Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Ondřej Littera, MAFRA

Matematika povinně. Gymnázia jsou v pohodě, odborné školy se už děsí

  • 1
Méně než třicet procent studentů v Moravskoslezském kraji si letos dobrovolně vybralo maturitu z matematiky. Přestože zájem o předmět klesá, dnešní osmáci z něj budou skládat zkoušku dospělosti povinně. Toho se obávají hlavně střední odborné školy v regionu. Podle kritiků je navíc povinná matika zbytečná.

S povinným společným didaktickým testem z matematiky pro maturanty napříč obory počítá novela školského zákona, která už prošla Senátem.

„Od roku 2021 studenti absolvují povinnou část z českého jazyka a literatury, cizího jazyka i matematiky. Chceme tak zajistit alespoň minimální znalost, takzvaná trivia těchto předmětů,“ řekla mluvčí ministerstva školství Klára Bílá.

Podotkla, že základy matematiky by měl každý maturant zvládat. Předmět by se za pět let měl vyhnout jen uměleckořemeslným oborům a konzervatořím. „Tady funguje jiný rámec vzdělávaní,“ uvedla Bílá.

Ministryně školství Kateřina Valachová

Z matematiky se tak pro studenty znovu stává noční můra. Podle oslovených ředitelů gymnázií je to však zbytečná obava.

„Žáci si často vytvoří averzi vůči tomuto předmětu nepodloženě už na základní škole a už je nic nepřiměje tento postoj změnit,“ popsal ředitel gymnázia Hladnov Daniel Kašička. Přiblížil, že u dvojjazyčných oborů bude hodiny matematiky kvůli povinné závěrečné zkoušce přidávat. „Studenti nyní mají tři hodiny týdně, počet zvýšíme, ať zajistíme dostatečnou přípravu,“ dodal.

Podle ředitele karvinského gymnázia Bohumila Vévody je problematický hlavně obsah zkoušek.

„Není jasně stanoven a zatím nevíme, na co se v přípravě zaměřit. Musím ale podotknout, že testy z matematiky v současné době nejsou obtížné, a pokud se jejich náročnost nezvýší, tak studenti gymnázií by je měli bez potíží zvládnout. Ve státním celoplošném testování vidím opačný problém, a sice to, že úroveň maturitních zkoušek se rapidně snižuje,“ říká Vévoda.

Ještě méně oblíbená matematika

To si myslí i ředitel Matičního gymnázia v Ostravě Ladislav Vasevič.

„My dnes připravujeme studenty jednak na systém maturitních zkoušek, kdy jde v podstatě jen o nácvik a trénink na šablonovité testy, a pak jim poskytujeme podrobné znalosti jednotlivých předmětů, které uplatní na vysokých školách. Kdybychom studenty připravovali pouze na současnou maturitu, tak by jejich úroveň značně klesla,“ konstatoval ředitel.

Vasevič povinnou matematiku považuje za zbytečnou. „Student by si měl sám zvolit, z čeho chce skládat maturitní zkoušku, a povinnost matematiky je pro mě krokem zpět,“ řekl.

Naopak za náročnou považují povinnou matematiku hlavně odborné školy.

„Pro nás testy zcela postrádají smysl. Budeme muset navýšit počet hodin teoretické matematiky, což bude problematické, protože žáci u nás mají i odborné praxe. Učíme hlavně užitou matematiku a fyziku v praxi, a ne na teoretických příkladech. Musíme tak změnit systém přípravy,“ uvedla Milena Hovorková, zástupkyně ředitele pro teoretické vyučování Vítkovické střední průmyslové školy.

Ministryně: Debaty se vedou už od 19. století

Ministryně Kateřina Valachová prosazuje povinnou maturitu z matematiky hlavně kvůli rozvoji logického myšlení.

„Debaty o tom, zda má být matematika povinná se vedou už od konce 19. století. Když jsem se rozhodovala, zda zvolit tento krok, tak jsem se řídila odbornými názory. A ty se shodují, že matematiku skutečně potřebujeme k rozvoji analytického a logického myšlení, které podporuje technické zaměření. Nepředpokládám, že teď všichni půjdou na technické obory, ale určité nasměrování to může být,“ uvedla ministryně s tím, že technické obory si trvale vybírají studenti méně než ty humanitní.

Povinná matematika se ale přece jen některým středoškolákům vyhne. „Nebude se týkat třeba zdravotních sestřiček nebo studentů sociálních služeb či uměleckých oborů. V řádu měsíců vyjde nařízení vlády s přesným výčtem oborů, kde bude matematika povinná,“ pokračovala Valachová. Dodala, že chce propracovat i obsah vzdělávání.

„Je potřeba sladit rámec předmětu i následné ověřování znalostí. Což chceme také stihnout co nejdříve,“ řekla.

Novinky se obávají i na Obchodní akademii v Ostravě-Porubě. „Matematiky se studenti bojí a k závěrečné zkoušce si ji dobrovolně vybírá minimum z nich. Navíc nám dělá starosti, že neznáme přesný rámec testů. Myslím, že tento krok studentům matematiku ještě více znechutí,“ popsala zástupkyně ředitele Marcela Kepáková.

Zájem o matematiku klesá

Podle ministerstva ale matematika rozvíjí analytické myšlení a k maturitě tak patří. To ale vyvrací zástupkyně vedoucí katedry matematiky Ostravské univerzity Petra Konečná.

„Šablonovité testy rozhodně nerozvíjejí myšlení, jde jen o mechanický nácvik. K popularizaci předmětu to rozhodně nepřispěje. Na odborných školách žáky děsí a na gymnáziu pro ně nemají význam,“ tvrdí.

Zájem o maturitu z matematiky podle statistik v regionu trvale klesá. „Zatímco v roce 2013 si ji vybralo zhruba 42 procent maturantů, letos je to jen 26 procent. Celorepublikový průměr pak ve stejném období poklesl z 39 procent na 27,“ uvedl mluvčí organizace CERMAT (Centrum zjišťování výsledků vzdělávání) Jan Pohanka.

Matematiku si pak zvolí především gymnazisté. „Zhruba třetina našich maturantů si ji vybírá a je to většinou i tím, že jim doposud připadala lehká. Jde totiž o jeden test, zatímco třeba u volitelných jazyků je to gramatický test, slohovka a poslech,“ uzavřel ředitel Vévoda z karvinského gymnázia.