Jako před sto lety. Obce na Osoblažsku vrátí původní podobu nádražím

  18:58aktualizováno  18:58
Nejen v historickém vlaku taženém parní lokomotivou, ale i při pohledu ven z jeho oken se budou cestující jedoucí po osoblažské úzkokolejce cítit jako před sto lety. Drážní domky a nádražíčka podél trati se totiž během tří let vrátí do své původní podoby, včetně nástupišť a mobiliáře.

Jednou z budov, které by měly obce odkoupit od státu, je také nádraží v Bohušově. | foto: www.osoblazsko.com

Prodej drážních budov místním obcím je na spadnutí, hotová je architektonická studie i převážná část projektové dokumentace. V následujících týdnech obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, která sdružuje Liptaň, Slezské Rudoltice, Bohušov a Osoblahu, podá žádost o dotaci.

Fotogalerie

„Projekt obnovy zahrnuje zděné budovy ve stanicích Liptaň, Slezské Rudoltice, Koberno, Bohušov a Osoblaha. Potřebná investice na jejich revitalizaci činí zhruba 25,5 milionu korun,“ informoval starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.

Doplnil, že zbylé stavby podél trati jsou dřevěné. I s jejich obnovou projekt počítá, nebude však tak nákladná jako u pěti staveb zděných.

Momentálně obce dotáhly téměř do konce odkup jednotlivých nádraží a nádražních domků od státu. „Řeší se to dva roky, teď už čekáme jen na schválení vládou,“ uvedl starosta Osoblahy Antonín Rous.

O dotaci požádají společně s Poláky

Důvodem dlouhých jednání o prodeji byla administrativa. „Projednávání a přípravy u tohoto případu byly časově náročné kvůli zhotovení oddělovacích geometrických plánů u většiny pozemků, kde se oddělovaly pozemky od tratí, a kvůli provedení a zaměření věcných břemen ve prospěch Správy železniční dopravní cesty v každém katastrálním území,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Dodal, že SŽDC již prodej schválila a je předložen vládě.

Osoblažská úzkokolejka

  • Dráha s rozchodem 760 milimetrů spojuje Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku.
  • Pravidelný provoz tam zajišťují České dráhy letitými motorovými lokomotivami řady 705.9, v letní sezoně však na trase jezdí i turistické vlaky Slezských zemských drah vedené parní historickou motorovou lokomotivou.
  • První vlak tam jel v prosinci 1898.
  • Dráha se klikatí i v relativně rovných úsecích, má asi 20 kilometrů. Její součástí je nejprudší oblouk na českých železnicích o poloměru pouhých 75 metrů, vlak jím může jet nejvýše 20 kilometrů v hodině.
  • Trať má deset stanic a zastávek.

„Celková cena činí zhruba 1,6 milionu, obce nemovitosti koupí ze svých rozpočtů,“ upřesnil starosta Osoblahy Rous. Na obnovu budov však bude třeba dotace. O tu Osoblažská úzkorozchodná dráha do konce září požádá společně s polským partnerem. V nedaleké Kuźni Raciborskiej je totiž sedmikilometrová historická trať a oba subjekty zažádají o peníze společně.

„Připravili jsme přeshraniční projekt, žádat budeme 1,35 milionu eur. Na českou stranu by šlo 950 tisíc a na polskou 400 tisíc. V únoru budeme znát výsledek,“ upřesnil Pargač s tím, že pokud by s žádostí o dotační peníze neuspěli, je předjednaná spolupráce na obnově nádraží s krajem.

Projektová dokumentace už je téměř hotová, dokončuje se pouze pro nádražní budovu v Liptani. Obce chtějí co nejdříve začít jednat i se stavebním úřadem.

„Samotné práce by se mohly uskutečnit v letech 2018 a 2019,“ nastínil starosta Slezských Rudoltic.

Půjde o celkovou přeměnu nádražních budov do původní podoby včetně detailů. Obnoví se pískovcové sokly, členění dřevěných dveří a oken, do doby před sto lety se promítne podoba nástupišť včetně mobiliáře, například odpadkových košů. Jednotně se obnoví oplocení, staré sklady i historické toalety.

Dnes zavřené a chátrající domky poslouží turistice. Počítá se s půjčovnami kol, infocentry, malými muzei a obslužnými body například s občerstvením. Starostové věří, že je turisté využijí. „Pokud není vyloženě ošklivé počasí, lidé jezdí, vlaky jsou vždycky plné. Dovezou spoustu lidí až k nám, ale i do obcí na trati,“ hodnotí význam vlaků pro turisty starosta Osoblahy Rous.

Nejčtenější

V Letech u Prahy hořel sklad odpadu, hasiči požár likvidovali 21 hodin

Požár haly v Letech u Prahy je vidět na kilometry daleko. Kouř je cítit až v...

Téměř 21 hodin likvidovali hasiči v Letech u Prahy požár haly se 600 tunami elektroodpadu určeného k recyklaci. Zápach...

Na okraji Třince se v noci srazil kamion s dodávkou, zemřeli čtyři lidé

Tragická nehoda v Třinci si vyžádala čtyři mrtvé. (11. 11. 2018)

V Třinci-Neborech na Frýdecko-Místecku se v noci stala tragická dopravní nehoda. Při střetu kamionu s dodávkou tam...

Ženu paralyzovaly bludy. Zřejmě jako první Češka bojuje s následky malárie

Komáři trápí hlavně v oblastech s vydatnými srážkami a v oblastech záplav.

Nedbala doporučení lékařů a při návštěvě Ugandy neužívala antimalarika. Po návratu domů onemocněla 49letá žena z...

Karviná - Sparta 1:3, hosté po pauze vydřeli obrat proti deseti

Fotbalisté Sparty slaví třetí branku v utkání proti Karviné. Z pokutového kopu...

Fotbalisté Sparty poprvé od poloviny září zvítězili v nejvyšší soutěži na hřišti soupeře. Proti Karviné, která hrála...

Opava - Ostrava 2:1, slezské derby pro domácí, hosté jen snížili

Slezské derby mezi fotbalisty Baníku Ostrava (v bílém) a Opavy probíhalo v...

První slezské derby v nejvyšší soutěži po třinácti letech vyhráli fotbalisté Opavy. Vítězství 2:1 nad Ostravou, které...

Další z rubriky

Nejvíc dlužníků má Moravskoslezský kraj, v exekuci je každý desátý

Ilustrační snímek

Nejvíc dlužníků z České republiky žije v Moravskoslezském kraji. V exekuci je tam každý desátý obyvatel. Půjčují si...

Náklady rostou, lyžování v Beskydech i v Jeseníkách zřejmě mírně zdraží

Jako první v Beskydech spustila vlek na začátku prosince 2012 sjezdovka na

Obavy nejen z rostoucích cen elektřiny vedou majitele lyžařských vleků k úvahám o navýšení cen pro nadcházející sezonu....

Ochranáři se přou s Lesy ČR o těžké stroje a noční těžbu v Beskydech

Těžký lesní stroj harvestor v akci.

Ochráncům přírody vadí obří stroje, které v lesích těží dřevo. Podle nich jsou i v místech, kde by být neměly. Navíc...

Vyhrály nový vysavač. Jak jsou spokojené?
Vyhrály nový vysavač. Jak jsou spokojené?

Během září jste na eMimino.cz měli možnost zúčastnit se soutěže o vysavač Electrolux Pure D9. Tři výherkyně už mají nového pomocníka na úklid doma. Jak s ním jsou spokojené a doporučily by ho i vám?

Najdete na iDNES.cz