Ilustrační snímek.

Ilustrační snímek. | foto: Martin Stolař, MAFRA

Na stavby i opravy silnic v kraji jsou připraveny skoro 4 miliardy

  • 4
Více než 3,7 miliardy korun je připraveno pro příští rok ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na stavby v Moravskoslezském kraji. Pokračovat tak bude například stavba obchvatu Třince, začít by se mělo s obchvatem Frýdku-Místku.

Novinářům to řekl v rámci devatenáctého ročníku konference Transport ředitel SFDI Zbyněk Hořelica: „Na základě návrhů nejvýznamnějších státních investorů, tedy Ředitelství silnic a dálnic a Správy železniční dopravní cesty, byly do našeho rozpočtu zařazeny akce v kraji za více než 3,7 miliardy korun. Pro rok 2017 počítáme s 8,9 miliardy, pro rok 2018 pak 7,7 miliardy korun.“

Peníze jsou určeny hlavně na silniční stavby. Výstavba by měla pokračovat na obchvatu Třince, se zahájením prací se počítá i na obchvatu Frýdku-Místku.

Peníze jsou vyčleněny také na dokončení nového úseku silnice I/11. To ale blokují nevyjasněné majetkové spory s jedním z vlastníků. „Tady je situace komplikovaná,“ potvrdil prezident Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje Pavel Bartoš.

„V podstatě se dá říct, že kde byly stavby připraveny, tam peníze půjdou. V kraji není stavba, která by byla přichystána a my řekli, že na ni nemáme peníze,“ vysvětlil Hořelica.

S problémy se ovšem potýká i část zmíněného obchvatu Frýdku-Místku. Zde se kvůli změně zákona musí znovu vypracovat a předložit studie vlivu stavby na životní prostředí EIA, bez níž nelze vydat stavební povolení.

Peníze půjdou i na opravy už postavených silnic

„Jsme připraveni, peníze máme v rozpočtu tak, aby se mohlo začít stavět v okamžiku, kdy potřebné stavební povolení vstoupí v platnost,“ vysvětlil ředitel fondu. Pro rok 2016 tak je na obchvat Frýdku-Místku z rozpočtu SFDI a Operačního programu Doprava II vyhrazeno 116 milionů korun, pro další roky pak dvě a 2,3 miliardy.

Podstatně více, díky vyššímu stupni rozestavěnosti, se v příštím roce prostaví na obchvatu Třince. Na úsek Oldřichovice – Nebory je připraveno 678 milionů korun, pro úsek do Bystřice pak 845 milionů.

Peníze ale nepůjdou jen na nové silnice. „Zastupitelstvo vymezilo prioritní síť silnic II. a III. třídy zajišťující napojení na dálnici a rychlostní silnice, pro které se nyní připravují projekty ve výši přes 2,5 miliardy korun,“ řekl náměstek hejtmana Daniel Havlík. „Rekonstruovat se bude například průtah Horní Suchou, silnice mezi Frýdkem a Lískovcem nebo mimoúrovňová křižovatka Bazaly,“ podotkl Havlík.

„Dopravní infrastruktura v kraji stále není dostatečná, hlavně co se silnice I/11 v západní části regionu týče,“ řekl vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj Jiří Cienciala. „Navíc musíme být připraveni vybudovat silnice k plánovaným průmyslovým zónám, které by bez dobrého napojení nebyly tak atraktivní pro případné investory.“