulturní památky.

Letecký pohled na Důl Paskov, kde 31. března 2017 definitivně skončila těžba uhlí. | foto: Jan Smekal, MF DNES

Útlum na Dole Paskov je podle studie rozdělen do tří etap. První zahrnuje vlastní ukončení těžby, které je naplánováno na konec března tohoto roku, druhá zahrnuje samotnou likvidaci dolu a ve třetí se počítá s dokončením likvidace staveb na povrchu i s vypořádáním zbytku sociálně zdravotních nároků zaměstnanců souvisejících s útlumem.

Těžební činnost v areálu končícího dolu ale ani tak neskončí. „Pokračovat bude odčerpávání karbonského zemního plynu, jednak z důvodu zajištění bezpečnosti, jednak jako zdroje energie,“ píše se ve studii EIA.

„Využití důlních děl pro jiné účely se nepředpokládá, vyjma tří vtažných jam, které budou likvidovány tak, že volný prostor pod jámovou zátkou bude sloužit jako plynový kolektor pro těžbu plynu,“ stojí v dokumentu.

Vyražené štoly budou poté, co se z nich odstraní těžní stroje a další zařízení, ponechány svému osudu, zasypávány budou pouze těžní jámy. Tak jako tomu bylo i u jiných uzavřených šachet v revíru.

„Po uzavření porubů dojde k vyklizení důlních strojů a zařízení s nebezpečnými náplněmi. Vyklizené stroje a zařízení, nevyužitelné na jiných dolech OKD, budou nabídnuty k odprodeji nebo sešrotovány. Postupné zajištění a likvidace důlních děl je rozvržena přibližně do roku 2021,“ píše se ve studii.

Do čtvrt století důl postupně zatopí spodní voda

Opuštěné sloje podle všeho postupně zatopí voda. Dění na povrchu by ale neměla nijak ohrozit.

„Zastavení čerpání vody povede k zatápění dolu. Při odhadovaném přítoku přibližně 350 metrů krychlových za den lze dobu úplného zatopení dolu odhadnout na 200 až 250 let,“ odhaduje dokument.

Stejně tak by neměly život na povrchu výrazně omezit ani očekávané poklesy půdy. Oproti původním předpokladům by se měly ještě snížit. V původních plánech, počítajících s těžbou až do roku 2020, mohlo snížení terénu přesáhnout jeden metr.

„Poklesy terénu, pokračující po ukončení těžby, nepřesáhnou 30 centimetrů, místo původně předpokládaných a v rámci procesu EIA 2011 až 2020 projednaných a stanoviskem akceptovaných 120 centimetrů. V průběhu maximálně pěti let deformace povrchu ustanou,“ vyhodnocuje studie EIA budoucí vlivy těžby na okolí šachet.

Samotná těžba na šachtách Staříč a Chlebovice, o které se při ukončení těžby na Dole Paskov hlavně jedná, se zatím na povrchu příliš neprojevila.

„Dosavadní poklesy po téměř čtyřiceti letech těžby a vydobytí přibližně čtyřiceti slojí uhlí dosud vedly jen k poškození několika stavebních objektů a infrastruktury zejména v centru dobývacího prostoru u obce Staříč,“ přibližuje studie aktuální situaci.

Studie je potřebná pro to, aby společnost OKD mohla provoz Dolu Paskov ukončit. Jeho těžba je totiž dlouhodobě ztrátová.

„Plán technické likvidace pouze rámcově řeší likvidaci Dolu Paskov. Na jeho základě se nyní připravuje realizační projekt. Konkrétní aktivity pak budou předmětem výsledků jednotlivých výběrových řízení,“ řekl mluvčí OKD Ivo Čelechovský.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obývací pokoj zůstal na stejném místě, pouze k němu přibyl kuchyňský kout.
Rekonstrukce panelákového bytu za 800 tisíc. Z původního nezůstalo nic

Hana si koupila v Novém Jičíně panelákový byt 2+1 velký 52 metrů čtverečních. Značně omšelý a s umakartovým jádrem mlel z posledního. Proměny se ujaly...  celý článek

Prodloužená Rudná se začíná řadit mezi „nekonečné“ silniční stavby.
Prodloužená Rudná v Ostravě stále čeká na dokončení EIA

Jisté bezčasí nastalo v přípravě dokumentů pro dokončení zbývajících stovek metrů silnice Prodloužená Rudná. Stavba, která má odklonit dopravu z obydlených zón...  celý článek

Tramvaje v centru Ostravy.
V Ostravě už vědí, kudy má vést tramvajová trať. Protesty pokračují

Obyvatelé ulice B. Nikodema v Ostravě-Porubě, kteří se báli, že je o klid připraví tramvaje, si oddechnou. Město už nechce budovat novou trať v místě, kde...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.