Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Úspory se s kulturou cestování nesnášejí. Změny v MHD vyvolaly polemiku

  7:49
Mnozí Ostravané i lidé, kteří do moravskoslezského krajského města dojíždějí za prací městskou hromadnou dopravou, jsou naštvaní na Dopravní podnik i radní města. Vyplývá to z reakcí čtenářů, kteří MF DNES napsali svůj názor na zrušení řady linek, změny tras i další úpravy platné od 3. března.
Napadení v tramvaji se stávají prakticky každý měsíc.

Napadení v tramvaji se stávají prakticky každý měsíc. | foto: Josef Gabzdyl, iDNES.cz

Rozzlobenost potvrdila i anketa na iDNES.cz. Do pondělního odpoledne hlasovalo téměř tisíc lidí. Z toho jen 57 uvedlo, že změny v dopravě jsou jim lhostejné, a 170 cestujícím nevadí, protože je nepocítili. Naopak 748 lidí dalo najevo, že jim změny komplikují cestování po městě (hlasovat ještě můžete níže v tomto textu). Důvodů je víc: méně linek i spojů, přetlak lidí ve vozech, nutnost častějšího přestupování a tím i delší doba cestování.

"Lidé se tlačí jako sardinky. Raději budu do práce jezdit autem," uvažuje Miroslav Krištof. "Jsem z toho otrávená, ale bohužel nemám auto, jinak bych jím jezdila do práce stejně jako všechny mé kolegyně," říká Iveta Hlůžová.

Tramvaje v centru Ostravy.

"Další změny. Kolikáté už?" ptá se Lubomír Burša. Stížnosti jsou podle něj k ničemu. "Jde totiž o jediné - o úspory. A ty se s požadavky na slušné cestování jaksi nesnášejí," míní.

Pravda je, že ostravské jízdné patří už delší dobu k nejdražším v zemi, přesto město téměř každý rok cenu dál zvyšuje, ale přitom zhoršuje přepravní služby - snižuje počty ujetých kilometrů. Argumentuje mimo jiné úbytkem cestujících. "Ročně klesá počet přepravných klientů asi o čtyři procenta," říká náměstek ostravského primátora Tomáš Sucharda, který má na starosti dopravu.

Náměstek: Udělám vše, aby se jízdné pro rok 2014 nezvyšovalo

Jenže právě neustálé zdražování jízdenek a omezování služeb vyhání stále více lidí do aut. Kam až chce tedy město zajít a co svým přístupem sleduje? Někteří zaměstnanci podniku se bojí nejhoršího. "Zdražování ani omezování služeb nám zákazníky nepřidá. Naopak. Město v tom bude pokračovat tak dlouho, než zjistí, že Dopravní podnik se mu nevyplatí, a bude služby objednávat u soukromých dopravců," míní jeden z řidičů.

Náměstek Sucharda oponuje. "Mým přáním je, a udělám pro to maximum, aby ceny jízdného pro příští rok zůstaly stejné." Razantní změny, ke kterým zatím Dopravní podnik přistoupil u tramvají a autobusů, byly podle něj nutné, protože náklady na dopravu rostou, ale příjmy města klesají. Ostrava dlouhá léta dotuje Dopravní podnik miliardou korun ročně (Brno dává 1,7 miliardy, Praha kolem 11 miliard).

"Snažíme se hledat úspory uvnitř Dopravního podniku tak, aby zvýšené náklady dopadly na cestující co nejméně. Rušili jsme nevyužité spoje. Nemáme peníze na to, aby jezdily prázdné vozy," říká Sucharda. Slibuje ale, že experti na dopravu stížnosti na změny vyhodnotí, a pokud uznají potřebu úprav, pak by se jich lidé mohli dočkat se zavedením letního jízdního řádu nebo na podzim.

Jak vnímáte změny v ostravské MHD?

celkem hlasů: 2160

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 15. dubna 2013. Anketa je uzavřena.

Komplikují mi cestování po městě.
Komplikují mi cestování po městě. 1694
Nevadí mi, ani jsem je nepocítil/a.
Nevadí mi, ani jsem je nepocítil/a. 342
Jsou mi lhostejné.
Jsou mi lhostejné. 124

Na podzimní termín město odsune i změny v trolejbusové dopravě původně plánované na léto. "Rekonstrukce prostor před hlavním nádražím si totiž vyžádá výluku trolejbusové dopravy, která potrvá od května nejdéle čtyři měsíce. Až pak přistoupíme k optimalizaci trolejbusové dopravy. I tam musíme hledat úspory, ale změny nebudou tak velké jako v tramvajové a autobusové dopravě. Některé spoje omezíme, ale naopak prodloužíme linku na Novou Karolinu," říká Sucharda s tím, že město v posledních letech investovalo do zkvalitnění dopravy ve městě stamiliony.

Ostravě i kraji scházejí stamiliony korun

Připomněl třeba rekonstrukci Svinovských mostů, výstavbu přestupní zastávky Karolina nebo terminálu Hranečník.

Úsporné změny v dopravě jsou podle radního nutnou reakcí na to, že regionu letos výrazně klesly příjmy. "Ostravě o 200 milionů, krajskému úřadu o 240 milionů korun. V regionu tak chybí skoro půl miliardy. I proto dochází ke změnám v jízdních řádech všech dopravců," upozornil Sucharda.

Podotkl, že změny v Ostravě se sice dotkly zvyklostí řady lidí a nesou s sebou i negativní reakce, ale domnívá se, že situace se postupně zklidňuje. "Odbor dopravy dostal v poslední době jen necelé dvě stovky podnětů - stížností i pochval. Z toho však plné dvě třetiny přišly ještě před zavedením změn. Z toho vyvozuji, že lidé změny akceptují," dodal.

  • Nejčtenější

Pardubice - Třinec 3:0. Pětiminutovka snů přihrála klíčový mečbol Dynamu

24. dubna 2024  17:30,  aktualizováno  21:07

O důležitý třetí bod ve finálové sérii extraligy sváděla obě mužstva litý boj do poloviny zápasu,...

Třinec - Pardubice 4:3. Obhájci získali druhý bod, zářili slovenští střelci

20. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  19:53

Obhájci extraligového titulu si berou zpět vedení ve finálové sérii. Hokejisté Třince zvládli...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zadina nařkl Antoše z ovlivňování finále: Špiní Pardubice, tlačí na rozhodčí

21. dubna 2024  21:31

I přes výhru měl ke spokojenosti daleko. Pardubický kouč Marek Zadina se po skončení čtvrtého...

Najednou takřka čisto. Odborníci prověří souvislost s útlumem huti Liberty

21. dubna 2024  6:57

Okolo ostravské huti Liberty se zlepšila kvalita ovzduší. Odborníci předpokládají, že to souvisí s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ploty, vytrhané podlahy i hádky. Boj mezi firmami z Vítkovic se vyostřil

19. dubna 2024  16:06

Jako prokleté musí připadat dlouholetým zaměstnancům někdejšího vítkovického závodu 6 tamní haly...

Lidé si více vybírají, mají menší tašky. Zlaté časy nákupů v Polsku skončily

26. dubna 2024  12:16

O poznání méně nakupují Češi v posledních týdnech v obchodech za polskými hranicemi. Důvodem je...

Jak je na tom „nakopávák“ Šiřina? Opavští obhájci budou odvracet konec sezony

26. dubna 2024  9:49

Na pokraji vyřazení jsou ve čtvrtfinále národní ligy obhájci titulu, basketbalisté Opavy. V sérii s...

Policie zasahovala na magistrátu Frýdku-Místku i jinde, zadržela několik lidí

26. dubna 2024  8:55,  aktualizováno  9:18

V zásah policistů na několika místech Moravskoslezského kraje vyústilo ve středu vyšetřování zatím...

Extra tramvaj i speciální kamery. Ostrava se chystá na hokejový šampionát

25. dubna 2024  16:32

Přípravy na mistrovství světa hokejistů, které se uskuteční v Praze a Ostravě od 10. do 26. května,...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...