Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Růžička, MAFRA

Pohřební služby na Karvinsku spolu válčí. Jsou jako hyeny, říkají lidé

  • 0
Tvrdý a mnohdy neférový konkurenční boj zuří mezi pohřebními službami na Karvinsku. Jejich klienti jsou podivným jednáním znechuceni. Z neetického chování osočují i regionální zmocněnkyni Sdružení pohřebnictví v ČR Zdenu Černínovou.

"Když zemřel jediný bratr mého manžela, informovali jsme se u jedné karvinské pohřební služby, kolik by stál převoz zemřelého z Německa do České republiky. Samotný pohřeb ale vyřizovala jiná firma," líčí švagrová zemřelého Alena Himmerová.

"Když jsme čekali na smutný den, kdy se rozloučíme se zesnulým, mému muži zavolala majitelka té první pohřební služby a chtěla vědět, proč jsme pohřeb nesjednali u ní, ale u zlodějky, která krachuje," uvádí. "Manželovi zemřel jediný bratr a ona si jej dovolila obtěžovat v době jeho smutku. A ještě pomlouvala konkurenci. Hyenismus," dodává.

Pozůstalí se na podivné chování snaží zapomenout

Podobně smutných případů je na Karvinsku více. Lidé je většinou odmítají řešit. Při sjednávání pohřbů mají dost problémů sami se sebou, později si na všechno raději přejí zapomenout. O řevnivosti mezi pohřebními službami ale vědí.

Regionální zástupkyně Sdružení pohřebnictví v ČR Zdena Černínová o sporech nechtěla mluvit. Podle ní žádný konkurenční boj v okrese není. "Je tu ticho a klid," tvrdí.

Paradoxně je to právě ona, kdo se údajně ne vždy chová v souladu s etickým kodexem. Případ popsaný na začátku textu se týká právě její firmy.

"Jednání s paní Černínovou mi bylo velice nepříjemné. Chovala se vztekle, arogantně," vypráví jedna z klientek, které redakce slíbila anonymitu. "Když mi zemřel bratr v domově pro seniory v Orlové, odvezla jej do svého chladicího zařízení bez mého souhlasu. Věřím, že pohřby sjednané u paní Černínové jsou příjemné, ale pokud jste proti ní, dokáže být dost nepříjemná."

Majitelka tvrdí, že stěžovatele nastrčila konkurence

Zdena Černínová s osočením nesouhlasí. "Takové chování je proti veškerým etickým zásadám. U jiných institucí ho kritizuju, sama jsem to nikdy nedělala a dělat nebudu. To by bylo pod mou úroveň," říká. Nevěří, že by s redakcí hovořili lidé, kteří s ní mají špatnou osobní zkušenost. Podle ní jsou to nastrčení klienti konkurenční Pohřební služby Credo, která v Karviné také působí. "Nedaří se jim, tak kopou kolem sebe. Já za jejich neúspěch ale nemůžu," říká Černínová.

Dagmar Pytlíkovou, která řídí firmu Credo, vyhrocená situace mrzí. "Ve městě jsou jen dvě pohřební firmy. V žádném případě nemáme rovné podmínky. Paní Černínová nás navíc pomlouvá, kde může. Je až neskutečné, co dokáže. Dozvídáme se to od lidí."

Pohřební služby mezi sebou ale neválčí pouze v Karviné. Podle Šárky Suchánkové z pohřební služby v Havířově si pohřebáci jdou doslova po krku. "Proč to tak je, nechápu. Ve městě je dvacet dva autoškol, všechny se uživí a neválčí spolu. Pohřební služby jsou tu jen tři, ale domluvit se mezi sebou nedokážou," míní.

Lidé si pohřební službu mohou vybrat

"Jsem pro osvětu mezi lidmi. Měli by vědět, že pohřební službu si mohou vybrat. Neměli by dát pouze na doporučení zdravotnického personálu," dodává Šárka Suchánková. Naráží tím na letáky, které rozdává Karvinská hornická nemocnice pozůstalým. Je na nich adresa pohřební služby Zdeny Černínové.

"Podle zákona musíme na své náklady zajistit po tři dny uložení ostatků zemřelých v chladicích boxech. Jelikož nemocnice žádné nemá, před lety udělala výběrové řízení a podmínkám vyhověla jen pohřební služba paní Černínové. My jí zavoláme, zesnulého odveze do svých boxů a my pak předáme příbuzným pouze kontakt s informací, kde si mohou tělo vyzvednout. Tím to pro nás končí," vysvětluje ředitel nemocnice Ivan Stejskal. "U jaké pohřební služby pak rodina zajistí obřad, to je čistě její záležitost," dodává.