Je poledne. Vcházíme do téměř vylidněné nádražní haly v Havířově. Jsou tu dvě trafiky, záchody, zakouřené bistro. Do potravin si netroufáme vejít. Je tam stůl a pár židlí. Na nich sedí lidé bez práce, bez domova, bez peněz.
"Ta hala už dávno neplní svůj účel. Z nádraží je jenom zastávka. Měli by to zbourat," myslí si Hana Hoňková z Havířova.
"Možná by halu mohli opravit," myslí si zase Antonín Bartošík. "Mohla by vypadat jako pražské hlavní nádraží, jak jsem ho teď viděl v televizi," pokračuje. Pražské nádraží získalo moderní vzhled i funkci, změnilo se v nákupní centrum. "Kdyby se něco podobného podařilo Havířovu, možná by to nebylo špatné," přemýšlí Bartošík.
Vlakové nádraží HavířovNádraží zahájilo provoz 27. října 1969. V té době patřilo k nejmodernějším i mimo Moravskoslezský kraj. Stavba dráhy i s připojenými komunikacemi stála tehdy 139 milionů korun. Před havířovským nádražím ještě dnes mohou cestující spatřit betonovou sochu od akademického sochaře Václava Uruby nazvanou Směrník. Z nádraží dojedete i do Ostravy-Svinova. Vlaky jezdí každou půl hodinu, cesta trvá pětadvacet minut. |
Havířovskou radnici už před deseti lety kontaktovaly České dráhy s tím, že by před zdejším vlakovým nádražím ve spolupráci s městem vybudovaly něco jako centrální dopravní terminál. Do jednoho místa by soustředil vlakovou i autobusovou dopravu.
Halu, s jejíž správou mají železničáři potíže, by České dráhy modernizovaly, nebo zbouraly a místo ní by postavily halu novou. "Teprve nyní je jasnější, co by se s nádražím a prostranstvím před halou mohlo dít," říká tisková mluvčí havířovského magistrátu Eva Wojnarová. Jak dále uvádí, pravděpodobně se objevil možný zdroj peněz.
"Havířov s Českými dráhami stále jedná. Primátor Zdeněk Osmanczyk si však myslí, že by ta jednání měla být intenzivnější. Chce, aby se tu v budoucnu vytvořil moderní dopravní terminál, který by uspokojil obyvatele i návštěvníky města," sděluje mluvčí.
Prostor před vlakovým nádražím chce město opravit a změnit. Už si nechalo vytvořit projekt s pracovním názvem "Dopravní terminál". "Před nádražím by mohl být parkovací dům, odstavná stání pro autobusy, odpočinková zóna pro cestující, studie připouští i vznik dvou komerčních objektů a polyfunkční dům," popisuje Wojnarová. Realizace by připadala v úvahu ve spolupráci se soukromým developerem.
S prosklenou nádražní halou je to komplikovanější. Je majetkem Českých drah. "Ve své době to bylo nadčasové dílo a zbourat ji by byla škoda," tvrdí architekt Karel Mokroš z havířovského odboru územního rozvoje. "Stálo by za to halu opravit, vyměnit skla, doplnit galerií," říká.
Plány na zvelebení nádražní haly existují už deset let.
Nádražní hala by také mohla být spojnicí pro pěší mezi městem a starým Šumbarkem. Dnes ale vypadá ošuntěle. Výhrady má i primátor města. "Když byla hala postavena, odpovídala požadavkům doby. Dnes je to jinak. Chce to změnu," dodává Zdeněk Osmanczyk.