Oprýskaná omítka, stará okna... Pohled na hotelový dům Hlubina zvenčí, není...

Oprýskaná omítka, stará okna... Pohled na hotelový dům Hlubina zvenčí, není nijak lákavý. | foto: Adolf Horsinka, MAFRA

Stop krádežím a černým spáčům. Majitelé ubytoven kasírují návštěvy

  • 7
Chcete navštívit kamaráda, příbuzného či známého na ostravské ubytovně? Zaplaťte padesát korun. Neobvyklý způsob nastolení pořádku zvolili majitelé hned několika ubytovacích zařízení ve městě. „Mnozí návštěvníci se tu sprchovali a načerno přespávali,“ zdůvodňují.

Pro šestapadesátiletou paní Martinu to byl šok. Když šla za přítelem na ubytovnu Hlubina v Ostravě-Hrabůvce, recepční po ní chtěl peníze. „Od 15. května tam visí cedulka, že každý návštěvník musí zaplatit 50 korun. Je to diskriminace,“ líčí žena, která přestala na ubytovnu chodit. „Když je hezky, setkáváme se s přítelem venku. Jinou možnost nemáme. Vadí nám to,“ vypráví.

Ostravský právník Petr Kausta se domnívá, že postup ubytovny není v pořádku. „Mohlo by jít o nedovolené obohacování. Ubytovna nemá s návštěvníkem žádnou smlouvu, nemá právo žádat peníze. Mohlo by to zajímat například finanční nebo živnostenský úřad,“ míní.

Provozovatel Hotelového domu Hlubina Daniel Fatura odmítá obohacování, ale na poplatku trvá. „Museli jsme zastavit rostoucí množství lidí, kteří chodili za ubytovanými klienty, jedli tu, sprchovali se a načerno i přespávali, zkrátka využívali našich služeb. Pro nás, ale i pro klienty to ve výsledku znamenalo větší nepořádek, hádky a další problémy,“ vysvětluje Fatura.

Hlubina vybírá 50 korun na osobu za pobyt v době určené pro návštěvy, tedy od 14 do 18 hodin. „Právně jsme to ošetřili dodatkem k provoznímu řádu, se kterým jsme seznámili všechny klienty. Příjmy vedeme v účetnictví včetně daně. Inspirovali jsme se u firem, které poplatky vybírají déle,“ líčí Fatura.

Hotelový dům Areál s tím začal loni. Od dospělých vybírá dokonce 50 korun za hodinu. „Dřív tu byly velké problémy: od vykrádání pokojů, napadání klientů až po černé nocležníky. Proto se majitel rozhodl změnit provozní řád a návštěvy zpoplatnil. Neplatí jen děti a lidé pečující o člena rodiny,“ líčí hlavní recepční Areálu Lenka Šumská.

Šéfka recepce: Poplatky snížily kriminalitu

Situace v ubytovně se podle ní zlepšila. Lidé tam buď přestali chodit, nebo platí. „V dubnu zaplatilo asi sto návštěvníků. Když se najdou výjimky, které platit nechtějí, doporučíme jim, aby si za ty peníze zašli s ubytovanými klienty třeba do restaurace na kávu,“ netají Šumská.

Každý platící návštěvník dostává daňový doklad a peníze jsou vedeny v účetnictví. Kdo chce na návštěvu, musí znát jméno klienta i číslo pokoje, jinak má smůlu. Informace nezíská. „Tato opatření pomohla zklidnit situaci a snížit kriminalitu. Máme přesný přehled o tom, kolik je tu osob. Zapisujeme si jejich údaje, při odchodu se musí osobně odhlásit,“ upřesnila Lenka Šumská.

MF DNES oslovila i další ubytovny (například Vítek, Dům mladých hutníků, Výstavní), které údajně také vybírají poplatky. Ale jejich zástupci to shodně odmítli.

„Vítek už není typická ubytovna. Dvě patra máme pro pracovníky firem, další postupně přestavujeme na dvoupokojové byty, které pronajímáme za 4 300 korun měsíčně. Lidé v nich mají trvalý pobyt,“ řekla vedoucí Vítku Jana Freislerová.

„My poplatky vybírat nemůžeme, protože v budově jsou provozovny služeb, kam chodí zákazníci. Ale kolegy chápu. Kdyby to šlo, uvažovali bychom stejně. Jak jinak chcete zabránit cizím lidem, aby naše chodby nevyužívali jako veřejné záchodky? Občas tu vykonají potřebu nebo si píchnou drogu a nechají použité stříkačky,“ popisuje vedoucí Domu mladých hutníků Jaroslav Rada. „Ale zřejmě bychom poplatky nepožadovali od všech. Určitě všude záleží na domluvě,“ míní.

Daniel Fatura připouští, že i na jeho ubytovně jsou případy, u kterých už uvažuje o výjimce. Zatím ale musí platit úplně všichni. „Počkáme měsíc a pak situaci vyhodnotíme. Výjimku téměř jistě udělíme třeba muži, který denně navštěvuje nemocnou maminku. Nejdříve ale chceme získat přehled o pohybu návštěvníků,“ vysvětluje.

Januši Kurzejovi, jednateli firmy Lukray Service, která provozuje hotelové domy na Karvinsku, připadá vybírání poplatků komické a zbytečné. „Kolegové v Ostravě jsou trochu samorosti. My si umíme návštěvy uhlídat i jinak. Ubytovna přece není kino s popcornem,“ míní.

„Komické spíš je, že Hlubinu jsme převzali před rokem po této firmě. Byla v hrozném stavu a my ji dáváme do pořádku,“ kontruje Fatura.