Osudného 8. srpna 2008 najel mezinárodní rychlík Comenius do zřícené mostní konstrukce. Osm lidí zemřelo, přes devadesát jich bylo zraněno, někteří s doživotními následky.
Na lavici obžalovaných nakonec usedlo deset lidí, ponejvíce inženýrů ze dvou firem: ODS-Dopravní stavby Ostrava (nyní Eurovia), což byl zhotovitel stavby, a společnosti Bögl & Krýsl. Ta měla na starosti zasunutí mostní konstrukce. Právě při této práci se most sesunul na trať.
Soud trvá od června 2011 a změnil se ve slovní bitvu znalců najímaných jednotlivými stranami. Nyní vypovídal Petr Osička, znalec přes bezpečnost práce, jehož stanovisko si vyžádala firma Bögl & Krýsl. Právě jeho odbornost vyvolala hned na začátku pochybnosti, jestli může vůbec posoudit, kde byla příčina zřícení mostu.
„Kdyby měl pan znalec na bezpečnost práce posuzovat, jestli měli dělníci na hlavě helmy, tak dobře, ale jak může posoudit statiku mostu? Navíc výpočty má špatně,“ začal Tibor Rovňák, obhájce jednoho z inženýrů firmy ODS-Dopravní stavby Ostrava.
I soudce měl pochybnosti. Nakonec však s výpovědí souhlasil. „Určitě mohu mnohé posuzovat, mám letité zkušenosti z inspektorátu práce. A ten řeší i tyto náležitosti,“ odvětil Osička.
Poté uvedl, že špatné byly například podpěry mostní konstrukce, tedy ta část, kterou měly na starosti Dopravní stavby. „Byly porušeny normy, podpěry byly náchylné ke klopení,“ konstatoval. Jako příklad uvedl, že mostní konstrukce se chovala jako deska položená na několika kuželkách.
Pak zdůraznil, že se o stavbu starali nekvalifikovaní lidé. Jiskru vášní zažehnul prohlášením, že nikdo z obžalovaných za zřícení mostu nemohl, ale k odpovědnosti by mělo být pohnáno celé tehdejší představenstvo ODS-Dopravních staveb Ostrava.
„Spojování Vilémova a Studénky? Hyenismus“
Dodal, že za stavbu byly odpovědné Dopravní stavby, nikoliv subdodavatel Bögl & Krýsl. Tam podle něj mohli být případně i nekvalifikovaní pracovníci.
„Je to stejné, jako kdyby letecká společnost nechala řídit letadlo nekvalifikovaného pilota a letadlo spadlo,“ konstatoval znalec Osička.
Tím naštval obhájce inženýrů z Dopravních staveb Petra Grobelného a začala výměna názorů s přesahem až do současných problémů.
„No, Bögl a Krýsl. Teď vám padají mosty jako hrušky na podzim,“ prohlásil Grobelný ve zjevné narážce na nedávný pád mostu ve Vilémově na Havlíčkobrodsku, kde zahynuli čtyři pracovníci zmíněné společnosti.
„A co Eurovia? Vám zase padají dva dálniční mosty v Ostravě,“ reagoval Ondruš s odkazem na problém s kvalitou stavby moravskoslezské části D1 (dříve označované jako D47).
To už soudce nevydržel a zasáhl: „Vraťte se k případu ve Studénce, na chodbě si potom můžete spočítat, kolik komu spadlo mostů.“
Ondruš z Bögl & Krýsl pak označil spojení těchto dvou případů za hyenismus. „Ve Vilémově jsme sami poškození, je to prostě nesmysl.“
Soudní jednání zdaleka nekončí. „Ještě se provádí další důkaz, pak možná budou další požadavky na dokazování. A záleží, jak vše vyhodnotí soud. Očekávám, že rozsudek na Okresním soudu by mohl padnout někdy ve druhé polovině příštího roku, případně na začátku roku 2016,“ konstatoval státní zástupce Aleš Kopal.
Soudce nakonec jednání odročil na listopad, kdy by měl vypovídat další znalec.