Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako před sto lety. Obce na Osoblažsku vrátí původní podobu nádražím

  18:58aktualizováno  18:58
Nejen v historickém vlaku taženém parní lokomotivou, ale i při pohledu ven z jeho oken se budou cestující jedoucí po osoblažské úzkokolejce cítit jako před sto lety. Drážní domky a nádražíčka podél trati se totiž během tří let vrátí do své původní podoby, včetně nástupišť a mobiliáře.

Jednou z budov, které by měly obce odkoupit od státu, je také nádraží v Bohušově. | foto: www.osoblazsko.com

Prodej drážních budov místním obcím je na spadnutí, hotová je architektonická studie i převážná část projektové dokumentace. V následujících týdnech obecně prospěšná společnost Osoblažská úzkorozchodná dráha, která sdružuje Liptaň, Slezské Rudoltice, Bohušov a Osoblahu, podá žádost o dotaci.

Fotogalerie

„Projekt obnovy zahrnuje zděné budovy ve stanicích Liptaň, Slezské Rudoltice, Koberno, Bohušov a Osoblaha. Potřebná investice na jejich revitalizaci činí zhruba 25,5 milionu korun,“ informoval starosta Slezských Rudoltic Mojmír Pargač.

Doplnil, že zbylé stavby podél trati jsou dřevěné. I s jejich obnovou projekt počítá, nebude však tak nákladná jako u pěti staveb zděných.

Momentálně obce dotáhly téměř do konce odkup jednotlivých nádraží a nádražních domků od státu. „Řeší se to dva roky, teď už čekáme jen na schválení vládou,“ uvedl starosta Osoblahy Antonín Rous.

O dotaci požádají společně s Poláky

Důvodem dlouhých jednání o prodeji byla administrativa. „Projednávání a přípravy u tohoto případu byly časově náročné kvůli zhotovení oddělovacích geometrických plánů u většiny pozemků, kde se oddělovaly pozemky od tratí, a kvůli provedení a zaměření věcných břemen ve prospěch Správy železniční dopravní cesty v každém katastrálním území,“ vysvětlil mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Dodal, že SŽDC již prodej schválila a je předložen vládě.

Osoblažská úzkokolejka

  • Dráha s rozchodem 760 milimetrů spojuje Osoblahu s Třemešnou ve Slezsku.
  • Pravidelný provoz tam zajišťují České dráhy letitými motorovými lokomotivami řady 705.9, v letní sezoně však na trase jezdí i turistické vlaky Slezských zemských drah vedené parní historickou motorovou lokomotivou.
  • První vlak tam jel v prosinci 1898.
  • Dráha se klikatí i v relativně rovných úsecích, má asi 20 kilometrů. Její součástí je nejprudší oblouk na českých železnicích o poloměru pouhých 75 metrů, vlak jím může jet nejvýše 20 kilometrů v hodině.
  • Trať má deset stanic a zastávek.

„Celková cena činí zhruba 1,6 milionu, obce nemovitosti koupí ze svých rozpočtů,“ upřesnil starosta Osoblahy Rous. Na obnovu budov však bude třeba dotace. O tu Osoblažská úzkorozchodná dráha do konce září požádá společně s polským partnerem. V nedaleké Kuźni Raciborskiej je totiž sedmikilometrová historická trať a oba subjekty zažádají o peníze společně.

„Připravili jsme přeshraniční projekt, žádat budeme 1,35 milionu eur. Na českou stranu by šlo 950 tisíc a na polskou 400 tisíc. V únoru budeme znát výsledek,“ upřesnil Pargač s tím, že pokud by s žádostí o dotační peníze neuspěli, je předjednaná spolupráce na obnově nádraží s krajem.

Projektová dokumentace už je téměř hotová, dokončuje se pouze pro nádražní budovu v Liptani. Obce chtějí co nejdříve začít jednat i se stavebním úřadem.

„Samotné práce by se mohly uskutečnit v letech 2018 a 2019,“ nastínil starosta Slezských Rudoltic.

Půjde o celkovou přeměnu nádražních budov do původní podoby včetně detailů. Obnoví se pískovcové sokly, členění dřevěných dveří a oken, do doby před sto lety se promítne podoba nástupišť včetně mobiliáře, například odpadkových košů. Jednotně se obnoví oplocení, staré sklady i historické toalety.

Dnes zavřené a chátrající domky poslouží turistice. Počítá se s půjčovnami kol, infocentry, malými muzei a obslužnými body například s občerstvením. Starostové věří, že je turisté využijí. „Pokud není vyloženě ošklivé počasí, lidé jezdí, vlaky jsou vždycky plné. Dovezou spoustu lidí až k nám, ale i do obcí na trati,“ hodnotí význam vlaků pro turisty starosta Osoblahy Rous.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Básník Tomáš Koudela pochází z Havířova. K Ostravě měl dlouho špatný vztah a...
Ostravské stopy: Ostrava byla děsivé místo. Ale to je pryč, říká Koudela

Ostrava, to byl výkřik tonoucího, který z laguny vynořivší se chce prchnout někam pryč. Tak vidí Ostravu básník Tomáš Koudela. Jemu je věnován dnešní díl...  celý článek

VŠB otevřela nové vývojové centrum IdeaHUB. Na snímku je technický poradce...
Studentům VŠB pomohou i nové vybavené dílny sdíleného vývojového centra

Naprogramovat robota, vyrobit potřebnou součástku nebo se jen tak naučit obsluhovat stroje. To všechno od čtvrtka nabízí nové sdílené vývojové centrum IdeaHub...  celý článek

Tomáš Vrubel má doma ve vitrínách spoustu meteoritů, které kupuje v tuzemsku i...
Fanda sbírá meteority, doma má vzorky z Marsu i z Merkuru

Tomáš Vrubel z Frýdku-Místku by se neztratil mezi mnohými vědci. Doma má totiž rozsáhlou sbírku meteoritů i různých chemických prvků. Včetně těch...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.